Leusden,
02
september
2019
|
09:00
Europe/Amsterdam

Van de Looy Oirschot kiest voor 500 pk sterke MAN TGX

De eerste MAN truck die door Den Engelsen Bedrijfswagens werd geleverd, is een rijk uitgeruste 500 pk sterke TGX voor Van de Looy uit Oirschot. Het in nationale en internationale RMO (Rijdende Melk Ontvangst) gespecialiseerde bedrijf, heeft een sterke positie in deze nichemarkt opgebouwd, puur op basis van kwaliteit en service. "Daarbij zijn kwaliteit en motivatie van de chauffeur cruciaal, vandaar de keuze voor een grote, compleet uitgeruste cabine en een dikke motor. En natuurlijk de kwaliteit van de auto en de service van de dealer, waarop wij met een volcontinubedrijf als het onze, dag en nacht moeten kunnen rekenen", aldus Frank van de Looy. 

Zoals de meeste RMO-rijders begon Frank’s vader in 1956 naast zijn boerenbedrijf met het ophalen van bussen melk bij de boeren in en rond Oirschot. Eerst met paard en wagen, daarna met de trekker voor de platte kar. "In de jaren zeventig kwam de eerste vrachtwagen. Een Saviem bakwagen, gekocht bij Theo Vullings", herinnert Frank zich. Inmiddels bestaat de vloot uit 18 trekker-oplegger combinaties, op twee na allemaal MAN’s. De nieuwste aanwinst is een 18.500 TGX met lederen interieur, adaptive cruise control, stand-airco en nog tal van extra’s. Het is bovendien de eerste in de vloot met een motorvermogen van 368 kW (500 pk). "Hij is voor de oudste chauffeur, die inmiddels 43 jaar bij ons rijdt en ooit begon op de Saviem. Als je zo lang in dienst ben, mag je wel lederen bekleding", lacht Frank. 

Wensen van de chauffeurs

Frank van de Looy was dik tevreden over de MAN TGS’en met smalle cabine die de vloot nu nog domineren. "De compactere cabine is op smalle wegen en boerenerven ideaal. Maar de chauffeurs wilden toch de grote cabine met stahoogte, met meer luxe en meer pk’s," legt Frank uit. "In ons werk zijn de kwaliteit en motivatie van de chauffeur heel belangrijk. Hij heeft direct contact met de klant, moet bemonsteren en werkt met de modernste apparatuur. Behalve voor FrieslandCampina rijdt Van de Looy voor verschillende coöperaties en producenten in binnen- en buitenland. Daarbij heeft het bedrijf zich gespecialiseerd in het vervoer van biologisch koe-, geiten- en schapenmelk. Was de RMO vroeger vooral regionaal georiënteerd, tegenwoordig zijn de combinaties van Van de Looy te vinden van Texel tot in Oostende en van Groningen tot in de Duitse Eifel. De gemiddelde jaarkilometrages liggen rond de 150.000 km en chauffeurs zijn vaak een hele week onderweg. "In dit werk goede chauffeurs vinden en houden, is misschien wel de grootste uitdaging. En dan is goed en mooi materieel heel belangrijk", verklaart Frank de keuze voor de dikke MAN 18.500 TGX met alles erop en eraan.

Thuis bij de dealer

Niet alleen de trucks, maar ook de modernste 36.000 liter RVS Magyar tankopleggers worden bij Den Engelsen Bedrijfswagens in Eindhoven onderhouden. "In ons werk kun je geen stilstand of uitval hebben, want de melk moet hoe dan ook worden opgehaald. Zeven dagen in de week. Goed onderhoud is dus heel belangrijk. Net als een dealer waar je altijd op kunt rekenen. En ik vind het prettig als je de mensen kent. Ik meld me nooit bij de receptie, maar loop altijd meteen naar de chef werkplaats. Dat hoort natuurlijk niet, maar ik heb graag direct contact met de mensen die het werk moeten doen", benadrukt Frank. "Net als vroeger bij Theo Vullings, weet je bij Den Engelsen Bedrijfswagens wie er achter staat en wie je kunt aanspreken. Het is prettig zaken doen met een dealer waar je je thuis voel", besluit Van de Looy.

 

Fotobijschrift:

  1. Met de nieuwe MAN 18.500 TGX kiest ROM-specialist Van de Looy bewust voor een ruime cabine, een rijke uitrusting en veel vermogen.
  2. Frank van de Looy (m) neemt de sleutels in ontvangst van Accountmanager Christian Pregled (r) in het bijzijn van Michel den Engelsen.

www.denengelsen.eu