Leusden,
05
mei
2021
|
11:30
Europe/Amsterdam

23e MAN TGE voor Snoek Puur Groen

  • ‘Betrouwbaar en comfortabel’ 

Snoek Puur Groen uit het Friese Grou houdt zich bezig met het ontwerp, de aanleg en het onderhoud van groen in de breedste zin van het woord. Zowel voor de particuliere als de zakelijke markt zet het bedrijf dagelijks 140 medewerkers in voor het onderhouden en aanleggen van tuinen en parken. Daarbij geeft het bedrijf invulling aan de naam ‘puur groen’ door op de meest duurzame wijze te werken.

Voor het vervoer van mensen en materieel zet Snoek Puur Groen inmiddels 23 MAN TGE bestelwagens in. Daarmee is meer dan de helft van de veertig voertuigen tellende wagenpark inmiddels van het merk MAN. Onlangs werden er weer vijf nieuwe MAN-voertuigen afgeleverd, deze keer met dubbele cabine, de 140 pk krachtbron en een automatische transmissie. Bij de keuze voor een automatische transmissie of een handbak hebben de chauffeurs inspraak gehad om hun voorkeur aan te geven. Dat geldt ook voor de inrichting van de laadruimte met specifieke oplossingen voor tuingereedschappen en dergelijke. Snoek Puur Groen heeft inmiddels ruime ervaring opgedaan met de MAN bestelwagens en met MAN-dealer Wierda Bedrijfswagens in Heerenveen. Met name het feit dat Wierda een echte bedrijfswagendealer is, was doorslaggevend. Bij Wierda begrijpen ze dat de inzet van de voertuigen essentieel is voor de bedrijfsvoering.

Elektrisch werken

Snoek Puur Groen kiest waar mogelijk voor de meest duurzame oplossing voor de werkzaamheden aan tuinen, parken en bedrijfsterreinen. Een voorbeeld is het gebruik van elektrisch handgereedschap. Daarvoor heeft het bedrijf een samenwerking met Husqvarna tuingereedschap. Douwe Snoek, directeur-eigenaar van Snoek Puur Groen: ‘Dat heeft niet alleen grote voordelen voor het milieu, het werkt ook veel stiller. We kunnen nu bij instellingen, hotels en bedrijven gewoon snoeien zonder dat er iemand door gestoord wordt. Voor ons is dat een enorm voordeel, maar het telt ook mee bij in de CO2 footprint van onze klanten. Voor het opladen van de accu’s zijn er zware omvormers in de MAN TGE bestelwagens gemonteerd waarmee het handgereedschap wordt opgeladen. De acculaders worden gedurende de nacht op de standplaats opgeladen op netstroom terwijl overdag de MAN dieselmotor zorgt voor elektriciteit door middel van de omvormers.

HVO als brandstof

Elektrisch rijden zou een mooie volgende stap zijn, maar gezien de zware inzet van de voertuigen is het moment daarvoor nog niet aangebroken. De MAN TGE bestelwagens gaan meestal met vijf- of zes inzittenden, een volle laadbak en een geladen aanhangwagen naar de werkplek. Momenteel is de capaciteit van de elektrische MAN eTGE daar nog niet toereikend voor’, maar Snoek Puur Groen houdt de ontwikkelingen op dat gebied nauwlettend in de gaten. Voor dit moment was de keuze voor de 140 pk sterke Euro-6 dieselmotor de meest duurzame keuze. Snoek Puur Groen maakt voor deze voertuigen gebruik van HVO als brandstof. Deze synthetische dieselolie op plantaardige basis betekent een enorme verlaging van de CO2-uitstoot. Bovendien wordt hierdoor geen fossiele brandstof gebruikt, en ook dat is een belangrijk argument. Douwe Snoek: ‘HVO is een prachtig alternatief en we werken er inmiddels ook mee als brandstof voor onze zware machines. Wij werken onder meer met shovels en graafmachines waarin we HVO in een blend toepassen. Na overleg met Wierda Bedrijfswagens gebruiken we voor de nieuwe MAN bussen HVO 100 brandstof.’Snoek Puur Groen heeft hiermee ruim 310.000 kg CO2 bespaard. Dit is te vergelijken met de gemiddeld jaarlijkse CO2-uitstoot van 140 Nederlandse huishoudens. ‘Met de overgang naar accu gedreven handgereedschappen in combinatie met HVO diesel hebben we een grote stap voorwaarts gemaakt richting verdere verduurzaming van Snoek Puur Groen. Hiermee hopen we ook andere bedrijven te inspireren’, aldus Douwe Snoek.