Leusden,
24
november
2015
|
10:57
Europe/Amsterdam

225e MAN voor Van Velthoven

Tevreden klant sinds 1953

Voor de 225e keer heeft transportbedrijf Van Velthoven uit Kwintsheul een MAN-truck aangeschaft. Van Velthoven is hoogstwaarschijnlijk de oudste MAN-klant van Nederland. De aflevering vond op feestelijke wijze plaats op het hoofdkantoor van MAN Nederland in Leusden. De 225e truck betreft een TGX 18.440 trekker, die ingezet gaat worden op internationale routes voor het vervoer van bloemen en planten. De nieuwe MAN werd geleverd door Van Leeuwen Truckservice Maasdijk.

De eerste MAN van het bedrijf werd in 1953 aangeschaft. ''In die tijd was vervoer gewoon vervoer en was alles nog niet zo gesegmenteerd als nu'', zegt directeur Ron van Velthoven. Gaandeweg breidde Van Velthoven de vloot uit, maar niet vaak met een ander truckmerk dan MAN. ''De reden is heel eenvoudig. We zijn zeer tevreden over MAN en de organisatie, eventuele problemen worden professioneel opgelost en zij staan altijd voor ons klaar. Ook wij willen dat onze klanten trouw aan ons zijn, dus moeten we die loyaliteit ook naar onze leveranciers tonen.”

Kenmerkende kleurstelling
De kenmerkende kleurstelling van Van Velthoven, die uit twee verschillende tinten rood bestaat, werd al door de grootvader van Ron van Velthoven bedacht. Het bedrijf heeft nu een wagenpark van 48 eenheden en daarvan hebben 18 MAN's de kilometerstand van een miljoen al overschreden. ''Bij die achttien trucks zit ook de 175e truck die we in 2006 bij MAN aanschaften'', aldus Van Velthoven.

Beter wegkomen…
Alle onderhoudswerkzaamheden bij Van Velthoven worden door het bedrijf in eigen werkplaats uitgevoerd. "De bedoeling is dat we de trucks langer laten lopen, eigenlijk zo lang mogelijk. Daardoor riskeer je een toename van variabele kosten, maar ons is gebleken dat we daar beter mee wegkomen dan wanneer we afschrijving als vaste kosten gaan fixeren. Daar is ons werk te seizoengevoelig en te grillig voor. Dit beleid kan je echter alleen uitvoeren wanneer je over een eigen werkplaats beschikt.''

De nieuwe MAN TGX in Euro 6 uitvoering zou echter een trendbreuk in de aanschafpolitiek bij Van Velthoven kunnen veroorzaken. ''Wanneer die zo zuinig is als het nu lijkt, dan kan er een aanleiding ontstaan om trucks toch sneller te vervangen dan we gewend zijn.''

Volgende vijf al besteld
Nog een goede reden om MAN te blijven rijden is de betrouwbaarheid van het product. MAN heeft bij de TÜV Betrouwbaarheidstest voor het vierde jaar op rij keihard aangetoond de betrouwbaarste truck te zijn op de Europese wegen. Van Velthoven kan dit beamen, en omdat de totale exploitatiekosten zodanig gunstig zijn, heeft Van Velthoven ook in de toekomst het plan MAN-trucks te blijven bestellen. “Wij doen in de regel tien jaar met een truck. Deze nieuwe is waarschijnlijk zuiniger, en gaat hoogstwaarschijnlijk ook langer mee.'' Het vertrouwen is bij deze loyale klant zo groot, dat de volgende vijf stuks ook zijn besteld.