Leusden,
15
februari
2018
|
10:09
Europe/Amsterdam

DB Schenker en MAN starten platooning-praktijktest

DB Schenker en MAN starten platooning-praktijktest

De Duitse logistieke dienstverlener DB Schenker, MAN en de Universiteit Fresenius starten de eerste realistische praktijkproef voor ‘connected trucks’ in de logistieke sector. MAN heeft daarvoor testvoertuigen ter beschikking gesteld aan DB Schenker. In het pilotproject wordt het platoonen voor het eerst onder dagelijkse omstandigheden getest.

Platooning is het systeem waarbij twee of meer trucks dankzij hoogwaardige assistentiesystemen zeer dicht achter elkaar kunnen rijden. Alle voertuigen in het konvooi zijn daarbij onderling verbonden door een ‘elektronische dissel’ die gebruikmaakt van car-to-car communicatie. De voorste truck bepaalt de snelheid en de richting. Het elektronisch aan elkaar koppelen van trucks verhoogt het veiligheidsniveau. Het slipstreamen vermindert bovendien het brandstofverbruik van het konvooi.

Test onder praktijkomstandigheden

MAN heeft onder meer tijdens de European Truck Platooning Challenge in 2016 al aangetoond dat platooning-technologie werkt. Het pilotproject dat nu van start gaat, richt zich op de volgende uitdaging: de inzet onder dagelijkse omstandigheden. Dat betekent dat de testtrucks volgens het reguliere schema van DB Schenker worden ingezet op ritten tussen München en Nürnberg. Voor het eerst gebeurt dat met chauffeurs van DB Schenker - bij voorgaande platooning-tests maakte MAN gebruik van testrijders. Vanaf april gaan de testvoertuigen in konvooi op de snelweg A9 rijden. Dat gebeurt in eerste instantie zonder lading. De focus ligt dan op het onderzoeken van de verkeersstromen en het trainen van de chauffeurs. Die training omvat ook theorie- en simulator-sessies. Medio 2018 volgen eerst wekelijkse en daarna dagelijkse ritten met vracht volgens het reguliere schema van DB Schenker. Uiteindelijk zullen de konvooien drie keer per dag pendelen tussen de DB Schenker distributiecentra in München en Nürnberg.

Wetenschappelijke ondersteuning

De Universiteit Fresenius zorgt voor wetenschappelijke ondersteuning bij het project. Medewerkers en studenten en de (trainings)resultaten vast en evalueren deze. Het belangrijkste doel is om uit te vinden welke impact de nieuwe technologie op de chauffeurs heeft. Daarom richt het onderzoek zich op neurofysiologische en psychosociale niveaus. De resultaten daarvan worden gebruikt bij de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

Download hier de infographic.