Leusden,
26
maart
2018
|
16:57
Europe/Amsterdam

MAN introduceert 100% elektrische eTGE

MAN introduceert 100% elektrische eTGE

MAN komt nog dit jaar met de elektrisch aangedreven eTGE. Deze bestelwagen heeft een actieradius van maximaal 160 kilometer en een laadvermogen van 3,5 of 4,25 ton. Met de eTGE zet MAN een belangrijke stap op weg naar zero emission in stedelijke gebieden.

Circa 70% van alle bestelwagens in stedelijke gebieden rijdt gemiddeld minder dan 100 kilometer per dag en daarbij is de gemiddelde snelheid laag. Met de actieradius van 160 kilometer* (NEDC) die de TGE biedt, zou daarmee theoretisch circa driekwart van al het stadstransport kunnen plaatsvinden.

Krachtige voorwielaandrijving

De MAN eTGE heeft een elektromotor met een vermogen van 110 kW/136 pk die de voorwielen aandrijft. Het maximale koppel van 290 Nm is altijd beschikbaar, met een vlot rijgedrag als resultaat. De topsnelheid bedraagt 90 km/u en het gemiddelde energieverbruik circa 20 kWh/100 km.

Laden van accu’s: verschillende mogelijkheden

Bij een 40 kW-laadstation zijn de accu’s van de eTGE in 45 minuten te laden tot 80%. Bij gebruik van een wallbox duurt het volledig laden van de accu’s circa 5,5 uur en bij gebruik van een reguliere 230V-aansluiting 9 uur. De (individueel te vervangen) accumodules bevinden zich in de licht verhoogde laadvloer, die ook wordt gebruikt bij achterwielaangedreven dieseluitvoeringen van de TGE. In eerste instantie wordt de eTGE leverbaar met standaard wielbasis en hoog dak.

Complete uitrusting

De MAN eTGE heeft een hoogwaardige standaarduitrusting met onder meer een navigatiesysteem, verwarmde voorruit en andere features die het rijden veiliger én comfortabel maken. Uiteraard is ook EBA (emergency brake assist) standaard.

De eTGE is naar verwachting vanaf eind dit jaar leverbaar in Nederland. De prijzen, beschikbaarheid, specificaties en timings van deze nieuwe, volledige elektrische bestelwagen worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.


 

*) Het genoemde aantal kilometers is de theoretische maximale actieradius volgens de NEDC test systematiek. Deze maximale actieradius kan onder meer worden beïnvloed door de voertuigconfiguratie, acculeeftijd en -conditie, rijstijl en de gebruiks-, omgevings- en klimaatomstandigheden zoals de buitentemperatuur, de verkeerssituatie en het rijgedrag.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend