Leusden,
09
juni
2016
|
10:53
Europe/Amsterdam

MAN voor specialist in industriële reiniging

Europoort Industriële Diensten vertrouwt al jaren op MAN

Europoort Industriële Diensten BV, kortweg EID, is een specialist die niet alleen op afspraak reinigingswerkzaamheden uitvoert, maar ook in actie komt zodra er sprake is van een calamiteit. Om die reden werd onlangs een MAN TGS 26.360 6x2-2 BL aangeschaft met een gestuurde sleepas en een slaapcabine met een geavanceerde reinigingsopbouw van Bekker LaGram.

Het reinigingswerk van EID laat zich onderscheiden in twee soorten: reiniging met vacuümtechniek en reiniging met hogedruk. Directeur Willian de Koster spreekt in het laatste geval van ‘industriële stofzuigers’. Europoort Industrie Diensten heeft een wagenpark van veertien trucks, alle actief in het reinigingswerk. ‘’Onze voertuigen en mensen zetten we de klok rond in. Er is veel vraag naar ons werk en we kunnen bevestigen dat het bedrijfsleven in de haven, in Moerdijk en op de Maasvlakte zich steeds beter bewust wordt van de noodzaak van kwalitatief hoogwaardig werk leveren, in een schone omgeving.’’

Calamiteit
Echter ook wanneer er sprake is van een calamiteit weet het bedrijfsleven in de regio EID te vinden. Daartoe werd bij Bekker LaGram een drie assig MAN chassis opgebouwd met hoogwaardige reinigingsapparatuur. De installatie is bedoeld om onder hoge druk ZOAB-asfalt te reinigen. Bij een maximale druk van 300 bar wordt 250 liter water per minuut door roterende nozzles geperst. Dankzij een uitschuifmogelijkheid kan deze MAN dit doen over een breedte van 3,5 meter. ‘’Dat is ongeveer de breedte van het wegdek’’, verduidelijkt De Koster. Het water wordt met een zeep aangemaakt, het wordt ingeborsteld in het vervuilde wegdek, waarna de nozzles hun taak onder hoge druk vervullen. Dezelfde MAN zorgt dan ook nog voor dweilwerk, zodat geen grote hoeveelheden water op het gereinigde wegdek achterblijven. De opbouw kan door de chauffeur eenvoudig worden bediend met behulp van een scherm dat keuze biedt uit diverse reinigingsmenu’s en dat de chauffeur beheert met behulp van een draai- en drukknop. De MAN TGS is uitgerust met een handgeschakelde versnellingsbak.

MAN
Europoort Industrie Diensten vertrouwt al jaren op MAN. ‘’Onze trucks maken weinig kilometers, maar des te meer draaiuren. ’Daar kan de aandrijflijn prima tegen, er zijn nooit problemen.’’ Maar De Koster noemt nog een voornaam argument om voor MAN te kiezen. ‘’De opbouwen waar wij mee werken, zijn best zwaar. Bij MAN geen probleem. Het chassis is voldoende stijf om voor de vereiste stabiliteit te zorgen bij dit werk. Daarbij hebben wij met elf jaar ervaring met MAN geleerd dat MAN’s eenvoudig bediend kunnen worden, dat ze zuinig omspringen met brandstof en dat er sprake is van een lange levensduur.’’

Veelzijdig
Ook over dealer Thieu van Dorst is De Koster te spreken. ‘’Omdat onze MAN’s veel draaiuren maken, hebben we een periodiek onderhoudssysteem met de dealer afgestemd. We hebben er geen omkijken naar.’’ EID werkt met de MAN’s in uiteenlopende disciplines. Behalve in industriële dienstverlening en reiniging, is EID ook veel gevraagd als rioolreiniger, siloreiniger, en kan het bedrijf met moderne apparatuur grote hoeveelheden gemorste vloeistoffen opzuigen. Sinds vorig jaar doet EID ook aan maritieme dienstverlening wanneer zich daar calamiteiten of incidenten voordoen. ‘’Bij al deze diensten moeten we vertrouwen op onze apparatuur. Bij de meeste van de genoemde diensten geldt dit ook voor onze trucks. Daarvoor geldt dat stilstand geen optie is. We moeten er blindelings op kunnen vertrouwen.’’