Leusden,
11
februari
2019
|
17:09
Europe/Amsterdam

Volop nieuws van MAN tijdens bauma 2019

  • Euro 6d motorfamilie en lancering nieuwe D15 en D26 vrachtwagenmotoren
  • 3 tot 5,5 tons MAN TGE voor het eerst op de bauma
  • Nieuwe veiligheidssystemen MAN ComfortSteering, MAN LaneReturnAssist en VAS Video Manoeuvring System
  • MAN presenteert elf voertuigen uit alle modelseries

MAN toont een aantal aandrijflijninnovaties en bouwsegment-specifieke productupgrades tijdens de bauma 2019, de grootste beurs ter wereld voor de bouw. Deze beurs vindt van 8 tot en met 14 april 2019 plaats in München. De elf voertuigen van MAN worden gepresenteerd op stand 325 in hal B4, alsmede op een outdoor-stand bij dezelfde hal.

Ultra-lichtgewicht chassis met 410 kg meer laadvermogen

MAN breidt zijn productaanbod uit met een 8x4 truck mixer-chassis met een bijzonder hoge laadcapaciteit die te danken is aan de gewichtsreductie van tal van nevenaggregaten. MAN introduceerde het lichtgewicht hypoïde tandemstel tijdens de bauma in 2016. Dit tandemstel levert een gewichtsbesparing van 180 kilogram ten opzichte van het tot dan toe gemonteerde tandemstel met 13 ton hypoïde assen. Dankzij de nieuwe MAN D15 motor die nu beschikbaar is, wordt het gewicht van het chassis met nog eens 230 kilogram verlaagd. Dit zorgt voor circa 410 kilo extra laadvermogen – een grote stap voorwaarts met het oog op efficiënt transport.

Het kant en klare betonmixer-chassis weegt circa 8,95 ton en kan toegelaten worden als terreinvoertuig in de categorie N3G met een standaard bouwhoogte en met 315/80 R22.5 banden, en dat zelfs met deze nieuwe hypoïde assen. Een groot voordeel voor de inzet van deze betonmixer. Voor de chauffeur en de bouwondernemers is het belangrijk om te weten dat MAN deze gewichtsreductie heeft gerealiseerd zonder concessies te doen op het gebied van uitrusting of cabinecomfort.

Dezelfde optimalisatie qua laadvermogen is met de keuze voor de nieuwe D15 motor mogelijk bij de 6x4 en 8x4 kippers uit de MAN TGS-serie. Ook bij deze modellen zorgen de nieuwe D15-motor en de optie van een lichtgewicht hypoïde tandemas voor een gewichtsreductie van circa 410 kilogram.

MAN TGE voor het eerst aanwezig bij bauma

De MAN TGE-serie vormt een uitbreiding van het MAN vrachtwagenportfolio met toegestane totaalgewichten van 3,0 tot 5,5 ton. Voordat de MAN TGE geïntroduceerd werd begon het leveringsprogramma van MAN met de TGL bij 7,5 ton. Het huidige omvangrijke productportfolio omvat bestelwagens, combi-vans met ruiten en chassisuitvoeringen met enkele cabine of crew cab. Er is keuze uit twee wielbases, drie achteroverbouwlengtes, drie dakhoogtes en drie aandrijflijnvarianten: voorwielaandrijving, achterwielaandrijving en vierwielaandrijving. De tweelitermotor is leverbaar in vier vermogensvarianten, van 102 pk tot 177 pk.

De nieuwe MAN truckmotorenserie voor modeljaar 2019 voldoet aan de Euro 6-d norm en omvat 15 vermogensvarianten, tussen de 160 pk en 640 pk. De nieuwe D15 9-liter motor vervangt de succesvolle D20-serie met 10,5 liter inhoud. De zescilinder lijnmotor levert meer vermogen, en is bovendien lichter en zuiniger, onder andere door de kleinere cilinderinhoud. Het lage gewicht van de motor is een groot voordeel bij toepassingen waar hoge laadvermogens een pré zijn. Het laadvermogen is met circa 230 kilogram toegenomen.

