Leusden,
25
maart
2019
|
15:17
Europe/Amsterdam

MAN voor het eerst op brandweerbeurs RETTmobil

  • Debuut voor TGE hulpverleningsvoertuigen
  • TGM HLF 20 en TGL bij uitstek geschikt voor zware brandweerinzet

Op de RETTmobil-beurs in het Duitse Fulda toont MAN van 15 tot en met 17 mei twee hulpverleningsvoertuigen op basis van de TGE bestelwagen. MAN presenteert ook twee blusvoertuigen op het platform van de TGL- en TGM-modellen.

Dit jaar presenteert MAN zich op RETTmobil voor het eerst met twee stands. De truckfabrikant is prominent aanwezig in hal 6, stand 603, en buiten op stand 93. RETTmobil is de toonaangevende Europese vakbeurs voor redding en mobiliteit. Ongeveer 540 exposanten uit twintig landen namen vorig jaar deel aan het jaarlijkse event. Dit jaar toont MAN in hal 6 de TGE-transporter als reddingswagen met een opbouw van Ambulanz Mobile en een TGE ambulance die door WAS Wietmarscher is samengesteld. Op de buitenstand laat MAN bezoekers kennismaken met de succesvolle modellen voor brandweerkorpsen: de MAN TGL als MLF-blusvoertuig met een opbouw van Schlingmann en de MAN TGM als een brandbestrijdingsvoertuig HLF 20 met een Rosenbauer-opbouw.

Highlights van de TGE-modellen zijn de krachtige 177 pk-motor en de 8-traps automatische transmissie, een combinatie die van vitaal belang is bij noodoperaties. De voertuigen zijn standaard uitgerust met noodrem assistentiesystemen, een noviteit in deze voertuigklasse die de veiligheid van reddingswerkers en patiënten in extreme situaties waarborgt. Het uitgebreide assortiment rijhulpsystemen ondersteunt ook de bestuurder en vergemakkelijkt zijn werk. De chauffeur kan zich zo concentreren op het verkeer. De MAN TGE is optioneel uit rusten met Active Lane Departure Assist, Adaptive Cruise Control (ACC) of High Beam Assistant. Voor de veiligheid tijdens het rijden in het donker of bij beperkt zicht dragen ook de optioneel verkrijgbare LED-koplampen bij.

MAN marktleider in de brandweermarkt

MAN is zeer succesvol in de brandweermarkt in verschillende Europese landen; in Duitsland is het merk zelfs marktleider. De MAN TGL ( met 7,5 tot 12 ton toegestaan totaal geladen gewicht), TGM (12-18 ton) en TGS (meer dan 18 ton) zijn op de zwaarste brandweertaken berekend.

De MAN TGL 8.180 en TGL 8.220 met standaard dubbele cabine voor zes brandweerlieden vormen de basis in het programma van de zogeheten ‘MLF’ brandweerwagens. Nog meer keuze biedt MAN met de TGM-serie, met een keuze uit 4x2 en vierwielaandrijving en chassis’ voor een totaalgewicht van 13 tot 18 ton. Afhankelijk van het model levert MAN Euro 6 motoren met 250 pk, 290 pk en 320 pk.