Leusden,
08
oktober
2020
|
14:46
Europe/Amsterdam

Nieuwe MAN truckgeneratie maakt beloftes waar

De nieuwe generatie MAN-trucks heeft in de zeven maanden na zijn introductie buitengewoon positieve feedback gekregen. Met name de oriëntatie op de chauffeur, het gebruiksgemak en brandstofverbruik, de veiligheid en het klantgerichte totaalpakket kregen veel lof toegezwaaid.

De nieuwe generatie MAN-trucks stelt nieuwe normen op het gebied van comfort, veiligheid, kosteneffectiviteit, betrouwbaarheid en service, evenals digitalisering en connectiviteit. Deze aspecten liggen volledig in lijn met MAN's motto ‘Simplifying Business’. Na de succesvolle lancering in februari in het Spaanse Bilbao is het duidelijk dat de nieuwe generatie MAN-trucks zijn beloftes waarmaakt. Het feit dat de innovatieve chauffeurswerkplek twee designprijzen heeft gewonnen, de significante brandstofbesparing die door onderzoeksinstituut TÜV Süd wordt onderschreven, de positieve recensies van de vakpers in Europa en de zeer positieve feedback van klanten die al een nieuwe MAN gebruiken, getuigt van het succes van de nieuwe truckgeneratie.

Intuïtieve bediening

De vernieuwde werkplek overtuigt de experts met zijn vorm, concept en werking. Hij zorgt ervoor dat de chauffeur in staat is de talrijke assistentie- en comfortfuncties van de nieuwe MAN Truck-generatie intuïtief te bedienen, zonder dat dit ten koste gaat van de aandacht op de weg. De MAN SmartSelect is bijvoorbeeld zo’n assistent. Met zijn draai- en drukfunctie minimaliseert het systeem de noodzaak om weg te kijken van het verkeer bij het bedienen van de infotainment- en navigatiemenu's. MAN levert een blijvende bijdrage aan het vereenvoudigen van het dagelijkse werk van de chauffeur. Tijdens de ontwikkeling heeft de truckfabrikant meer dan 700 chauffeurs ondervraagd en hun praktische feedback verwerkt.

Na eerste testritten door de internationale vakpers en op basis van feedback van klanten die al een nieuwe generatie MAN TGX rijden, blijkt de aanzienlijke verbetering van het brandstofverbruik. En, minstens zo belangrijk, de nieuwe gebruikerservaring door de chauffeurs. Het lagere brandstofverbruik wordt door transportondernemers genoemd als een groot pluspunt. De nieuwe motoren, de nieuwe achteras , de verbeteringen van de aerodynamica en de MAN EfficientCruise efficiency-assistent maken de nieuwe MAN Truck-generatie tot 8,2% zuiniger dan de vorige voertuiggeneratie. Deze aanzienlijke besparing kan nog verder oplopen door de slimme inzet van MAN Digital Services (o.a. chauffeur-efficiency) en MAN ServiceCare (onderhoud-efficiency). In juni werd deze besparing - die al werd aangekondigd door MAN - officieel bevestigd door het onderzoeksinstituut TÜV Süd. 

Nieuwe assistentie- en veiligheidssystemen 

Transportondernemers zijn ook onder de indruk van de talrijke assistentiesystemen. Zo is de nieuwe MAN TGX uitgerust met Lane Return Assistant, een systeem dat ingrijpt als het voertuig onbedoeld zijn rijstrook verlaat. Ook de MAN EBA noodremassistent wordt geprezen. Dat systeem helpt kop-staartbotsingen voorkomen door te waarschuwen voor dreigende aanrijdingen. Het veiligheidssysteem interpreteert verkeerssituaties met een grotere betrouwbaarheid en met een hogere snelheid, waardoor tijd wordt gewonnen die bij een noodstop het verschil kan maken. Daarnaast zijn nieuwe systemen ter ondersteuning van de chauffeur leverbaar. Zo voorkomt de radar-gebaseerde afsla-assistent op kruispunten gevaarlijke situaties door visuele en akoestische waarschuwingen te geven als andere weggebruikers - zoals fietsers - zich in de dode hoek bevinden. Een andere functie is de rijstrookwisselassistent, die bij het wisselen van rijstrook de bestuurder waarschuwt voor naderende voertuigen van achteren. Dit systeem, dat tot dusver uniek is op de markt, werkt zowel aan de bestuurders- als aan de passagierszijde. De nieuwe Traffic Jam Assistant zorgt ervoor dat chauffeurs in de file niet te vermoeid raken. Als uitbreiding van de vorige ACC Stop & Go-functie regelt het automatisch de aandrijving, remt en stuurt het tot een snelheid van 60 km/u, vertraagt​​ het achter een stilstaand voertuig tot stilstand ​​en start het automatisch opnieuw op. 

Nieuwe digitale services

Met MAN Now tilt de truckfabrikant digitaal voertuigbeheer naar een nieuw level. Deze nieuwe digitale service stelt klanten in staat om hun nieuwe-generatie MAN via een online upgrade uit te rusten met extra functies, zonder dat het voertuig daarvoor naar de werkplaats hoeft. MAN Now is continu in ontwikkeling. Het aanbod van functies dat ‘over the air’ is toe te voegen, wordt door MAN steeds verder uitgebreid. Daarmee draagt het merk bij aan nog efficiënter en comfortabeler transport.

Voor de toekomst gaan onze ontwikkelingen veel verder, omdat digitale oplossingen niet langer alleen het operationele gebruik van voertuigen ondersteunen. Steeds vaker kunnen voertuigen ook digitaal worden aangepast aan digitale platforms, waardoor ze een geïntegreerd en actief onderdeel worden van transportondernemers en hun logistieke processen.

Een deel van wat MAN Truck & Bus speciaal maakt, is traditioneel de focus op persoonlijke klantrelaties en de uitzonderlijke branchekennis. Die heeft MAN ontwikkeld met meer dan honderd jaar ervaring in de bedrijfswagensector. 

Met de lancering van de nieuwe MAN TGL, TGM, TGS en TGX voor bouw- en speciale toepassingen en voor distributietransport, is MAN's leeuwentrots nu compleet. In beide segmenten beschikt de nieuwe generatie vrachtwagens van MAN over een gevarieerd productportfolio, waarmee de truckfabrikant de perfecte oplossing heeft voor elke vraag.