Leusden,
06
november
2020
|
09:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe MAN-truckgeneratie voor de bouw en offroad

  • Klanten uit bouw- en off road segment profiteren van expertise van MAN
  • Nieuwe MAN-trucks met perfect vormgegeven chauffeurs werkplek
  • MAN biedt juiste oplossingen voor bouwsector
  • Maximale kostenefficiëntie, optimale inzetbaarheid

Met de nieuwe, recent gelanceerde truckgeneratie biedt MAN Truck & Bus ultramoderne en baanbrekende technologie voor de bouwsector.

Binnen de bouwsector worden er hoge eisen gesteld aan kippers, kraanwagens en betonmixers. Ze moeten efficiënt en zuinig zijn op het asfalt, een maximale flexibiliteit bieden bij het laden en lossen, maar ook in het terrein uit de voeten kunnen. Daarom is de nieuwe truckgeneratie van MAN nu nog beter afgestemd op de individuele eisen van het bouw- en off road segment. Gebruikers profiteren bovendien van de expertise die MAN Truck & Bus door 115 jaar ervaring in deze sector heeft opgebouwd.

Uitstekende ergonomie

De hoofdtaken die naast het rijden moeten worden uitgevoerd - het reinigen van de kipperbak, het lossen van ladingen met de laadkraan of het laden en lossen van beton - zijn een echte uitdaging voor chauffeurs in de bouwsector. Daarom is het des te belangrijker om over een truck te beschikken die bijzonder praktisch is en 100% is afgestemd op de behoeften van de chauffeur. Een truck die hem de best mogelijke ondersteuning biedt en zijn werk vergemakkelijkt. MAN heeft hieraan bij de ontwikkeling van de nieuwe truckgeneratie bijzonder veel aandacht besteed. Dat blijkt uit de nieuwe trapachtige instap, die samen met de grote deuropeningshoek van bijna 90 graden het in- en uitstappen zo comfortabel en veilig mogelijk maakt. Praktische veegranden houden de cabine schoon en het uitgebreide verstelbereik voor de stoel en het stuurwiel zorgt ervoor dat chauffeurs van elk formaat een comfortabele positie vinden.

De nieuwe cockpit beschikt over ergonomische displays die maximaal 12,3 inch groot zijn en de chauffeur snel en duidelijk alle belangrijke informatie geven tijdens het rijden. De displays zijn desgewenst ook in een volledig digitale versie verkrijgbaar. De visuele elementen zijn dicht bij de zichtlijn naar de weg gepositioneerd en leiden zo min mogelijk af van het verkeer. Daarentegen bevinden zich alle bedieningselementen, bijvoorbeeld de nieuwe knoppen voor de vierwielaandrijving en het differentieelsperren-management, direct binnen handbereik. Chauffeurs kunnen ze vanuit een ontspannen zitpositie bereiken, zonder hun ogen van de weg te halen.

Betrouwbare ondersteuning

De modernste assistentie- en veiligheidssystemen ondersteunen de chauffeurs van de TGL-, TGM-, TGS- en TGX-modellen, wat hun werk verder vergemakkelijkt. De meest opvallende is hier de noodstopassistent van de tweede generatie (EBA), die - afhankelijk van de situatie - kop-staartbotsingen voorkomt of de impact ervan vermindert. Het Lane Departure Warning System (LDW) geeft een akoestisch waarschuwingssignaal wanneer de vrachtwagen de rijbaan dreigt te verlaten. De afstandsgeregelde cruisecontrol ACC is beschikbaar voor alle voertuigen van de nieuwe vrachtwagengeneratie, voor de TGS en TGX ook met Stop and Go-functie. In situaties met beperkt zicht bieden camerasystemen die optioneel achteraf kunnen worden gemonteerd, de bestuurder ondersteuning. Dergelijke systemen zijn onder andere het VAS (video-afslagsysteem), Bird View (360 graden all-round zichtbaarheidshulp) en de volledig geïntegreerde keerassistent. En er zijn nog meer optionele assistentie- en veiligheidssystemen beschikbaar, afhankelijk van de modellen uit de TG-serie. Deze omvatten het stuurassistentiesysteem ComfortSteering, Lane Return Assist (LRA), Lane Change Support (LCS) en de grootlichtassistent. Het elektronische stabiliteitsprogramma (ESP) en het geïntegreerde ABS voor trucks met vierwielaandrijving met inschakelbare off-road-software zorgen voor extra veiligheid bij gebruik in de bouw.