Met drie vermogensvarianten - 330 pk, 360 pk en 400 pk - is de D15-motor gepositioneerd tussen de 320 pk 6-cilinder D08 6,9-liter motor en de D26 12,4-liter motor met 430 pk. De cilinderinhoud van de D15 zescilinder lijnmotor met Common Rail injectie is 9.037 cc. Het maximumkoppel bedraagt 1.600 Nm bij de 330 pk , 1.700 Nm bij de 360 pk en 1.800 Nm bij de 400 pk uitvoering. Voor veilige afdalingen is een maximaal motorremvermogen van 350 kW verkrijgbaar met de Turbo EVBec. Het Common Rail injectiesysteem werkt met een maximale injectiedruk van 2.500 bar. Dat helpt samen met nevenaggregaten - die alleen worden ingeschakeld als ze echt nodig zijn, zoals de dynamo en de luchtcompressor - bij het reduceren van het brandstofverbruik.

Aangezien AdBlue tegenwoordig zonder beperkingen leverbaar is, heeft MAN besloten om voor de motorreeks D15 uitsluitend gebruik te maken van het SCR uitlaatgas-nabehandelingssysteem.

Vanzelfsprekend gaan alle andere MAN-motoren - D08, D26 en D38 - in de loop van 2019 in Euro 6-d versies op de markt komen. De vernieuwde D26-motoren leveren 10 pk meer en 100 Nm extra koppel ten opzichte van de vorige Euro 6c versies. De vermogens zijn nu zodoende 430 pk, 470 pk en 510 pk.

De nieuwe MAN-motoren voor de Euro 6-vrachtwagens modeljaar 2019:

Modelreeks

Cilinders

Cilinderinhoud

Max. vermogen

Max. koppel

D08

4

4.580 cc

160 pk (118 kW) bij 2,300 tpm

600 Nm bij 1,000–1,850 tpm

 

4

4.580 cc

190 pk (140 kW) bij 2,300 tpm

750 Nm bij 1,200–1,400 tpm

 

4

4.580 cc

220 pk (162 kW) bij 2,300 tpm

850 Nm bij 1,300–1,400 tpm

 

6

6.871 cc

250 pk (184 kW) bij 2.200 tpm

1.050 Nm bij 1.200–1.600 tpm

 

6

6.871 cc

290 pk (213 kW) bij 2.200 tpm

1.150 Nm bij 1.200–1.700 tpm

 

6

6.871 cc

320 pk (235 kW) bij 2.200 tpm

1.250 Nm bij 1.200–1.700 tpm

D15

6

9.037 cc

330 pk (243 kW) bij 1.800 tpm

1.600 Nm bij 1.000–1.400 tpm

 

6

9.037 cc

360 pk (265 kW) bij 1.800 tpm

1.700 Nm bij 1.000–1.400 tpm

 

6

9.037 cc

400 pk (294 kW) bij 1.800 tpm

1.800 Nm bij 1.000–1.500 tpm

D26

6

12.419 cc

430 pk (316 kW) bij 1.800 tpm

2.200 Nm bij 930–1.350 tpm

 

6

12.419 cc

470 pk (346 kW) bij 1.800 tpm

2.400 Nm bij 930–1.350 tpm

 

6

12.419 cc

510 pk (375 kW) bij 1.800 tpm

2.600 Nm bij 930–1.350 tpm

D38

6

15.256 cc

540 pk (397 kW) bij 1.800 tpm

2.700 Nm bij 900–1.380 tpm

 

6

15.256 cc

580 pk (427 kW) bij 1.800 tpm

2.900 Nm bij 900–1.380 tpm

 

