Prototypetrucks bewijzen zich in autonome praktijktest
- Nieuwste product-highlight wordt onthuld ter gelegenheid van eerste verjaardag nieuwe MAN truckgeneratie.
- Geslaagde mijlpaal in ontwikkeling autonome rijsystemen in trucks, mede dankzij onlangs aangenomen wet voor autonoom rijden
Theorie wordt praktijk: in het kader van het project ‘Hamburg TruckPilot’, waarin MAN Truck & Bus en Hamburger Hafen und Logistik AG (HHLA) gezamenlijk autonoom rijdende prototypetrucks in real life toepassingen testen, is het nu menens geworden. De praktijktests op de Hamburgse haven tonen aan dat automatisering niet langer een toekomstdroom is, maar efficiënt en veilig kan worden geïntegreerd in de logistieke workflows van klanten.
Sinds eind 2018 zijn MAN Truck & Bus en de Hamburgse haven het onderzoeks- en testproject ‘Hamburg TruckPilot’ gestart om automatiseringsoplossingen te ontwikkelen. Na de voorbereidings- en testfase vormden de praktijktests vanaf eind mei het hoogtepunt, waarbij prototypetrucks die waren uitgerust met elektronische automatiseringssystemen meedraaiden in reguliere logistieke operaties.
Tijdens een praktijkrit vervoerde een chauffeur eerst een 40-voet container van Soltau naar de de haven van Hamburg, ongeveer 70 kilometer verderop, waarbij de vrachtwagen op volledig conventionele wijze werd bestuurd.
Daarna stapte de chauffeur over op de passagiersstoel en werd zijn plek ingenomen door een zogeheten veiligheidsrijder, die om wettelijke redenen aan boord moest zijn en ook moest kunnen ingrijpen als de test onder prototype-omstandigheden dat onverhoopt nodig zou maken.
De truck reed vervolgens autonoom over het terminalterrein naar de juiste positie in de rijbaan voor blokopslag en manoeuvreerde ook autonoom achteruit naar de juiste parkeerpositie. Na de containerafhandeling vond de terugrit naar de controlepoort eveneens autonoom plaats.
Till Schlumberger, projectmanager bij HHLA en verantwoordelijk voor Hamburg TruckPilot, is zeer tevreden: “De tests hebben het aangetoond: we kunnen autonome trucks integreren in onze terminalprocessen. Een belangrijke stap, want autonoom rijden zit eraan te komen. Zodoende willen en moeten we ons bij HHLA vroegtijdig voorbereiden op het vooruitzicht dat autonome trucks containers bij onze terminals ophalen of afleveren.”
Ook Sebastian Völl, projectmanager Automated Driving bij MAN Truck & Bus, is blij met de geslaagde praktijktest. “Hamburg TruckPilot is een belangrijke technologische mijlpaal op weg naar hub-to-hub automatisering”, zegt Völl, die daarmee ingaat op een ander aspect dat tijdens de praktijktests in Hamburg plaatsvindt. Op de aanvoerritten richting het havengebied hebben de projectdeelnemers tijdens de praktijktests namelijk al veel gegevens verzameld voor komende projecten die in de toekomst ook buiten afgesloten gebieden zouden kunnen plaatsvinden. De Bondsdag en de Bundesrat hebben eind mei de wet op autonoom rijden aangenomen, die het gebruik van dergelijke autonome voertuigsystemen in Duitsland in principe toestaat in nauwgezet omschreven werkgebieden, zoals op routes tussen logistieke knooppunten die onder technisch toezicht staan.
De projectpartners presenteren de gedetailleerde resultaten van ‘Hamburg TruckPilot’ tijdens het ITS World Congress in oktober 2021.