Leusden,
14
september
2016
|
14:48
Europe/Amsterdam

MAN Truck & Bus op IAA 2016: efficiency first

MAN Truck & Bus presenteert op de IAA 2016 veel noviteiten. Een highlight is het nieuwe modulaire platform voor e-mobility. Daarnaast staan ook andere efficiencyverhogende én kostenbesparende technologieën in de spotlights. Gebruiksgemak en toegankelijkheid zijn eveneens speerpunten van MAN op de toonaangevende vakbeurs die van 22 tot en met 29 september plaatsvindt in Hannover.

MAN toont in Hannover zijn nieuwe, modulaire platform waarin diverse laad- en energieopslagmogelijkheden zijn te integreren. In 2018 zal MAN de voorserie van een elektrisch aangedreven bus leveren. De elektromotoren ervan worden gevoed door een batterijpakket. Nog vóór 2020 zal MAN starten met de serieproductie van elektrisch aangedreven bussen. Doordat MAN deel uitmaakt van het Volkswagen-concern, kan het bovendien profiteren van de ontwikkelingen en de “proven technology” van de personenwagensector.

MAN Lion’s City: onderhoudsvriendelijke en kostenefficiënte stadsbus
MAN Truck & Bus heeft een brede range stadsbussen die voldoen aan uiteenlopende wensen van verschillende steden. De stadsbussen zijn leverbaar in verschillende lengtes en met keuze uit diverse opties als het gaat om het aantal deuren, de interieurinrichting en de hoogte van de vloer en instap. Bovendien zijn er veel aandrijflijnopties. Vrijwel alle Lion’s City-modellen zijn geschikt voor het gebruik van biodiesel en nu ook voor HVO (hydrotreated vegetable oil van plantaardige oorsprong). Ook is de Lion’s City er als hybride en in CNG-uitvoering die geschikt is voor het gebruik van biogas of groengas. MAN is marktleider op het gebied van CNG-aandrijving. Het merk verkocht sinds 2000 al meer dan 8.000 bussen, chassis’ en motoren met deze inmiddels volwassen, duurzame en CO2-vriendelijke technologie.

Voor het verder terugdringen van de ‘life-cycle costs’ (LCC) kan de Lion’s City nu worden uitgevoerd met afneembare zijpanelen. Dit bespaart gewicht en maakt eventuele reparaties eenvoudiger én goedkoper.

Het interieur van de Lion’s City is modern en aangenaam. Voor de verlichting wordt LED-technologie ingezet en bij diverse zitplaatsen zijn USB-aansluitingen beschikbaar.

Nieuwe motoren: meer koppel, minder slijtage
MAN beschouwt de veranderende emissie-eisen vooral als kans om het motorenportfolio in het touringcarsegment te herzien. De nieuwe motoren vallen op door meer koppel, betere prestaties en minder slijtage dan voorheen. Zo zal de 420 pk sterke D2676 LOH Euro 6c-motor de D 2066 LOH (400 pk) in alle MAN en NEOPLAN touringcars vervangen. Nieuw is een verbeterd temperatuurmanagement dat ervoor zorgt dat de uitlaatgastemperatuur onder alle omstandigheden op een hoog niveau blijft. Dit draagt bij aan het optimaal functioneren van de uitlaatgasbehandelingssystemen. Ook verkort dit systeem de opwarmperiode. Dit zorgt voor minder slijtage en is goed voor het milieu.

De D26-motor is ook geschikt voor HVO (hydrotreated vegetable oil van plantaardige oorsprong).

Aandrijflijn met focus op efficiency én comfort
De standaard MAN TipMatic-transmissie maakt nu gebruik van een nieuw, perfect op de D26-motoren afgestemd schakelpatroon. Daarbij zorgt een nieuwe SmartShifting-functie voor een optimale balans tussen efficiency en comfort bij het overschakelen. Het extra koppel van 200 Nm draagt ook bij aan soepel en optimaal optrekken. Daarnaast zal het extra vermogen van 20 pk voor perfecte prestaties in een breed toerengebied zorgen. Een andere nieuwe feature is Idle Speed Driving. Dit maakt comfortabel rijden bij stationair toerental mogelijk, zonder daarbij het gaspedaal bediend wordt. Zo ‘glijdt’ de bus of touringcar soepel door langzaam rijdend verkeer.

Efficiënte en veilige technologieën voor touringcars
De touringcars van MAN en NEOPLAN zijn er nu met de nieuwste generatie MAN EfficientCruise, een cruise control die anticipeert op de route. Hierin is nu ook de EfficientRoll geïntegreerd. Deze functionaliteit zorgt ervoor dat de transmissie automatisch de neutraal-strand kiest bij afdalingen. Dit vermindert de weerstand en leidt vergeleken met de vorige EfficientCruise-generatie tot een extra brandstofbesparing van maximaal 6%. Ook nieuw is AttentionGuard, een systeem dat kan ‘zien’ of de bestuurder minder geconcentreerd raakt, bijvoorbeeld door vermoeidheid of afleiding. Als dit gebeurt, geeft AttentionGuard automatisch een waarschuwing.

NEOPLAN Skyliner: een succesverhaal dat voortduurt
De NEOPLAN Skyliner, een premium dubbeldekker, maakt indruk met zijn combinatie van efficiency, milieuvriendelijkheid en topcomfort. De heldere lijnvoering van het ‘Sharp Cut design’ zorgt voor optimale aerodynamica. Vergeleken met conventionele dubbeldekkers zorgt dit prijswinnende design voor een brandstofbesparing tot wel 5%. De NEOPLAN Skyliner zet ook de toon op het gebied van bagageruimte: er is tot maar liefst 11 m3 beschikbaar. De NEOPLAN heeft bovendien een ruim interieur met volop bewegingsruimte. Met maximaal 83 stoelen is deze bus perfect voor lange reizen. Speciale features daarvoor zijn het scherm met reisinformatie, 230V en/of USB-aansluitingen voor elke stoel en een Onboard Entertainment System. Naast het optionele Wifi omvat het TopLine Multimedia Centre ook twee grote (19 inch) TFT-schermen boven en 10 inch flatscreens beneden.