Leusden,
01
februari
2024
|
10:10
Europe/Amsterdam

Ambulancezorg Zoetermeer neemt eerste van drie MAN TGE Wietmarscher-ambulances in gebruik

  • Ambulancezorg Zoetermeer heeft drie MAN TGE-ambulances besteld bij Duitse inbouwspecialist WAS
  • “Een groot volume, snelle dealerservice en korte levertijden doorslaggevend om voor MAN TGE te kiezen”

Ambulancedienst Zoetermeer heeft bij de Duitse inbouwspecialist Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfahrzeug GmbH drie ambulances op basis van de MAN TGE besteld. Het eerste exemplaar is recent in Nederland afgeleverd, en wordt ingezet in de regio Haaglanden.

“Essentieel voor een ambulance is volume”, zegt John Polman, operationeel directeur van Ambulancezorg Zoetermeer, dat onderdeel is van Regionale Ambulancevoorziening Haaglanden. “Doordat de MAN TGE beschikt over voorwielaandrijving, is de afstand tussen vloer en dak aanzienlijk groter dan bij ambulances met achterwielaandrijving. Dat helpt zowel patiënten bij het instappen als het ambulancepersoneel om ergonomisch verantwoord hulp te kunnen bieden.

Korte levertijd

Ambulancezorg Zoetermeer heeft drie ambulances op basis van de MAN TGE besteld bij de gerenommeerde Duitse inbouwspecialist Wietmarscher Ambulanz- und Sonderfahrzeug GmbH. “Door te kiezen voor de MAN TGE met een standaard wielbasis van 3,64 meter en de krachtige 130 kW (177 pk) sterke turbodieselmotor met een automatische achttraps transmissie, kon WAS onze een korte levertijd garanderen”, zegt Polman. “De eerste MAN TGE is nu in gebruik, in maart wordt het tweede exemplaar afgeleverd en eind 2024 nemen we de derde MAN TGE in gebruik.”

Door de toegenomen zorgvraag en het toevoegen van ‘medium care’-diensten is het ambulancepark in Nederland de afgelopen jaren met 200 voertuigen gegroeid. Als gevolg van de ontwikkelingen in de wereld, waardoor de leveringstermijnen sterk toegenomen zijn, is de productie van ambulances sterk onder druk komen te staan. “Uiteraard wil je als ambulancedienst geen vertraging oplopen binnen het proces van uitbreiding en vervanging van het wagenpark”, zegt Polman. “MAN Truck & Bus heeft ons laten zien heel snel te kunnen schakelen, met een flexibel besteltraject en korte levertijden.”

“Door de extra ruimte in de MAN TGE kan ik rechtop staand mijn werk doen,” vertelt ambulancechauffeur en wagenparkbeheerder Jelle van der Ende. “Maar om onze hulpverlening goed te kunnen doen, nemen we natuurlijk ook allerlei spullen en apparatuur mee. Samen met de experts van WAS hebben we een heel slimme, ruimtelijke en hygiënische inbouw ontworpen, waarmee we niet in onze handeling worden belemmerd, maar juist een snellere hulpverlening mogelijk maakt.”

Optimale continuïteit en inzetbaarheid

MAN Truck & Bus boorde in 2016 een nieuwe marktsegment aan met de introductie van de TGE. Door de TGE binnen het gehele modelaanbod te behandelen als vrachtwagen, verleent het merk een optimale dealerservice. “Als ambulancedienst kunnen we erop vertrouwen dat de MAN-dealer ook in de avonduren kan bijspringen, mocht dat een keer noodzakelijk blijken,” zegt John Polman. “Op die manier blijven wij verzekerd van een optimale continuïteit en inzetbaarheid van onze voertuigen.”

De informatie in dit nieuwsbericht was actueel op de datum van publicatie. Wijzigingen in modellen, uitvoeringen, prijzen, technische specificaties, afbeeldingen, of andere informatie zijn te allen tijde voorbehouden. Genoemde prijzen betreffen consumentenadviesprijzen. Het staat dealers en servicepartners vrij eigen verkoopprijzen en kortingen te hanteren. Aan de inhoud van dit nieuwsbericht kunnen geen rechten worden ontleend.