05
februari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Slimme aanpassing verlaagt kosten

De afstand tussen de vooras en de gestuurde voorloopas van de TGX-trekkers is met 20 centimeter vergroot. Hierdoor kan de transporteur meer diesel meenemen. Dankzij de nieuwe MAN-trekkers worden de transporten van AFL Barendrecht betrouwbaarder, goedkoper en efficiënter. Eigenaar Alex Barendrecht legt uit: “Onze truckers kunnen hun groente en fruit nu in deelvrachten laden en lossen, zonder dat ik beboet wordt vanwege een overschrijding van de aslast. En van de grotere brandstoftanks profiteren we ook elke dag weer.”



Meer en goedkoper tanken

De TGX-trekkers met XLX-cabine hebben een grotere brandstofcapaciteit: in totaal 580 liter, 130 liter meer dan normaal. Ideaal voor de wat langere afstanden, aldus Arjon van As, accountmanager bij MAN-dealer P. van der Velden Bedrijfswagens. Hij legt uit: “Hoe groter de brandstofcapaciteit, hoe meer en hoe goedkoper truckers in het buitenland of thuis op de basis kunnen tanken. Diesel is in Luxemburg per liter 25,7 eurocent goedkoper dan in Nederland (peildatum 17 januari 2013). Alleen op die 130 liter extra scheelt dat al 33,40 euro per tankbeurt.”



AFL Barendrecht

AFL Barendrecht was voorheen een groot AGF-handelsbedrijf en heeft zich nu gespecialiseerd in transport en op- en overslag. De eerste vrachtauto werd in 2003 in gebruik genomen. Het wagenpark groeide vorig jaar tot 21 eigen vrachtwagens. Vanaf vandaag zijn daar dus zeven gloednieuwe TGX-trekkers bij gekomen.