17
februari
2014
|
13:00
Europe/Amsterdam

MAN TGS met WVT Hybrid PTO-laadkraan succesvol

De MAN TGS met Hybrid PTO-laadkraan is afgeleverd in de zomer van 2013. Een milieuvriendelijke, maar vooral stille oplossing voor bedrijven die opruimwerkzaamheden verrichten in binnensteden, zoals Transportbedrijf W. v.d. Camp & Zn bv. “Dat is ook een van de redenen waarom we voor deze auto hebben gekozen”, stelt directeur Theo van de Camp. “Door de elektrische aandrijving van de PTO hoeft de motor van de vrachtauto tijdens het laden en lossen niet te draaien. Dat scheelt in geluids- en milieubelasting en het bespaart brandstof. Het belangrijkste is evenwel dat we met deze auto klaar zijn voor de toekomst, ook als er strengere geluids- en milieueisen komen.”



Accu’s laden tijdens het rijden

De WVT Hybrid PTO is door Wierda Voertuig Techniek (WVT), het technische zusterbedrijf van Wierda Bedrijfswagens, volledig in eigen beheer ontwikkeld. Het accupakket voor de elektromotor heeft een dermate grote capaciteit dat het mogelijk is om vier uur aaneengesloten de WVT Hybrid PTO te gebruiken.

Tijdens het rijden laadt de dynamo van de MAN de accu’s op, maar het is ook mogelijk om ze via het stopcontact op te laden. Het volledig opladen van een leeg accupakket neemt dan vier uur in beslag.



Betere wendbaarheid

Wierda Voertuig Techniek heeft de MAN TGS verder aangepast met een Wide Spread tandemstel voor een betere wendbaarheid en vier ton meer laadvermogen. En door de 10-tons vooras neemt het laadvermogen met nog eens een ton toe. Van de Camp: “Dankzij het onderstel met een gestuurde achteras slijten de banden beduidend minder bij het vele bochtenwerk in binnensteden. En er ontstaan geen zwarte strepen op pas bestrate wegen en pleinen. De chauffeur prijst de wendbaarheid. Hij vindt de MAN TGS een machtige auto met veel comfort.”