05
februari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

MAN TGM werkt onder hoogspanning

“Het bovenleidingnet voor de trams in Amsterdam meet in totaal 200 kilometer”, aldus Jack Oosthuizen, manager Systemen & Energie bij GVB Amsterdam. “Jaarlijks controleren we de ophanging en de dikte van de kabels. We inspecteren ook de gevelplaten waarmee de leiding in sommige straten aan gebouwen hangt. Tevens meten we of de kabels overal nog correct hangen ten opzichte van het spoor en de trams. In principe gaat een bovenleiding twintig jaar mee voordat vervanging nodig is. Soms is dat echter eerder. Het komt wel eens voor dat de leiding wordt kapotgetrokken, bijvoorbeeld door een iets te hoge kraanwagen.”



Smaller

Het GVB Amsterdam heeft nu voor MAN gekozen, omdat de TGM het beste beantwoordde aan het pakket van eisen zoals dat is neergelegd voor de openbare aanbesteding. Een voorwaarde was bijvoorbeeld dat de vrachtauto´s smal genoeg zijn te leveren om ook in smallere straten goed uit de voeten te kunnen zonder ander verkeer te hinderen. De TGM voldoet in zijn smalste uitvoering aan deze voorwaarde. Ook een zo kort mogelijke draaicirkel is erg belangrijk voor de wendbaarheid in de binnenstad van Amsterdam.



Oosthuizen: “We hebben de MAN´s nu ruim een maand in gebruik. Ze voldoen prima en de ondersteuning vanuit de MAN-organisatie is prima. Op dit moment wordt bijvoorbeeld nog gekeken naar een technische oplossing voor een nog kleinere draaicirkel, zodat de chauffeurs in krappe straten minder hoeven te steken.”



Gestrande trams

Eerder heeft het GVB Amsterdam al een MAN ingezet om hulp te bieden aan gestrande trams en die indien nodig daarmee ook weg te slepen. Ook daarbij bewees MAN zijn voordeel door de aangepaste smalle cabine, waardoor de auto op zijn wielonderstel op de tramrails kan rijden zonder in problemen te komen met tegemoetkomende trams en zonder ander verkeer te hinderen.”