26
oktober
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

MAN werkt mee aan praktijktest met LZV’s


Het laadvolume van een LZV is zo’n 40 procent groter dan dat van een conventionele trekker-opleggercombinatie, zonder dat het maximaal toegestane totaalgewicht van 40 ton wordt overschreden. Twee LZV’s bieden dezelfde laadcapaciteit als drie conventionele trucks. Minder conventionele trucks betekent minder brandstofverbruik, minder CO2-emissie en minder verkeer op de weg. Bovendien dragen LZV’s – met een gunstiger verdeling van het gewicht over meerdere assen – bij aan de ontlasting van het wegennet.



Omvangrijke uitvoering

De LZV van MAN is een drieassige bakwagen met verwisselbare laadbak, een dolly (aanhangwagen met koppelschotel) en een reguliere oplegger. De 440 pk sterke MAN TGX is uitgerust met alle op dit moment beschikbare veiligheidssystemen, zoals ABS met ESP, adaptieve cruisecontrol, Lane Guard System (LGS) en Continuous Damping Control (CDC). Overigens is de chauffeur voorafgaand aan het experiment door MAN ProfiDrive opgeleid voor het besturen van de extra lange combinatie.



Efficiencyprogramma’s

Het aantal trucks op de Europese wegen neemt onophoudelijk toe. Dat geldt op termijn ook voor de brandstofkosten. Als een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van trucks en bussen levert MAN Truck & Bus een belangrijke bijdrage aan het verbeteren van de efficiency van het goederenvervoer. Zo biedt MAN uitgebreide efficiencyprogramma’s voor het verlagen van de ‘cost of ownership’.