Leusden,
28
januari
2016
|
15:20
Europe/Amsterdam

MAN presenteert tailormade oplossingen voor bouwsector op 'bauma 2016’

  • Doorontwikkeling van MAN HydroDrive
  • Introductie van nieuwe, nóg lichtere hypoïde tandemstel
  • MAN TGX met D38-krachtbron: topmodel voor de bouw

Leusden, 28 januari 2016 – MAN presenteert op de bauma 2016 in München in hal B4 (stand 225) zijn expertise binnen de bouwsector. Op de stand brengt MAN haar specialisme tot uiting in de tentoongestelde kraankipper uit de TGL-serie, de twee-assige MAN TGS HydroDrive trekker, de qua laadvermogen geoptimaliseerde vierassige MAN TGS betonmixer, de 33 ton’s MAN TGS mijnindustrie truck en de drie-assige MAN TGX kipper met de nieuwe 560 pk sterke D38 krachtbron.

Op de buitenstand toont MAN de 250 ton’s TGX 41.640 heavy-duty trekker met de D38-motor en nog een aantal voor het bouwsegment geoptimaliseerde trucks.

All-wheel-drive technologievarianten
De behoeften van gebruikers staan aan de basis van het modelprogramma van MAN, getuige ook de beursslogan ‘Op MAN kun je bouwen’. MAN’s sectorspecifieke focus komt op tal van fronten terug, zoals de keuze uit drie mogelijke all-wheel-drive technologievarianten.

  • Optionele all-wheel-drive wordt aanbevolen voor zo nu en dan rijden op een uitdagende, onverharde ondergrond.
  • Permanente all-wheel-drive is ideaal wanneer vaak veel tractie gewenst is én wanneer veelal op uiteenlopende ondergronden wordt gereden.
  • MAN HydroDrive, de optionele hydrostatische voorwielaandrijving, is bij uitstek geschikt voor trucks die zo nu en dan extra tractie nodig hebben.

Nieuw hoofdstuk voor succesverhaal: MAN HydroDrive
De lancering van MAN Hydrodrive in 2005 markeerde de introductie van een nieuwe aandrijftechnologie. Het technische concept van hydrostatische voorwielaandrijving voor extra grip wanneer die gewenst is en een sterke vertraging op steile offroad hellingen vormde voor veel sectoren een welkome aanvulling. HydroDrive is daarom in een grote variatie aan aandrijfconfiguraties beschikbaar voor twee-, drie en vierassige trucks. MAN heeft dit systeem verder doorontwikkeld en de werking ervan in de praktijk verder verbeterd. De lay-out van de hydraulische leidingen is geoptimaliseerd waardoor nu grotere velg-bandopties mogelijk zijn, zelfs in combinatie met sneeuwkettingen.

Op de beurs kondigt MAN een verdere uitbreiding van de aandrijfmogelijkheden aan. Zo wordt MAN HydroDrive, gekoppeld aan een automatische transmissie, vanaf dit najaar leverbaar.

Een plus voor tonnage: nieuw licht hypoïde tandemstel
Op de bauma 2016 introduceert MAN een nieuw licht hypoïde tandemstel. Vergeleken met een naafreductie tandemstel weegt de nieuwe constructie zo’n 280 kilogram minder. Ten opzichte van het huidige 26 ton’s hypoïde tandemstel wordt een gewichtsbesparing van 180 kilo gerealiseerd. Voor truckmixers betekent dit bijvoorbeeld dat er 180 kilo meer beton kan worden vervoerd.

Naast meer laadvermogen biedt dit tandemstel ook andere voordelen. Het dieselverbruik ligt lager vergeleken met voertuigen met naafreductie assen. In vergelijk met het huidige 26 ton’s hypoïde tandemstel zorgt de nieuwe as-constructie – ontworpen voor een 23 ton capaciteit – bovendien voor een 4 centimeter grote bodemspeling. Daardoor voldoet MAN met dit nieuwe hypoïde tandemstel nu aan de goedkeuringseisen voor een offroadvoertuig (N3G) met een middel-tot-hoge designhoogte en met 315/80 R22,5 banden.

Het nieuwe tandemstel is beschikbaar voor de lage, bladgeveerde en luchtgeveerde TGX 6x4, TGS 6x4 en TGS 8x4 trucks met vermogens tot 480 pk.

Vlaggenschip voor de bouw: MAN TGX met D38-krachtbron
Op de bauma debuteert de krachtige D38-motor in de TGX-serie van MAN. Deze combinatie vormt de perfecte auto voor heavy-duty tractiewerkzaamheden. Met een motorvermogen van meer dan 500 pk is de TGX voorbereid op zowel grote tonnages als hoge gemiddelde snelheden. Kenmerkende toepassingen zijn onder meer kiptrailer of dieplader combinaties. Voor het transport van zware bouwmachines biedt MAN de TGX D38 met 520 en 560 pk aan die afhankelijk van de gekozen uitvoering geschikt is voor treingewichten van 120 tot 150 ton. Op basis van de behoefte vanuit deze sector breidt MAN het programma uit met de TGX D38 in een normale en middelhoge uitvoering en met robuuste stalen bumpers.

