Leusden,
25
augustus
2023
|
10:45
Europe/Amsterdam

MAN eTrucks slechts half zo luidruchtig als vergelijkbare dieselvrachtwagens

  • MAN eTruck slechts 1 dB(A)/m ‘luider’ in vergelijking met een personenauto met verbrandingsmotor bij passeren met een snelheid van 20 km/u

MAN Truck & Bus neemt deel aan de ‘Mobilitätsstudie geräuscharme Logistik’ van het Fraunhofer-instituut voor materiaalstroom en logistiek IML. Het doel is om normen te ontwikkelen voor het meten van geluidsemissies tijdens leveringen. MAN nam deel aan de praktijkmetingen met een voorserie-exemplaar van de nieuwe MAN eTruck, die in 2024 voor het eerst aan klanten wordt geleverd. Het resultaat: elektrische trucks worden – vooral bij lage snelheden – ervaren als maar half zo luidruchtig als vergelijkbare dieseltrucks.

Om de geluidsontwikkeling van de MAN eTruck nog beter te kunnen classificeren, trekt Michael Wirtz, projectmanager van de metingen bij Peutz Consult GmbH, een vergelijking met conventioneel aangedreven personenauto’s: “Met een geluidsvermogen van ongeveer 49 dB(A)/m bij 20 km/u is de eTruck slechts 1dB 'luider' dan de personenauto met 48 dB(A)/m.”

Het belang van deze inspanningen blijkt uit de geluids- en lawaaibestrijdingseisen in veel goedkeuringsprocedures. Nederland heeft bijvoorbeeld de PIEK-norm voor geluidsisolatie ontwikkeld. Om een certificering te verkrijgen – bijvoorbeeld voor nachtleveringen – worden vrachtwagens en het transportmaterieel akoestisch getest. Ze mogen de voorgeschreven decibellimieten op een afstand van 7,5 meter niet overschrijden.

Geen oriëntatiewaarden voor vergunningen

Het verkrijgen van nieuwe vergunningen voor nachtleveringen of tijdens daluren is vandaag-de-dag vaak nog steeds moeilijk, omdat er geen duidelijke richtwaarden zijn voor de betreffende instanties. “Met het creëren van een handboek over geluidsemissies van vrachtwagens met alternatieve aandrijfsystemen tijdens leveringen in stedelijke gebieden willen we het werk voor gemeenten en vergunningverlenende instanties gemakkelijker maken. We hebben gemerkt dat ze gegevens en meetwaarden missen wanneer ze bijvoorbeeld moeten beslissen over een nachtelijke levering in stedelijke gebieden”, zegt Kirsch. Het Fraunhofer-onderzoek naar geluidsarme logistiek wil daar verandering in brengen.

Opzet van de studie en meetmethoden

De studie wordt naar verwachting begin 2024 gepubliceerd. De gegevens ervoor werden onder andere verzameld tijdens een reeks metingen op de MAN-testbaan in München. Experts stuurden de MAN eTruck en een conventionele MAN TGX 18.510 met dieselmotor uit dezelfde gewichtsklasse de baan op en maten hun geluidsniveaus. Dit waren trekker/oplegger-combinaties met een totaalgewicht van 40 ton. Medewerkers van het erkende meetcentrum Peutz Consult GmbH voerden de metingen namens Fraunhofer IML uit. 

download

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.