04
juni
2014
|
12:00
Europe/Amsterdam

MAN werkt aan schoon openbaar vervoer

Het Ministerie van Infrastructuur en Milieu heeft subsidies verstrekt voor de realisatie van zeven projecten die gericht zijn op de ontwikkeling van nieuwe technologie voor schoon openbaar vervoer. Voor het project ‘Innobus’ zijn twee MAN Lion’s City stadsbussen met een MAN E08 zescilinder-in-lijn aardgasmotor omgebouwd en uitgerust met zogenoemde NoNox-techniek. De bussen gebruiken LNG (Liquefied Natural Gas; vloeibaar aardgas) als brandstof en zijn voorzien van een speciaal elektronisch gestuurd kleppensysteem, dat door het Nederlandse bedrijf NoNox Gas Engines is ontwikkeld. Dit systeem vervangt de conventionele smoorklep en regelt het vermogen van de motor zonder aanpassingen aan de cilinderkop.



LNG-ervaring opdoen

MAN Truck & Bus is nauw betrokken bij het project om zo veel mogelijk ervaring op te doen met die techniek en het gebruik van LNG als brandstof. De verwachting is dat het gebruik van de combinatie van de LNG en NoNox-techniek zorgt voor een lagere CO2 uitstoot en minimale uitstoot van stikstofoxiden. LNG wordt gezien als opkomende brandstof die in de toekomst belangrijk kan gaan bijdragen aan een betere luchtkwaliteit in stedelijk gebied en het behalen van de nationale CO2 reductiedoelstellingen. Exacte verbruiks- en emissiecijfers van de MAN Lion’s City bussen met LNG- en NoNox-technologie worden later bekendgemaakt.



Test in Stadsregio Eindhoven

Innobus is een samenwerkingsproject van MAN, NoNox Gas Engines, Benteler Engineering Services, gasleverancier Rolande LNG, vervoersbedrijf Hermes en testcentrum High Tech Automotive Campus Helmond. 

In de Stadsregio Eindhoven (SRE) zijn 84 MAN Lion’s City stadsbussen in bedrijf. In de twee testbussen zijn de LNG-tanks gemonteerd. Door de speciale bestickering is het van buitenaf goed te zien welke bussen deel uitmaken van het Innobus-project. De onderzoeksresultaten worden eind 2014 verwacht en ter beschikking gesteld aan het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.