Technologie voor elke transporttaak

Met de TGL (7,5 tot 12 ton GVW), TGM (12 tot 26 ton GVW), TGS (19 tot 50 ton GVW) en TGX (18 tot 41 ton GVW) in de bouwhoogtes 'normaal', 'middel' en 'hoog' (uitvoering met mechanische vierwielaandrijving) biedt MAN klanten in de bouwsector de juiste truck voor elke toepassing. De vier modelreeksen worden geleverd met keus uit meerdere cabinetypes die aan verschillende behoeften voldoen. Het programma omvat de smalle korte cabines CC voor de TGL en TGM. De middellange NN-cabine voor de TGS, voor het transport waar overnachten thuis plaatsvindt, maar ook de lange FN- en FM-slaapcabines met één of twee bedden. De brede GN-, GM- en GX-cabines van de MAN TGX bieden desgewenst nog meer ruimte. Voor het vervoer van maximaal zeven personen naar een bouwplaats of werkplek is de DN-manschappencabine ook beschikbaar voor de TGL en TGM.

MAN biedt verschillende assen en as-systemen die - afhankelijk van het model - bijzonder robuust zijn of speciaal zijn geoptimaliseerd voor het laadvermogen. Daarnaast zorgen verschillende onderstelvarianten, bijvoorbeeld het luchtveringsysteem voor inzet in de bouw, voor de hoogste mate van rijcomfort in elke laadtoestand, zelfs in ruw terrein waar meer bodemvrijheid vereist is. Bij de luchtgeveerde TGS en TGX modellen vermindert de optionele rolstabilisatie voor zware belading met elektronische schokdemperregeling het overhellen van de carrosserie in bochten. Wanneer de gewichtsverdeling van de lading vaak verandert, garandeert de variabele aslast verhouding die beschikbaar is voor 6x2 TGS- en TGX-chassis met tandemstellen de naleving van de wettelijke minimale aandrijfasbelasting bij alle beladingen en zorgt zo voor een optimale tractie.

Af fabriek geschikt voor elke carrosserie

MAN biedt klanten uit de bouwsector af-fabriek uiteenlopende opbouw voorbereidingen voor tal van toepassingsgebieden. MAN Individual produceert daarnaast speciale uitvoeringen en oplossingen af fabriek. Zo kunnen klanten alles bij één adres bestellen - zonder stress of tussenstappen. Bovendien kan MAN de betrouwbaarheid, de naleving van alle wettelijke voorschriften en de functionele veiligheid garanderen.

Schoon en efficiënt

De nieuwe MAN TGL-, TGM-, TGS- en TGX-modellen zijn uiterst efficiënt dankzij de schone, krachtige en zuinige Euro-6d-motoren van de nieuwste generatie. In de TGL en TGM in lichte tot middelzware uitvoering vormen de motoren van de D08-serie de perfecte basis voor een efficiënte aandrijflijn, waarbij er keuze is uit het aantal cilinders (vier of zes), de cilinderinhoud (4,6 of 6,9 liter) en het vermogen (zes varianten van 160 pk tot 320 pk). Voor TGS- en TGX-modellen voor middelzware toepassingen is de D15-motor de eerste keuze. Voorzien van een inhoud van negen liter is hij verkrijgbaar met vermogens van 330 pk, 360 pk en 400 pk. Voor TGS- en TGX-modellen in zware uitvoering is er de MAN D26-motor, die de ideale keuze is als bijvoorbeeld het totale voertuiggewicht regelmatig de 50 ton of, indien toegestaan, meer bedraagt. Het zescilindermodel met 12,4 liter is verkrijgbaar in de vermogensvarianten 430 pk, 470 pk en 510 pk. Verder is de 15,2 liter grote zescilinder D38 met 540 pk, 580 pk of 640 pk ook leverbaar voor de TGX.

Perfecte schakelstrategie

Met de 6- en 12-gangs MAN TipMatic geautomatiseerde transmissies bedient MAN alle bouw- en offroadtoepassingen. Speciale versnellingsbakfuncties die perfect op de motoren zijn afgestemd, zorgen voor efficiëntie en rijcomfort. Ook zijn er rijprogramma's beschikbaar die zijn afgestemd op de verschillende toepassingen in de industrie en die de chauffeur tegelijkertijd zo goed mogelijk ondersteunen bij een zuinige rijstijl. De programma's Efficiency en Efficiency+ zijn specifiek gericht op de traditionele inzet op de weg en speciale tractie-ondersteunende programma's zoals Offroad en Low Range tonen hun volledige potentieel bij gebruik buiten de gebaande paden. Ook chauffeurs van een MAN TGS of TGX kunnen, afhankelijk van de toepassing, gebruikmaken van het optionele nieuwe MAN EfficientCruise-programma. Het op GPS gebaseerde assistentiesysteem vergelijkt de positie van de vrachtwagen, de navigatiegegevens en de topografie van de geplande route en berekent de beste snelheids- en schakelstrategie. Omdat ook een hoog continu remvermogen nodig is, vooral voor zware toepassingen, biedt MAN tevens secundaire retarders met een remcapaciteit van maximaal 3.500 Nm voor de TipMatic-versnellingsbakken met 12 versnellingen.