21
september
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

MAN toont veel primeurs op IAA Hannover

Alle Euro 6-dieselmotoren van MAN zijn voorzien van een verbruiksafhankelijk recirculatiesysteem van uitlaatgas en nabehandeling met SCRT. Samen met de recirculatie van uitlaatgas (AGR), roetfilter en selectieve katalytische reductie (SCR) die door MAN al lange tijd worden toegepast, zorgt dit voor een aanzienlijke reductie van de uitstoot van schadelijke gassen, terwijl de nieuwe Euro 6-motoren net zo zuinig, krachtig en betrouwbaar zijn als de Euro 5/EEV-motoren.



Zuinigste en schoonste MAN

Met zijn nieuwe aandrijflijn is de TGX de zuinigste en milieuvriendelijkste truck die MAN ooit bouwde. Hij is voorzien van het nieuwe gezicht van het TG-programma, met de leeuw in een verchroomde lijst en de letters ‘MAN’ nog prominenter in beeld. Met hun opvallend vormgegeven front zijn de nieuwe trucks van de TG-familie zo goed als emissievrij dankzij hun geavanceerde MAN Euro VI-technologie. Ook met hun lage brandstofverbruik, uitstekende dynamische eigenschappen, verbeterde rijcomfort en lage operationele kosten zetten ze nieuwe maatstaven.



Nieuw interieur


De nieuwe MAN TGL en TGM zijn voorzien van een compleet nieuw interieur, waarbij de sierlijsten van geborsteld aluminium, de generfde kunststof oppervlakken en de portiergrepen van mat chroom voor een hoogwaardige uitstraling zorgen. De extra opbergvakken, de verbeterde ergonomie en de stillere ventilatie bieden de bestuurder een nog aangenamere werkplek dan voorheen. De MAN TGL en TGM zijn nu ook verkrijgbaar met het Lane Guard System (LGS), dat waarschuwt bij een onbedoelde overschrijding van de wegbelijning. Ook biedt de TG-reeks nieuwe mogelijkheden voor navigatie en telematica – zoals de DriverPad, waarmee opdrachten en ritten in het navigatiesysteem kunnen worden ingevoerd. Nieuwe voorbeelden van MAN’s innovatieve dienstverlening zijn tevens de Telematics-app en de MAN ServiceCard, waarmee zaken als tanken, tol en BTW-teruggave met één kaart kunnen worden geregeld.



Zowel stadsbus als touringcar


Een speciaal hoogtepunt op de IAA-stand van MAN is dit jaar het merk NEOPLAN: de Jetliner is een nieuwe premium bus die zowel als stadsbus als touringcar kan worden ingezet. De NEOPLAN Jetliner combineert het comfort van een touringcar met een bijzonder grote interieurruimte. De hoogwaardige afwerking, de grote flexibiliteit en het hoge veiligheidsniveau maken van de Jetliner een echte NEOPLAN. Een andere nieuwe touringcar is de MAN Lion`s Coach EfficientLine, die voortborduurt op het succesvolle concept van de TGX EfficientLine. Terwijl de passagiers het vertrouwde comfort en een maximaal veiligheidsniveau wordt geboden, is de verbruiksreductie groter dan ooit, met dank aan onder meer de zuinige D2676-motor en lichtmetalen wielen met banden met lage rolweerstand.



Emissievrij transport

Dat aerodynamische optimalisatie van een trekker-opleggercombinatie een aanzienlijke brandstofbesparing kan opleveren, laat de ontwerpstudie Concept S met een aerodynamisch vormgegeven aanhanger van fabrikant Krone zien. De totale luchtweerstand van de combinatie bedraagt circa 0,3 Cw, een waarde die normaliter alleen bij moderne personenauto’s hoort. Ander nieuws is er in de vorm van het prototype van het superstille en emissievrije onderzoeksvoertuig MAN Metropolis, voorzien van plug-inhybridetechniek. Dit voertuig is in staat om lokaal emissievrij en nagenoeg geruisloos zware transporten uit te voeren. De modulaire lithium-ion-accu is gekoppeld aan een efficiënte dieselmotor van Volkswagen. De Metropolis wordt voor een testperiode van ongeveer twee jaar ingezet in de regio Antwerpen-Brussel.



De complete persmappen van de IAA zijn te vinden op www.ponpersportaal.nl



Bekijk hier de volledige persmap in het Engels.