Leusden,
24
oktober
2023
|
09:00
Europe/Amsterdam

MAN start e-offensief voor trucks

  • Voorbereidingen voor grootschalige productielancering van MAN eTruck in volle gang
  • Verkoop start in november
  • Eerste steen voor nieuwe grootschalige accuproductie in Neurenberg gelegd
  • Tot 100.000 MAN-accupakketten per jaar vanaf 2025
  • In totaal € 100 miljoen geïnvesteerd in accuproductie
  • MAN gebruikt nieuwe eTruck al in eigen fabriekslogistiek

Na bestelwagens en stadsbussen gaat MAN nu ook zijn trucks voorzien van een elektrische aandrijflijn. De verkoop van de nieuwe MAN eTruck start in november en de eerste exemplaren worden in 2024 afgeleverd aan klanten. De productie van accupakketten in de vestiging van MAN in Neurenberg speelt een belangrijke rol in de elektrificatiestrategie.

Burgemeester Marcus König van Neurenberg en MAN-bestuurslid Michael Kobriger, verantwoordelijk voor productie, hebben recent symbolisch de eerste steen gelegd voor het begin van de bouw van de nieuwe accufabriek M50. Vanaf 2025 worden hier maximaal 100.000 hoogvolt-accu’s op grote schaal geproduceerd. Met name voor de nieuwe MAN eTruck die geschikt is voor langeafstandsvervoer, maar ook voor de aandrijving van stadsbussen en in de toekomst touringcars. De traditierijke motorenfabriek in Neurenberg gaat dus een centrale rol vervullen als MAN’s centre of excellence voor alternatieve aandrijftechnologieën.

“De mobiliteitsverschuiving naar elektrisch aangedreven wegtransport verandert de gehele industrie op een ongekende manier. MAN helpt actief mee om deze verandering vorm te geven. Onze transformatie naar een leverancier van duurzame en intelligente transportoplossingen is overal in de onderneming zichtbaar – vooral hier in Neurenberg. Met de efficiënte herindeling van het concern en de duurzame omschakeling van het gehele productienetwerk hebben we de afgelopen twee jaar een grote sprong voorwaarts gemaakt. De marktintroductie van onze nieuwe MAN eTruck is een zeer belangrijke mijlpaal in dit opzicht, en accupakketten uit Neurenberg zijn de belangrijkste factor voor de grootschalige productie vanaf 2025”, zegt Kobriger.

Ruim twee jaar nadat de beslissing werd genomen om Neurenberg te kiezen als locatie voor de toekomstige volumeproductie van accu’s, is MAN begonnen met de bouw van de accufabriek. Tot nu toe werden accu’s in kleine series op de locatie geproduceerd, voor een groot deel met de hand. Met de ontwikkeling van een grootschalige accuproductie, inclusief het nieuwe gebouw, zijn investeringen in de logistiek, de infrastructuur, de gebouwen en de productiefaciliteiten gemoeid met een totale waarde van ongeveer 100 miljoen euro.

Sterke partnerships leggen de basis voor elektromobiliteit

De expertise die wordt ingezet bij de ontwikkeling en productie van hoogvolt accupakketten is al sinds 2020 opgebouwd op de locatie in Neurenberg. Bovendien wordt de kennis van de medewerkers op het gebied van elektromobiliteit nu ook ingezet voor de productie van kleine series en in een prototype-omgeving. Eind 2024 stammen de eerste voertuigen voor klanten nog uit deze kleinschalige productie, waarna de accu’s uit de nieuwe grootschalige productie vanaf 2025 beschikbaar komen voor de productie van elektrische trucks in München. 

De nieuwe batterij-elektrische aandrijvingen vereisen niet alleen meer kennis en expertise in de productie, maar ook in de ontwikkeling. Naast de steun en financiering van de Deelstaat Beieren zet de locatie van MAN in Neurenberg op het gebied van onderzoek en ontwikkeling ook in op sterke partnerships met lokale universiteiten. Begin 2023 werd op het fabrieksterrein in Neurenberg de ‘Campus Future Driveline’ in gebruik genomen. Daar werken engineers van MAN samen met studenten en professoren van de Friedrich-Alexander-Universität Erlangen-Nuremberg (FAU) en de Technische Hochschule Nürnberg Georg Simon Ohm aan projecten op het gebied van accu’s, waterstof-verbrandingsmotoren en brandstofcellen.

Praktijktests met MAN eTruck al in volle gang

Om ervoor te zorgen dat elektrische trucks de huidige dieselvoertuigen zo snel mogelijk kunnen vervangen, heeft het voor MAN de hoogste prioriteit om ervoor te zorgen dat ze vanaf het begin van de serieproductie onbeperkt inzetbaar zijn. Daarom heeft MAN in december 2022 een eigen transportbedrijf opgericht, LoadFox Transport Solutions GmbH, om de nieuwe technologie al in een vroeg stadium in de praktijk te testen en te optimaliseren op gangbare logistieke routes binnen de fabriek. Sinds begin oktober rijden de eerste volledig elektrische MAN eTrucks tussen de Duitse vestigingen in München, Dachau, Neurenberg en Salzgitter. Later worden daar transporten naar de Poolse vestigingen in Krakau en Starachowice aan toegevoegd. Naast het intensieve gebruik van batterij-elektrische voertuigen in het fabrieksverkeer, gaat LoadFox vanaf 2024 ook steeds meer autonome rijfuncties integreren in het logistieke proces. “Door het gericht verzamelen van gegevens en ervaring in de praktijk kunnen we de ontwikkeling en kwaliteitscontroles van hardware en software voor toekomstige producten en diensten met LoadFox aanzienlijk versnellen”, zegt Florian Hagemann, Managing Director van LoadFox GmbH.

Met deze finetuning van het logistieke proces zal de nieuwe MAN eTruck in 2024 zijn weg gaan vinden naar de eerste klanten. Dankzij de voorbereiding van de truck op de megawatt-laadstandaard, die naar verwachting vanaf 2025 beschikbaar wordt, gaat het model een dagelijkse actieradius van 600 tot 800 kilometer bieden, waarmee hij geschikt is voor langeafstandstransport, en in de toekomst zelfs tot 1.000 kilometer met slechts één tussentijdse laadbeurt tijdens de 45 minuten durende rijpauze van de chauffeur. Maar de nieuwe MAN eTruck zal ook met gemak de meeste andere typische transporttaken van de huidige vrachtwagens aankunnen, zoals geluidsarme en emissievrije afvalverwerking in de stad of het ophalen van melk bij biologische boeren met een elektrische tankwagen voor levensmiddelentransport.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.