19
maart
2015
|
08:24
Europe/Amsterdam

MAN Trucknology Days 2015 in München

De nieuwe EfficientLine2-modellen voldoen uiteraard aan de Euro 6-emissienorm. Bij de ontwikkeling is veel aandacht besteed aan verdere verlaging van het brandstofverbruik. Dit is van groot belang omdat de brandstofkosten inmiddels circa 30% van de totale voertuigkosten uitmaken. 



Slimme mix

Om het brandstofverbruik en daarmee de CO2-uitstoot verder te verlagen, beschikken de EfficientLine2-modellen over verschillende slimme technologieën. De ‘vooruitziende’ cruise control herkent op basis van GPS-gegevens stijgingen en dalingen op het traject. Door de kinetische energie daarvan optimaal te benutten, zijn brandstofbesparingen tot wel 6% mogelijk. Ook de nieuwe D26-TopTorque-motoren spelen een belangrijke rol. Het 200 Nm hogere koppel (vergeleken met de voorgangers) gaat perfect samen met de zeer lange eindoverbrengingen. Op lange hellingen zorgt het extra koppel er voor dat er niet teruggeschakeld hoeft te worden – goed voor comfort en verbruik. De nieuwe Speed Shifting-functie zorgt voor sneller schakelen tussen de 10e, 11e en 12e versnelling. Het resultaat: kortere onderbrekingen van de aandrijfkracht en dus minder verbruik. Ten slotte is er de MAN TeleMatics boordmodule. Deze verschaft een gedetailleerd inzicht in het verbruik en de onderhoudsbehoefte. 



MAN D38-motoren: power en performance

Op de Trucknology Days spelen ook de D38-modellen voor de zwaar transport een belangrijke rol. Ook de D38-topmodellen van de MAN truck-range zijn ontwikkeld met het oog op een zo gunstig mogelijke TCO. De compleet nieuwe 15,2-liter zescilinder lijnmotor is daarbij de bepalende factor. Er zijn drie vermogensvarianten: 520, 560 en 640 pk. Bij alle versies beschikt de zescilinder over een tweefase-turbo. Hierdoor is het maximale koppel van 2.500 Nm (2.700 Nm voor de 520 pk-versie) al beschikbaar vanaf slechts 930 tpm. Om de zuinigheid van de nieuwe motoren verder te versterken, zijn de nieuwe modellen standaard uitgevoerd met de nieuwe MAN TipMatic 2-transmissie met Speed Shifting-functie. Ook de GPS-gestuurde cruise control EfficientCruise is standaard.



Topmodel: MAN TGX D38 met 640 pk

De D38 zescilinder lijnmotor met 640 pk is de sterkste truckkrachtbron van MAN. Het maximale koppel van deze motor bedraagt maar liefst 3.000 Nm. Daarmee is dit topmodel buitengewoon geschikt voor zwaar transport. Hij beschikt ook over de nieuwste en sterkste motorrem van MAN. Deze is goed voor een remvermogen van 600 kW. Samen met de Intarder komt het totale remvermogen op 750 kW.



Trucknology Days: MAN compleet gepresenteerd

Sinds 2008 verzorgt MAN jaarlijks de Trucknology Days in München. MAN gebruikt deze expositie om nieuwe modellen en uitvoeringen te presenteren en geïnteresseerden de kans te geven (eerste) indrukken op te doen tijdens testritten. Naast een groot aantal trucks (ruim 170 voertuigen) voor alle segmenten laat MAN ook zien hoe breed het dienstverleningspalet is. Ook vele partners, waaronder carrosseriebedrijven en toeleveranciers zijn aanwezig. De rondleidingen in de fabriek zijn een zeer populair element van de Trucknology Days. Bij deze editie wordt uiteraard ook uitgebreid stilgestaan bij het feit dat MAN precies 100 jaar trucks en bussen bouwt. Op 21 juni 1915 is het namelijk 100 jaar geleden dat bij het handelsregister in Nürnberg de ‘Lastwagenwerke M.A.N.-Saurer’ werden ingeschreven. Kort daarop kwam de eerste 3-tons vrachtwagen uit de fabriek in Lindau aan de Bodensee. Snel daarna volgde de eerste bus.



Trucknology gratis te bezoeken

De MAN Trucknology Days vinden plaats van donderdag 19 maart t/m zaterdag 21 maart bij het MAN Truck Forum Dachauerstraße in het Duitse München. De expositie is van 09.00 – 17.00 uur geopend voor bezoekers. Aanmelden kan heel eenvoudig via deze link