Leusden,
06
oktober
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

Tot 40 procent productiever: groot potentieel autonome trucks in goederentransport naar spoor

  • ANITA-projectdoelen bereikt: digitale integratie en praktijktests autonome truck in containeroverslag bij DB IS-depot en DUSS-terminal in Ulm succesvol verlopen.
  • Efficiency met maximaal 40% verbeterd, processtabiliteit naar hoger plan gebracht
  • ANITA-project: voorbode van toekomstige integratie autonome trucks in logistieke knooppuntprocessen en transporten zonder chauffeur 

MAN Truck & Bus, Deutsche Bahn, Hochschule Fresenius en Götting KG hebben samen baanbrekende onderzoeksresultaten behaald bij de toepassing van een autonome truck in de containerlogistiek. Als onderdeel van het onderzoeksproject ‘Autonomous Innovation in Terminal Operations’ (ANITA) hebben de partijen met succes aangetoond hoe zelfrijdende trucks met de juiste integratie in de infrastructuur het gecombineerde goederenvervoer over de weg en per spoor in de toekomst efficiënter, beter planbaar en tegelijkertijd flexibeler kunnen maken.

Om dit te realiseren, hebben de projectpartners een autonoom rijdende truck ingezet die met behulp van digitale planning zelfstandig containertransporten van de weg naar het spoor kan afhandelen. Het onderzoeksproject, dat wordt gefinancierd door het Duitse federale ministerie van Economie en Klimaatbescherming, nam in totaal drie jaar in beslag. Tijdens de test hebben experts de truck ongeveer zes maanden lang in de praktijk getest op het DB Intermodal Services Container Depot en de DUSS Container Terminal in Ulm.

“Bij de ontwikkeling van autonome aandrijfsystemen richten we ons van begin af aan op concrete logistieke toepassingen en de voordelen voor de klant. Daarom hebben we in het kader van het ANITA-project niet alleen gewerkt aan de ontwikkeling van geautomatiseerd rijden in een containerterminal, maar hebben we tegelijkertijd samen met onze partners de digitale integratie van de technologie in het logistieke proces doorgevoerd. Alleen op deze manier kunnen we in de toekomst de voordelen van autonoom rijdende trucks zinvol benutten. Voorbeelden zijn de winst qua veiligheid, de grotere flexibiliteit – vooral met het oog op het toenemende tekort aan chauffeurs – de goede combineerbaarheid met andere transportoplossingen en natuurlijk de optimale energie-efficiëntie in het gebruik, die vooral belangrijk zal worden met het oog op elektromobiliteit. Voor MAN is ANITA een belangrijke basis om autonome trucks vanaf 2030 te produceren voor inzet in het transport tussen logistieke knooppunten zoals in Ulm”, aldus Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur bij MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Research & Development.

De intensieve tests met veiligheidschauffeurs en ontwikkelingsingenieurs leverden niet alleen uitgebreide inzichten op die worden gebruikt bij de voortdurende verfijning van de autonome rijfunctie en de interactie daarvan met de ritplanning, maar ook voor de noodzakelijke voorbereiding van de terminals op de integratie van de nieuwe technologie.

“Gecombineerd vervoer zal de komende jaren blijven groeien en een belangrijke rol spelen in de verschuiving van verkeer naar milieuvriendelijk spoorvervoer. Om dit te bereiken, moeten de complexe processen in de terminals efficiënter worden gemaakt en sneller verlopen. Dit kan alleen als we logistieke processen blijven automatiseren en digitaliseren. Het ANITA-project dat nu is afgerond, heeft op indrukwekkende wijze aangetoond hoe de toekomst er in de terminals uit zou kunnen zien. De autonome truck is ingezet bij echte terminalactiviteiten in de praktijk en kan zo een beslissende bijdrage leveren aan de toekomstige levensvatbaarheid van gecombineerd vervoer”, stelt Dr. Martina Niemann, bestuurslid van DB Cargo AG en verantwoordelijk voor de afdelingen Financiën, Controlling en Supply Management.

Om ervoor te zorgen dat de autonome truck die deel uitmaakte van het ANITA-project zijn transporttaak in de containeroverslag kon vervullen, moest hij kunnen communiceren met de infrastructuur van het DB IS-depot en de DUSS-terminal. Hiertoe analyseerden wetenschappers van de Fresenius Hogeschool de bestaande processen, procedures en gedragingen van mensen en machines ter plaatse in de eerste fase van het project en hebben deze vervolgens omgezet in een reeks digitale regels. De Contract Specification Language (CSL) van Deon Digital dient als gemeenschappelijke taal voor de duidelijke en volledige communicatie van alle betrokken systemen. Het resultaat is een compleet ritplanningssysteem dat zowel het voertuig als de IT-systemen van DB IS-Depot en DUSS-Terminal met elkaar verbindt.

Prof. Dr. Christian T. Haas, directeur van het Instituut voor Onderzoek naar Complexe Systemen aan de Hochschule Fresenius: “We hebben hier te maken met een zogeheten communicatie-intensief multi-agent systeem. Dat wil zeggen dat verschillende actoren - zoals vrachtwagenchauffeurs, kraanmachinisten en vorkheftruckchauffeurs - gebruikmaken van verschillende vormen van communicatie, zoals spraak, gebaren, etc. en daarbij de informatie doorgeven die zij als relevant classificeren. Omdat het bij autonome verplaatsingen niet de chauffeur is die met de dispatcher ‘praat’, maar de truck die met databases of andere machines communiceert, moest er een digitaal communicatiesysteem – oftewel een systeem dat machines kunnen begrijpen – worden ontwikkeld om de missie te laten slagen. Dit vergde behoorlijk wat ontwikkelingswerk, maar dat heeft geleid tot succes en de bijbehorende productiviteitswinst.”

De gedetailleerde projectresultaten zullen worden samengevat in een omvangrijk projectrapport en na afloop van het project worden gepubliceerd.

Meer informatie over het ANITA-project: https://www.anita.digital

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.