Leusden,
14
december
2018
|
17:07
Europe/Amsterdam

Milieuvriendelijke logistiek: elektrische MAN eTGM trekker voor Porsche

Porsche neemt in de fabriek in Stuttgart-Zuffenhausen een elektrisch aangedreven 32-tons MAN eTGM trekker combinatie in gebruik. De fluisterstille en lokaal emissievrije trekker wordt ingezet voor de productielogistiek van Porsche, dat zich voorbereidt op de productie van zijn eerste elektrisch aangedreven model. De eTGM is een nieuwe mijlpaal voor de e-Mobility Roadmap van MAN. In 2019 start de productie op kleine schaal.

De inzet van de MAN eTGM is voor Porsche een belangrijke stap op weg naar de ‘Zero Impact Factory’. De essentie ervan is dat de complete productieketen geen ecologische footprint achterlaat. Daarom gebruikt Porsche al sinds twee jaar uitsluitend nog energie uit hernieuwbare bronnen en elektrificeert het in toenemende mate zijn voertuigen voor de logistiek.

MAN TGM 18.360 E 4x2 LL

De eTGM trekker voor Porsche valt in de 18-tons klasse, met trailer is hij geschikt voor een treingewicht van 32 ton. De ‘360’ in de typeaanduiding geeft het motorvermogen in pk weer (265 kW). De elektrisch aangedreven truck beschikt over een lithium-ion batterijpakket met een capaciteit van 149 kWh, goed voor een actieradius van 130 km. De ervaringen die Porsche met deze eTGM opdoet worden verwerkt in de productieversie; in 2019 komt een eerste kleine serie eTGM-bakwagens op de markt.

CO2-besparing: 30.000 kg per jaar

Porsche zet de eTGM in voor bezorgdiensten op een bijna 19 kilometer lang traject tussen de fabriek en Freiburg am Neckar, waar logistiek partner LGI is gevestigd. De inzet van de eTGM bespaart per jaar 30.000 kg CO2. De eTGM wordt in Freiburg opgeladen via een snellaadpunt van het Ionity-netwerk waarin Porsche participeert. Dit netwerk maakt gebruik van groene stroom uit hernieuwbare bronnen en is geschikt voor opladen met maximaal 150 kW. Voor de eTGM betekent dit dat hij binnen 45 minuten klaar kan zijn voor nog eens 100 km.

Het voordeel van elektrisch

Naast een laag geluidsniveau en een nul-uitstoot van schadelijke gassen hebben elektrisch aangedreven trucks meer voordelen. Door lage slijtage is de onderhoudsbehoefte bijvoorbeeld minder groot. Een goed voorbeeld daarvan is het terugwinnen van energie bij het vertragen, waarbij de eTGM afremt zonder de mechanische remmen te gebruiken.