16
juli
2020
|
09:46
Europe/Amsterdam

MAN breidt TGE-aanbod met vierwielaandrijving uit tot 5,5 ton

  • Permanente vierwielaandrijving met lastafhankelijke vermogensverdeling
  • Optimale offroadeigenschappen met een hoog laadvermogen
  • Geschikt voor veel gebruikers, waaronder brandweer, lokale overheden, het bouwsegment en specialisten in expeditievoertuigen

MAN Truck & Bus breidt het TGE-aanbod met vierwielaandrijving uit voor uitvoeringen tot 5,0 en 5,5 ton. MAN werkt samen met de Oostenrijkse specialist Oberaigner voor de ombouw van de voertuigen met vierwielaandrijving die bij de vertrouwde dealer kunnen worden besteld.

 

Met de nieuwe TGE-varianten, die nu te bestellen zijn, biedt MAN individueel configureerbare voertuigen met vierwielaandrijving in het bereik van 3,0 tot 5,5 ton. Het bestaande aanbod van lichte vierwielaangedreven TGE’s - de chassis cabine, bestelwagen en minibus - wordt nu aangevuld met 5,0 tot 5,5 ton versies die MAN samen met de Oostenrijkse specialist Oberaigner heeft ontwikkeld. Deze kunnen onder meer worden ingezet als brandweer- en hulpverleningsvoertuigen, voertuigen voor de gemeentelijke dienst en de bouwsector of zelfs als offroad-campers en minibussen met een hoog laadvermogen.

Het gemeenschappelijke kenmerk van de nieuwe 5,0 tot 5,5 tons bestelwagens is de permanente vierwielaandrijving met eentraps voorwielaandrijving en een drieassige verdeelbak met een lastafhankelijke vermogensverdeling tussen de assen (Torsen-differentieel). Als de tractie op één as zou afnemen, wordt er automatisch en zonder vertraging meer koppel overgedragen op de andere as.

De basis voor de ombouw zijn de standaard TGE bestelwagens of de TGE chassiscabine met achterwielaandrijving, een 4,7:1 achterasverhouding, dubbel lucht en de krachtigste 2,0-liter dieselmotor met 130 kW 177 pk en 410 Nm koppel. De beschikbare opties zijn een handgeschakelde transmissie met zes versnellingen of een achttraps automaat en een wielbasis van 3.640 of 4.490 millimeter. Daarnaast kunnen de TGE bestelwagens als optie worden uitgerust met super single-banden.

Het onderstel hoeft niet te worden verhoogd voor de montage van de vierwielaandrijving, zodat de instaphoogte onveranderd blijft - een duidelijk voordeel bij gebruik als bijvoorbeeld een ambulance of minibus. Een verhoging van het voertuigniveau met 30 millimeter om de bodemvrijheid te vergroten is echter wel mogelijk als optie.

Ook het laadvermogen blijft nagenoeg onaangetast, want het extra gewicht van de vierwielaandrijving bedraagt slechts circa 130 kilogram. Zo heeft een 177 pk sterke 5,5 ton zware TGE met enkele cabine en korte wielbasis ondanks de vierwielaandrijving een indrukwekkend laadvermogen van ongeveer 3.370 kilogram.

Met de uitgebreide 4x4-reeks biedt MAN Truck & Bus klanten nu nog meer keuze om de juiste bus voor hun toepassing te configureren.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.