Leusden,
15
juni
2022
|
14:31
Europe/Amsterdam

Elektrische-busoplossingen van MAN gaan de wereld over

MAN Truck & Bus gaat in de toekomst een eBus-chassis bouwen dat geschikt is voor alle markten wereldwijd. Het chassis is gebaseerd op de technologie van de Lion's City E, die al met succes in veel Europese steden rijdt en waarvoor MAN tot nu toe meer dan duizend orders heeft ontvangen. Het doel van MAN is om milieuvriendelijke mobiliteit te bevorderen en het verkeer in steden over de hele wereld schoner, stiller en veiliger te maken.

E-mobiliteit verovert de wereld. Analisten verwachten dat de vraag naar elektrische bussen de komende jaren blijft toenemen. Tegen 2040 stijgt de verkoop van emissievrije bussen naar verwachting tot meer dan 80 procent van de wereldmarkt. “Om aan deze vraag te voldoen en een bijdrage te leveren aan duurzame mobiliteit, biedt MAN met het eBus-chassis een elektrische-busoplossing voor internationale markten buiten Europa,” verklaart Rudi Kuchta, hoofd van de business unit Bus bij MAN Truck & Bus. “Met dit chassis bieden we carrosseriebouwers van over de hele wereld een goede basis voor hun volledig elektrische modellen.”

Voor de ontwikkeling en marktintroductie van het eBus-chassis maakt MAN gebruik van de kennis en expertise die is opgebouwd met de Lion's City E. Kuchta: “Bovendien vertrouwen we op onze langdurige partnerschappen en werken we intensief samen met ons wereldwijde netwerk van busbouwers. Daardoor kunnen we ook de markten in Azië, Afrika, Zuid-Amerika, Australië en Nieuw-Zeeland bedienen.” De eerste prototypen van het MAN eBus-chassis worden al in 2023 geleverd; de serieproductie start in 2024. Het chassis wordt geproduceerd in de Poolse fabriek van MAN in Starachowice, waar ook de Lion's City E wordt geproduceerd.

Flexibele oplossingen en beproefde technologie

MAN gaat het eBus-chassis eerst als twee-assige uitvoering aanbieden voor gebruik als lagevloer-, lage instap- en streekbus. Componenten voor het eBus-chassis zijn gebaseerd op de technologie van de Lion's City E – met name de elektrische centrale motor op de achteras en de batterijtechnologie van de Volkswagen Groep. MAN gaat wel een stap verder met de batterijtechnologie om te voldoen aan de soms enorm verschillende eisen van internationale busbedrijven op het gebied van het dagelijks bereik, het totaal aantal kilometers en de kosten. Naast de NMC-technologie (lithium-nikkel-mangaan-kobaltbatterij) die MAN ook gebruikt bij de Lion's City E, wordt er tevens gebruikgemaakt van LFP-technologie (lithium-ferrofosfaatbatterij).

NewMAN-strategie: belangrijke stap naar de toekomst

De introductie van het eBus-chassis is een andere belangrijke en consistente stap voor MAN Truck & Bus richting de NewMAN-strategie - en dus richting de toekomst. Het doel is om een ​​sleutelrol te spelen bij het vormgeven van de mobiliteit van morgen. “We richten ons duidelijk op CO2-vrij rijden, een kernelement van onze strategie,” meldt Rudi Kuchta. “We stappen over van emissiearm naar emissievrij. Om dit te bereiken, vertrouwen we volledig op elektrische mobiliteit in het openbaar-vervoerbussegment met de Lion's City E.” MAN Truck & Bus doet dat met succes: de volledig elektrische openbaar-vervoerbus is inmiddels in veel grote Europese steden in gebruik. Of het nu in Barcelona, ​​Hamburg, Kopenhagen, Malmö of Zürich is - de Lion's City E bewijst dag na dag hoe bruikbaar hij is in het stadsverkeer en hoe makkelijk hij kan worden geïntegreerd in bestaande buslijnen.

Sinds de verkoop van de Lion’s City E van start is gegaan, heeft MAN Truck & Bus al zo’n duizend contracten getekend voor de levering van de elektrische bussen. Het nieuwe eBus-chassis gaat nu ook een belangrijke bijdrage leveren aan het bevorderen van duurzame mobiliteit buiten Europa. “Bij MAN zetten we ons in om de klimaatdoelstellingen van Parijs te halen. Voor ons houdt de sociale verantwoordelijkheid voor milieuvriendelijke mobiliteit zeker niet bij de Europese grenzen op,” aldus Kuchta.

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.