08
juli
2014
|
09:00
Europe/Amsterdam

Tienjarige successtory voor MAN Lion’s City stadsbus

De eerste grote aflevering van Lion’s City stadsbussen in Nederland vond plaats in 2006 aan Connexxion en bestond uit 84 exemplaren op aardgas (CNG). De grootste levering van Lion’s City stadsbussen was eind 2012. Voor de stadsregio Arnhem-Nijmegen investeerde eveneens Connexxion in 143 Lion’s City aardgasbussen. Deze bussen worden ingezet op het vrijwel klimaatneutrale biogas. Onlangs plaatste het Zweedse bedrijf Keolis – eigenaar van het Nederlandse vervoersbedrijf Syntus - een order van 181 Lion’s City stadsbussen, waaronder 52 hybridebussen. Voor de concessies die de komende jaren worden verleend, biedt MAN de Lion’s City stadsbus vooral in diesel- en CNG-uitvoering aan.



Continu proces van verbetering

De ontwikkeling van de Lion’s City stadsbussen is een continu proces. MAN loopt voorop met de ontwikkeling en toepassing van nieuwe techniek die het verbruik en de cost of ownership nog verder verlaagt. Bijvoorbeeld de elektronische controle-unit van de automatische transmissie die topografische informatie benut om de meest efficiënte versnelling te kiezen. Ook de lichte, energie-efficiënte airconditioning helpt bij het reduceren van het verbruik.

De carrosserie is in segmenten verdeeld die na een kleine aanrijding gemakkelijk zijn te vervangen, wat eveneens de reparatiekosten drukt. De nieuwe Euro 6-versies van de Lion’s City stadsbussen zijn nog een drie tot vijf procent zuiniger dan de voorgaande Euro 5-versies.



Passieve en actieve veiligheid

Een antiblokkeer-remsysteem (ABS), Anti-Slip Control (ASC) en Electronic Braking System (EBS) zijn standaardvoorzieningen in MAN stadsbussen. Dat geldt ook voor een brandmeldingssysteem in de motorruimte en zeer effectieve brandwerende isolatie tussen de motorruimte en het passagiersgedeelte.

MAN is een van de weinige busfabrikanten die ESP (Electronic Stability Program) als optie aanbiedt. De eveneens optionele Tyre Pressure Monitor (TPM) monitort continu de bandenspanning en waarschuwt de chauffeur zodra de bandenspanning onder een bepaalde grenswaarde komt. Bovendien voldoen de bussen aan de verplichte stabiliteitseisen om het risico van kantelen tijdens een uitwijkmanoeuvre tot een minimum te beperken.



Comfort voor passagiers en chauffeur

Het passagiersgedeelte van de MAN Lion’s City stadsbussen is flexibel in te delen. De werkplek voor de chauffeur heeft een optimale ergonomie. Alle bedieningselementen zijn binnen zijn handbereik geplaatst zodat de chauffeur de ogen op de weg en het verkeer kan houden. Dakluiken, gemaakt van veiligheidsglas laten veel natuurlijk licht toe. MAN biedt de stadsbussen aan in lengtematen van 10,5 tot 18,75 meter en in diverse uitvoeringen. De MAN Lion’s City stadsbussen worden aangeboden met CNG- of dieselmotoren of met hybrideaandrijving.