Leusden,
30
augustus
2023
|
10:00
Europe/Amsterdam

MAN bereidt zich voor op serieproductie van nieuwe elektrische vrachtwagen

  • Al meer dan 500 bestelaanvragen binnen voor elektrische vrachtwagens 
  • Inmiddels 2.600 medewerkers getraind in het toepassen van hoogspanningstechnologie.

MAN Truck & Bus start vanaf 2024 in de fabriek in München met de serieproductie van een nieuwe elektrische vrachtwagen. De 2.600 medewerkers van het eMobility Center van MAN hebben er nu al ruim 17.000 trainingsuren op zitten om veilig om te gaan met hoogspanningstechnologie en het toepassen van elektrische componenten. De eerste in serie geproduceerde elektrische vrachtwagens worden naar verwachting in de eerste helft van 2024 aan klanten geleverd. Vier maanden voor de officiële verkoop begint zijn er in Europa al meer dan 500 bestelaanvragen geplaatst voor de duurzame vrachtwagen voor langeafstandsvervoer.

Om de productiestart van de nieuwe elektrische vrachtwagens zo soepel mogelijk te laten verlopen, heeft MAN met het eMobility Center een volledig nieuw concept voor productievoorbereiding ontwikkeld. Het concept is niet alleen van toepassing op de nieuwe elektrische vrachtwagens, maar ook op MAN-voertuigen met conventionele aandrijfsystemen – omdat beide typen aandrijving in de toekomst op dezelfde productielijn worden geproduceerd. “Om de transformatie van verbrandingsmotor naar elektrische vrachtwagen duurzaam te laten verlopen, moeten we daarbij de productiefasen heroverwegen," zegt Michael Kobriger, lid van de Raad van Bestuur voor productie bij MAN Truck & Bus. “Het gaat dan met name om de fase waarin onze klanten al in grotere hoeveelheden elektrische vrachtwagens bestellen, maar ook de te nemen stappen in het productieproces zelf vereisen een innovatief en efficiënt netwerk voor productontwikkeling en -planning. Het nieuwe concept van het eMobility Center helpt ons daarbij enorm."

In de innovatieve werkplaats van het eMobility Center worden de benodigde processen voor toekomstige serieproductie direct tijdens de productie van de eerste prototypen ontwikkeld. Gelijktijdig worden de medewerkers al getraind en gekwalificeerd in het toepassen van de nieuwe technologieën. Omgekeerd kunnen zij hun know-how uit bestaande productiepraktijken al inzetten voor een efficiënte en ergonomische inrichting van de productie. Ook worden eisen voor toekomstige serieproductie al vanaf het allereerste begin opgenomen. Op deze manier zijn er in het eMobility Centre al zo'n 30 prototypes van de nieuwe eTruck gebouwd. Dit jaar volgen er nog 26. De prototypes worden door de testingenieurs onderworpen aan de zwaarste testritten, waarbij omstandigheden met ijs, sneeuw en enorme hitte bewust worden opgezocht om de nieuwe MAN eTruck grondig voor te bereiden op serieproductie.

In vergelijking met conventioneel aangedreven modellen onderscheidt de MAN eTruck zich door totaal andere componenten zoals de accu, elektromotor, verschillende hoogspanningscomponenten en bedrading. Dit maakt de gezamenlijke productie van conventionele en batterij-elektrische voertuigen op één productielijn relatief complex. De variabele productieprocessen voor installatie van elektrische componenten of anderzijds een traditionele aandrijflijn, wordt mogelijk gemaakt door modulaire werkstations die uniform kunnen worden ingezet, met name voor het chassis en de bedrading. Het grote voordeel van deze gemengde productie is dat het aandeel van elektrische voertuigen en dieseltrucks in de totale productie flexibel kan worden aangepast aan de actuele marktontwikkelingen.


Het is nog maar twee jaar geleden dat MAN met het eMobility Center de fundering legde voor het grootschalig produceren van elektrische vrachtwagens en de bijbehorende, gemengde productie van elektrische en conventionele vrachtwagens op één lopende band. Er zijn in korte tijd dus concrete stappen gemaakt die bijdragen aan de duurzame ambities van het vrachtwagenmerk. Deze stappen garanderen dat MAN – ook in de toekomst – marktleider blijft voor elke wens op gebied van mobiliteit.

download

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.