Leusden,
13
december
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

MAN wint ‘Truck Innovation Award 2024’ voor onderzoeksprojecten autonome trucks

  • Onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten ANITA en ATLAS-L4 erkend met prestigieuze toekomstprijs van jury International Truck of the Year
  • Jury-oordeel: “MAN-projecten laten zien dat autonome trucks de logistiek veiliger en efficiënter kunnen maken.”
  • ANITA-project: autonome trucks verbeteren productiviteit met maximaal 40% bij overslag goederen van weg naar spoor
  • ATLAS-L4-project: bestuurderloos rijden tussen logistieke hubs vermindert aantal ongevallen als gevolg van vermoeidheid, vermindert gevolgen van chauffeurstekorten en optimaliseert transportprocessen

MAN Truck & Bus heeft recent de ‘Truck Innovation Award 2024’ ontvangen van de International Truck of the Year-jury. De fabrikant van bedrijfsvoertuigen werd onderscheiden voor zijn onderzoeks- en ontwikkelingsprojecten op het gebied van autonoom rijden: ANITA en ATLAS-L4. In zijn toespraak benadrukte juryvoorzitter Gianenrico Griffini “de geavanceerde kenmerken van beide projecten, de bijdrage aan hub-to-hub en intermodale transportautomatisering en de vruchtbare projectsamenwerking tussen MAN Truck & Bus, leveranciers, logistieke dienstverleners, onderzoeksinstellingen en exploitanten van openbare infrastructuur” als doorslaggevend bij de toekenning van de Truck Innovation Award 2024.

“Naast digitalisering en CO2-vrije aandrijving is geautomatiseerd rijden de derde belangrijke pijler in de transformatie naar het klimaatvriendelijke, veilige, efficiënte en intelligent genetwerkte transport van de toekomst. Vanaf 2030 willen we autonoom rijdende trucks leveren voor transport op gedefinieerde routes tussen logistieke knooppunten”, aldus Dr. Frederik Zohm, lid van de Raad van Bestuur bij MAN Truck & Bus en verantwoordelijk voor Onderzoek en Ontwikkeling. 

Autonome trucks zijn vooral goed inzetbaar voor transporten op snelwegen tussen logistieke hubs (hub-to-hub): ze zorgen voor meer veiligheid door kop-staartbotsingen als gevolg van vermoeidheid te helpen voorkomen. Tijdens het rijden wordt bovendien spaarzaam met energie omgesprongen en ze verbeteren het logistieke proces omdat er geen afhankelijkheid meer is van de verplichte rijtijdonderbrekingen van chauffeurs. Ze kunnen ook helpen om het chauffeurstekort te verlichten, omdat chauffeurs dan inzetbaar zijn voor meer gevarieerde en aantrekkelijke transporttaken in het regionale vervoer en het distributietransport.

Samen met Deutsche Bahn, de Hochschule Fresenius en Götting KG deed MAN onderzoek naar de integratie van autonoom rijdende trucks binnen logistieke knooppunten, als onderdeel van het onderzoeks- en ontwikkelingsproject ‘Autonomous Innovation in Terminal Operations’ (ANITA), dat ook wordt gefinancierd door het Duitse Federale Ministerie voor Economische Zaken en Klimaatbescherming. MAN ontwikkelde hiervoor een zelfrijdende truck die autonoom het laden van containers van de weg naar het spoor afhandelt met behulp van digitale rittenplanning. Na praktijktests werd aan het einde van het project in september 2023 duidelijk dat de autonoom rijdende truck maximaal 40 procent productiever was dan conventionele voertuigen. Daarmee biedt het veel potentieel om gecombineerd goederenvervoer over de weg en het spoor efficiënter, voorspelbaarder en flexibeler te maken. De praktijktests duurden in totaal zes maanden en werden samen met de partners uitgevoerd op het containerdepot van DB Intermodal Services en de containerterminal van DUSS in het Duitse Ulm,

Tweede Truck Innovation Award voor MAN Truck & Bus

Het is de tweede keer dat de prestigieuze Truck Innovation Award 2024 wordt toegekend aan een automatiseringsproject van MAN. In 2019 won het geautomatiseerde bouwplaatsveiligheidsvoertuig AFAS de felbegeerde industrieprijs tijdens de allereerste editie van de verkiezing.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.