Leusden,
17
oktober
2017
|
13:01
Europe/Amsterdam

MAN op Busworld Kortrijk: nieuwe Lion’s Coach en vele innovaties

MAN onthult op Busworld Europe in Kortrijk (20-25 oktober) de nieuwe Lion’s Coach. Hij valt op door het nieuwe, aerodynamische design en een nog efficiëntere aandrijflijn. Ook presenteert MAN in Kortrijk verbeterde motoren en nieuwe assistentiesystemen die voor een nog hoger niveau van comfort en veiligheid zorgen.

De Lion’s Coach springt direct in het oog door zijn nieuwe design. Het passagierscompartiment en de cockpit zijn nu visueel van elkaar gescheiden. De koplampen zijn echte eyecatchers – ze zijn er nu ook met LED-technologie. Het nieuwe design is fraai én functioneel: de stroomlijn is met 20 procent verbeterd en het ontwerp is zodanig dat het onderhoud wordt vergemakkelijkt en dat beschadigde delen eenvoudig kunnen worden vervangen. Ook is er veel aandacht besteed aan gewichtsbesparing

Kracht en efficiency
De Euro 6-aandrijflijn van de Lion’s Coach is verder verbeterd. Hij heeft een extra lange eindoverbrenging en meer kracht (+20 pk en 200 Nm). De nieuwe tweede retarder zorgt samen met lange eindoverbrengingen voor een optimale remwerking. In de modellen met een vermogen vanaf 337 kW/460 pk is de MAN TipMatic-transmissie standaard. Deze schakelt zeer snel en zorgt zo voor een perfecte balans tussen efficiency en comfort. Er is een groot aantal assistentiesystemen beschikbaar, waaronder de op navigatiegegevens gebaseerde MAN Efficient cruise control met EfficientRoll coasting functie, Adaptive Cruise Control (AAC), Lane Guard System (LGS) en MAN Attention Guard.

Slim en veilig interieur
Het interieur is op diverse punten verbeterd en daarmee nog aansprekender voor de passagiers. Zo wordt de voetenruimte nu verlicht met LED-strips. Ook de nieuwe, frisse kleurstelling werkt zeer uitnodigend. Alle stoelen beschikken over USB-poorten zodat passagiers volop gebruik kunnen maken van tablets en smartphones.

Voldoet aan de nieuwste veiligheidsnormen
De nieuwe Lion’s Coach voldoet aan de nieuwe ECE R66.02-veilgheidsnorm die voorschrijft dat er voldoende overlevingsruimte moet zijn wanneer hij bij een ongeval kantelt of over de kop slaat. Door gerichte versterking van de structuur en het gebruik van hoogwaardige materialen kan de nieuwe Lion’s Coach bij een crash 50 procent meer energie absorberen.

De nieuwe MAN Lion’s Coach is beschikbaar in drie lengtematen: 12.101 mm, 13.361 mm en 13.901 mm op twee of drie assen. Eind dit jaar volgt ook een 13 m duo-as uitvoering.

Kort en krachtig: meer MAN-nieuws op BusWorld

Veiligheid
Vanaf oktober 2017 voldoen ook alle MAN Lion’s City bussen aan de ECE R66.02-norm. Dat betekent dat de structuur zo stevig is dat er voldoende overlevingsruimte overblijft als de bus kantelt of over de kop slaat. Door vrijwillig te voldoen aan dit voorschrift, loopt MAN vooruit op wettelijke eisen die in de toekomst van kracht worden. Nog meer veiligheid: alle transit-bussen hebben nu standaard ABS. Automatische ruitenwissers/verlichting, ESP en een bandenspanningscontrolesysteem zijn optioneel.

Motoren: meer koppel, nog robuuster
MAN heeft de nieuwe emissie-eisen aangegrepen om het motorportfolio verder te verbeteren. De motoren voldoen nu aan de nieuwe Euro 6c-emmisienorm, hebben een hoger koppel, leveren betere prestaties en zijn minder gevoelig voor slijtage. De D26-motor is nu ook geschikt voor HVO (hydrotreated vegetable oils - brandstoffen van plantaardige oorsprong). De 420 pk sterke D2676 LOH Euro 6 vervangt de D2066 LOH (400 pk). Het slimme warmtemanagementsysteem van de nieuwe motor verkort de opwarmperiode van de motor en draagt zo bij aan lagere emissies.

Hoogwaardige assistentiesystemen
De touringcars van MAN en NEOPLAN zijn leverbaar met de volgende assistentiesystemen die de bestuurder optimaal ondersteunen:

MAN EfficientCruise met EfficientRoll: deze cruise control kijkt vooruit. Hij houdt bijvoorbeeld rekening met hellingen. EfficientRoll is de freewheelfunctie die ervoor zorgt dat de touringcar bij afdalingen in ‘N’ schakelt. Dit komt het verbruik ten goede. EfficientCruise kan ook voorkomen dat de chauffeur de maximumsnelheid overschrijdt.

MAN Comfort Drive Suspension (CDS): dit volledig variabele systeem past de demping aan op basis van de rijomstandigheden, snelheid, zijwind, etc. Zo verbetert het de stabiliteit, en daarmee de veiligheid en het comfort.

MAN AttentionGuard: dit systeem herkent vermoeidheid van de bestuurder en waarschuwt dan met geluid en beeld. Dit is vooral van belang op relatief eentonige ritten met veel lange recht stukken bij een constante snelheid.

MAN Lane Guard System (LGS): dit systeem helpt de chauffeur om op goede wegen ‘tussen de lijnen’ te blijven. Camera’s detecteren hierbij de wegbelijning. Bij ongewild overschrijden ervan volgt een waarschuwing.

MAN Adaptive Cruise Control (ACC): deze cruise control op basis van radartechnologie zorgt voor een veilige afstand tot de voorligger. Het helpt ongevallen voorkomen en vermindert de druk op de bestuurder.

MAN Emergency Brake Assist (EBA): deze remassistent waarschuwt voor mogelijk gevaar door visuele en akoestische signalen. Als de chauffeur niet reageert, volgt een automatische remingreep. EBA helpt zo aanrijdingen te vorkomen of de gevolgen ervan te verminderen.

MAN Tyre Pressure Monitoring (TPM): TPM houdt de bandenspanning continu in de gaten. Als de spanning onder een bepaald niveau komt, krijgt de chauffeur een waarschuwing.

Automatisch inschakelende verlichting en ruitenwissers: alle modellen van MAN zijn leverbaar met sensoren die ‘zien’ of het donker wordt en/of regent. In dat geval worden automatisch de verlichting en/of de ruitenwissers ingeschakeld.

MAN ProfiDrive
Met ProfiDrive verzorgt MAN trainingen voor chauffeurs. Deze zijn gericht op juist handelen in geval van nood. Zo leren chauffeurs het hoofd koel te houden en om op de juiste wijze bijvoorbeeld brandblussers te gebruiken en een evacuatie uit te voeren.


Lees hier meer over het nieuws van MAN op Busworld Kortrijk.