De tweefasige turbo-oplading die de MAN motorenfamilie typeren, zorgen ervoor dat de zescilinder lijnmotoren met een cilinderinhoud van 15.256 cc hun nominale koppel al vanaf 930 tpm brengen. Het maximumkoppel is aanwezig tussen tussen 930 en 1.350 tpm.

Daarnaast is MAN voor de TGX D38-serie overgestapt op de nieuwe TipMatic TX transmissiegeneratie. De variant met prise-directe overbrenging, voor nog meer rendement, is ontworpen om het hoge koppel van 2.500 tot 2.700 Nm van de D38-motoren aan te kunnen.

Voor zware lasten: MAN TGX heavy-duty transporter
De MAN TGX met D38-motor levert topprestaties voor zwaar transport. De vierassige MAN TGX 41.640 8x4/4 combineert de meest krachtige variant van de D38-krachtbron met de MAN TipMatic en de standaard koppelomvormer (WSK). Dankzij het hoge koppel van 3.000 Nm én de koppelomvormer kan elk zwaar transport van 250 ton soepel en met kracht worden uitgevoerd. De koppelomvormer biedt de mogelijkheid voor precieze manoeuvres op krappe plekken, hellingen en bij zware beladingen. Met de introductie van de D38 motor heeft MAN het modelaanbod aan cabines uitgebreid, er is de keuze uit de XL, de XLX en de XXL.

Afgestemd op de bouwsector: verhoogd uitlaatsysteem
MAN voorziet de 4-assige chassis’ van de TGS-serie van een tweedelig uitlaatsysteem. Het roetfilter is tussen de twee voorassen geplaatst, terwijl de SCR-katalysator op een frame achter de cabine is gemonteerd. De uitbreiding van het aantal varianten is een primeur voor de bauma 2016: deze versie is nu ook beschikbaar op de langere L- en LX-slaapcabines.

De voordelen van deze opstelling zijn het voorkomen van stofturbulentie en de vergrote ruimte aan het chassis tussen de tweede en derde as. Deze vrije ruimte kan worden gebruikt voor een grotere brandstoftank of voor zaken die voor de opbouw vereist zijn.

Zwaargewicht voor de mijnindustrie: MAN TGS WorldWide
Voor werkzaamheden in mijnen en afgravingen biedt MAN het robuuste en betrouwbare MAN TGS-chassis uit de WorldWide productfamilie voor markten buiten Europa. De voertuigen zijn geoptimaliseerd om aan de eisen van deze sector te voldoen. De tandemstel constructie onder de MAN TGS 33.480 6x6 BB die op de bauma te bewonderen is, heeft nu een tandemafstand van 1.500 millimeter. Daardoor passen de grote 16 R 20 banden. Wanneer de ondergrondcondities dat vereisen, kunnen de kippers ook voorzien worden van 24 R 20,5 banden. De MAN TGS dumper truck, ontworpen als 33-tonner, is daarmee bij uitstek geschikt als alternatief voor de gelede dumper die in aanschaf aanzienlijk kostbaarder is.

De MAN TGS WorldWide is voorbereid op uitdagende wegcondities en extreme klimaatomstandigheden, zowel bij temperaturen ver onder nul als in extreme hitte. Een speciale uitvoering zorgt ervoor dat de truck bij temperaturen tot zelfs -40 °C operationeel blijft.

De MAN TGS 40.540 6x6 BBS uit het TGS WorldWide-programma is toegerust voor de zwaarste transporttaken. De combinatie van deze drie-assige, 540 pk sterke trekker, de MAN TipMatic automaat met koppelomvormer (WSK), een naafreductie tandemstel en extra radiateurs voor de motor, versnellingsbak, WSK en tussenbak is bij uitstek geschikt voor een maximaal toelaatbaar treingewicht tot 250 ton met maximale tractie. Dit voertuig is ontworpen voor wereldwijde toepassingen. Hij is zowel links- als rechtsgestuurd leverbaar in de emissieklassen Euro 4 en Euro 5. De luchtinlaat en uitlaatpijp zijn verhoogd voor zware werkomstandigheden. Het model heeft een stalen voorbumper, met voor de banden keuze uit de maatvoeringen 325/95 R24 en 14.00 R20. Heavy duty uitrusting af-fabriek is een traditie bij MAN.

Componenten als trailerhydraulica, registerkoppeling, heavy-duty trailerkoppeling met normale en lage voet, een schuifvoorziening voor de opleggerkoppeling en een steunplaat voor een zwanenhals kunnen door MAN uiteraard eveneens worden geleverd voor deze trekker.

De Euro 5-emissieclassificering wordt steeds belangrijker in markten buiten Europa. MAN introduceert daarom voor het eerst common-rail motoren voor het TGS Worldwide modelprogramma in de D20- en D26-serie die in deze emissieklasse vallen. Voor de D20 worden deze motoren leverbaar met vermogens van 320, 360, 400 en 440 pk. De D26 neemt de 480 pk en 540 pk varianten voor zijn rekening. Alle motoren zijn zescilinder lijnmotoren.