Leusden,
26
januari
2022
|
12:44
Europe/Amsterdam

MAN OptiView nu ook beschikbaar voor stadsbussen

  • OptiView erg populair bij touringcarklanten
  • MAN Truck & Bus levert OptiView nu ook op stadsbussen om het stadsverkeer veiliger te maken
  • Technologie maakt dode hoek zichtbaar voor chauffeurs

MAN OptiView was in 2018 ‘s werelds allereerste spiegelvervangingssysteem voor touringcars. Het systeem helpt de chauffeur aanzienlijk bij het opheffen van dode hoeken en vergroot het zicht in het donker en bij slecht weer. Nu maakt MAN Truck & Bus het OptiView-systeem ook beschikbaar voor stadsbussen.

Sinds de introductie van het systeem in 2018 heeft OptiView zichzelf wereldwijd in de dagelijkse praktijk al meer dan bewezen. Meer en meer chauffeurs vertrouwen inmiddels op het hoge veiligheidsniveau van de innovatieve technologie, die zich extreem betrouwbaar heeft getoond en de veiligheid in het verkeer aanzienlijk vergroot. “Om manoeuvreren in het stadsverkeer nog veiliger te maken, en naar aanleiding van vele verzoeken van operators, gaan we OptiView nu ook leveren op alle modellen van onze nieuwe generatie stadsbussen, inclusief - uiteraard - de volledig elektrische MAN Lion’s City E,” verklaart Rudi Kuchta, hoofd van de business unit Bus bij MAN Truck & Bus.

Zicht op het verkeer met OptiView

Het spiegelvervangingssysteem OptiView werkt met name effectief in druk stadsverkeer. “Wanneer bussen en voetgangers of fietsers elkaar bij een kruispunt tegenkomen, kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan omdat chauffeurs andere weggebruikers lastig kunnen zien in de dode hoek. OptiView maakt die dode hoeken zichtbaar voor de buschauffeur en vergroot zo de veiligheid voor het overige verkeer; vooral bij afslaan, maar ook bij het wisselen van rijbaan of bij het manoeuvreren,” aldus Heinz Kiess, hoofd Product Marketing Bus. 

OptiView maakt gebruik van twee camera’s aan weerszijden van het voertuig die de ruimte naast en vóór de bus in hoge resolutie en in realtime laten zien op twee monitoren in de cabine. Zo bieden ze de chauffeur een veel breder zicht dan conventionele buitenspiegels dat normaliter zouden doen en worden ook de dode hoeken zichtbaar.

“Tegelijkertijd ontwikkelen we het systeem verder door en bieden we als enige fabrikant nu ook standaard een front view spiegel voor onze bussen. Daarmee elimineren we de dode hoek nog verder en wordt manoeuvreren nog eenvoudiger,” aldus Kiess. 

MAN OptiView biedt echter ook andere voordelen. Zo profiteert de chauffeur van een beter zicht bij regen, sneeuw en ook ’s nachts, omdat de camera automatisch het beeld aan de situatie aanpast. Zelfs verblinding door koplampen in het donker of door een laagstaande zon beïnvloedt het zicht niet. De camera’s zijn weerbestendig, zijn verwarmbaar en zijn tevens zeer duurzaam.

Aerodynamisch onderweg met OptiView

OptiView heeft tevens een positief effect op het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot. Touringcars die zijn voorzien van OptiView hebben namelijk een circa 10 procent lagere luchtweerstand dan touringcars met conventionele spiegels. Dankzij OptiView besparen operators dus ook nog eens op hun brandstofkosten en verbeteren ze hun milieuprestatie.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.