6

15.256 cc

640 pk (471 kW) bij 1.800 tpm

3.000 Nm bij 900–1.400 tpm

Nieuwe rijassistentie- en veiligheidssystemen voor MAN trucks

Sinds 2002 levert MAN adaptieve cruise control (ACC) waarbij de afstand tot de voorligger automatisch geregeld werd in het bereik van 25 tot 90 km/uur. Afgelopen jaar werd de zogenaamde Stop & Go functie toegevoegd op de trekker met TipMatic 12 + 2 transmissie, waardoor het systeem ook onder de 25 km/uur en tot stilstand werkt. In de loop van 2019 komt het systeem beschikbaar op een groot aantal modellen met de TipMatic 12 transmissie, waaronder voor de MAN TGS- en TGX-serie die worden gebruikt in de bouwsector. Binnen een snelheidsbereik van 0 tot 25 km/u houdt ACC Stop & Go een vaste afstand aan tot de voorligger en indien nodig remt het af tot stilstand. Na een korte stop van maximaal twee seconden trekt het voertuig automatisch weer op. Als het voertuig langer stilstaat, kan de bestuurder het gaspedaal bedienen of een knop op het multifunctionele stuurwiel indrukken om weer weg te rijden.

Dit jaar introduceert MAN ComfortSteering op de TGM, TGS en TGX die zijn voorzien van de nieuwe Euro 6d motoren. Dit actieve besturingssysteem assisteert de bestuurder door de stuurkrachten aan te passen op basis van de gereden snelheid. Dit systeem vormt ook de technische basis voor Lane ReturnAssist (LRA). Als de chauffeur per ongeluk de rijbaan verlaat zonder richting aan te geven, wordt LRA ingeschakeld. Dat stuurt het voertuig vervolgens automatisch en zelfstandig terug naar de oorspronkelijke rijbaan.

Video Manoeuvring System voor een optimaal zicht

Een aantal trucks op de MAN-stand is voorzien van het VAS Video Manoeuvring System, dat de chauffeur de dode hoeken voor en rechts naast het voertuig toont, zodat er geen gevaarlijke situaties ontstaan bij het afslaan of manoeuvreren. Het systeem assisteert de chauffeur door extra zicht te creëren naast de achteruitkijkspiegel aan de hand van een display dat is aangebracht op de A-stijl of het display op het dashboard, dat een beeld geeft van het dode-hoekgedeelte naast het voertuig. Een groothoekcamera naast de cabine legt het beeld vast. Het systeem geeft door middel van bewegingssensoren aan de voor- en rechterzijde van het voertuig een akoestisch en optische melding via LED wanneer er gevaar dreigt.

De 11 MAN voertuigen op de Bauma

  • TGE 6.180 4x2 driezijdige-kipperDit is de grootste kipper in de MAN TGE-serie, met een enkele cabine, achterwielaandrijving en dubbellucht bandenmontage op de achteras.
  • TGL 12.250 4x2 BL driezijdige-kipperCompleet model voor bouw-, tuinonderhoud- en hoveniersbedrijven.
  • TGS 32.400 8x4 BB truck mixerBijzonder licht 8,95 ton betonmixer-chassis met een hoog laadvermogen dankzij de lichtere D15-motor en de lichtere hypoïde assen.
  • TGS 33.470 6x6H BL kipper met kraanMiddelhoog chassis met MAN HydroDrive op de vooras voor het verschaffen van de benodigde tractie. Op dit model wordt de nieuwe Euro 6 D26-motor, ComfortSteering en LaneReturnAssist getoond.
  • TGX 18.510 4x2 BLS trekker voor kiptrailersUitgevoerd met de ruime XLX cabine. Introductie van de Euro 6 D26 motor die 10 pk en 100 Nm koppel meer levert.
  • TGX 33.640 6x4 BLS zwaar-transporttrekkerCompacte drieassige zwaar-transporttrekker met een toegestaan treingewicht van 150 ton.
  • TGE 3.180 4x2 begeleidingsvoertuig voor exceptioneel transportBestelwagen met dynamisch verkeersbord-unit op het dak
  • TGM 18.320 4x4 BB kipper met kraanVierwielaangedreven winterdienstvoertuig.
  • TGS 35.400 8x4 BB driezijdige kipperHet maximale laadvermogen in het vierassige kippersegment. De nieuwe 400 pk sterke D15-motor en het lichtgewicht hypoïde tandemstel dragen eveneens bij aan het verhogen van het laadvermogen.
  • TGS 35.500 8x4 BL kraanwagenChassis met 10 ton voorassen en een nieuwe voorplaat voor kraanafstempeling aan de voorzijde.
  • TGS 50.500 10x4-6 BL betonpompVijfassige betonpomp met gestuurde laatste as