30
april
2014
|
17:00
Europe/Amsterdam

MAN pakt uit met Euro 6 op TKD 2014 in Almere

Al 75 jaar is MAN actief met ontwikkeling en productie van off-roadtrucks en al bijna honderd jaar is het merk leverancier van kippers. Bovendien presenteerde MAN op de IAA in 2012 al voor het eerst een complete lijn Euro 6-voertuigen. Als geen ander merk heeft MAN ervaring met alle technologie die noodzakelijk is om op duurzame wijze te voldoen aan de strenge Euro 6-eisen.



Uiterst betrouwbare motoren

De MAN Euro 6-motoren zijn daarbij uiterst betrouwbaar. Door de combinatie van EGR (uitlaatgasrecirculatie) en SCR (AdBlue-injectie) heeft MAN het AdBlue-verbruik ten opzichte van de Euro 5-motoren gehalveerd en het brandstofverbruik aanzienlijk verlaagd. Daarmee is niet alleen een belangrijke bijdrage aan de luchtkwaliteit geleverd, maar ook aan de vermindering van de CO2-uitstoot. MAN is uniek met het toepassen van tweetraps turbolading en het concept van de lagetemperatuur-intercooling.



Vertrouwde instap- en cabinehoogte

Dankzij deze technieken is MAN in staat om de hoogte van de chassis en de cabineplaatsing te handhaven. De instaphoogte en de cabinehoogte zijn dus op het vertrouwde niveau van de Euro 5-generatie gebleven. Om de koelluchttoevoer naar de radiateurs te verbeteren heeft MAN het front van de trucks aangepast. De bouwvoertuigen hebben een nieuwe robuuste driedelige stalen bumper, die voldoet aan de eisen in de bouw en in geval van schade een goedkopere reparatie mogelijk maakt.



Hoger koppel al bij lagere toeren beschikbaar

Door de geavanceerde turbolading in twee fasen is het maximumkoppel van de motoren bij 200 toeren minder al volledig beschikbaar. Dat is ideaal voor het wegrijden met zware gewichten en/of in zware omstandigheden. Tevens is door de perfecte verbranding de uitstoot van schadelijke stoffen zeer gering. Daardoor is het mogelijk om de afmeting van de uitlaatdemper klein te houden. Dat is een belangrijk aspect voor de veelal gecompliceerde opbouwen in dit segment.

Af fabriek zijn meerdere uitvoeringen mogelijk, zoals een verder naar achter geplaatste demper, waardoor alle in de bouw gangbare opbouwen probleemloos toegepast kunnen worden. Voor de voertuigen met twee voorassen kent MAN twee oplossingen: een compacte demper met een lage uitlaatgasopening achter de tweede vooras of een omhoog blazende, gedeelde demper die tussen de beide voorassen gemonteerd is. Dan is het roetfilter langs het chassis gemonteerd en de SCR-katalysator hoog geplaatst achter de cabine. Dit is een ideale oplossing voor vijfassige trucks, waar de ruimte aan het chassis extra beperkt is.



Laag eigen gewicht

In de bouw moeten vaak zware grondstoffen worden vervoerd. Een laag eigen gewicht van het voertuig is dan bijzonder belangrijk. Dankzij slimme constructies behoren MAN’s tot de lichtste trucks in de markt, door de toepassing van hoogwaardige materialen en qua gewicht geoptimaliseerde chassis, vering, assen en cabines. Verder kenmerken de voertuigen zich door hoge toelaatbare aslasten en een ongekende betrouwbaarheid. Niet voor niets is MAN al jarenlang de winnaar van het Duitse TÜV-onderzoek ‘Betrouwbaarste truck’. De kwaliteit komt tot uiting in lage reparatie- en onderhoudskosten en minimale uitval. Stuk voor stuk zijn dit aspecten waardoor MAN in de bouwwereld een marktaandeel van dik dertig procent heeft.



Aerodynamische combinaties

Sinds de introductie van de TGX en TGS in 2007 test MAN alle trucks in de windtunnel. Daar ligt de basis voor een nog lagere luchtweerstand en een nog geringer brandstofverbruik. Ook zijruitvervuiling en geluidsontwikkeling in de cabine zijn onderdeel van deze tests.



MAN aan top met EfficientLine

Als het om brandstofverbruik gaat, staat MAN met zijn EfficientLine-uitvoeringen al jaren aan de top. De Euro 5-/EEV-versies zijn bekroond met de Green Truck Award in 2011. De Euro 6-versie behaalde een toppositie in 2013. Vooral het laagste eigen gewicht en het gunstige verbruik zijn de pijlers waarop dit MAN-succes gebouwd is.



Hoog rendement van de aandrijflijn

De motoren van MAN zijn leverbaar in combinatie met de geautomatiseerde TipMatic-transmissie met speciale off-roadsoftware. Deze is tachtig kilo lichter dan de handmatig te bedienen transmissie. Daarnaast kan gekozen worden voor MAN HydroDrive, de inschakelbare hydrostatische voorwielaandrijving voor meer tractie. MAN is de uitvinder van HydroDrive en heeft inmiddels wereldwijd zo’n 10.000 voertuigen geleverd met deze slimme aandrijving. De voordelen ten opzichte van conventionele voorwielaandrijving zijn het tot 3 l/100 km lagere brandstofverbruik en het gewichtsvoordeel van 500 tot 750 kilogram. Dankzij HydroDrive is de chassishoogte gelijk aan die van de wegvoertuigen. Een pluspunt is eveneens de grote stuurwieluitslag en de betere wendbaarheid. In Nederland is vooral de 28-tons MAN TGS 6x4H-4 met gestuurde naloopas populair als basis voor een opbouw met kraan en kipper of een afzetsysteem.



Meer laadvermogen, minder verbruik

De Nederlandse wetgeving biedt Nederlandse bouwondernemingen veel mogelijkheden om het laadvermogen te optimaliseren. MAN kan samen met de door de MAN-fabriek gecertificeerde ombouwer Wierda Voertuig Techniek (tevens MAN-dealer voor Friesland) een breed gamma van voertuigen met een hoog laadvermogen leveren voor de Nederlandse bouwmarkt. Op de TKD is ook een aantal van deze reuzen te zien.

De bouwwereld in Nederland zoekt verbruiksvoordeel ook steeds meer in intelligente aandrijflijnen. HydroDrive biedt dan een belangrijk voordeel als het gaat om minder verbruik, maar ook het gestuurde Wide Spread tandemstel doet dat. Dankzij dit gestuurde en aangedreven op 1800 mm asafstand gebouwde tandemstel ondervindt de truck minder weerstand in bochten, op rotondes en in het terrein en zorgt daarmee voor een lager verbruik. Bijkomend voordeel is het 4 ton hogere toegestane tandemstelgewicht. Met minder aangedreven assen en minder brandstofverbruik. Daarom heeft MAN met Wierda Voertuig Techniek meerdere 10x2-modellen ontwikkeld, variërend van luchtgeveerde varianten met 49 ton GVW tot de hydropneumatisch geveerde en gestuurde Wide Spread-variant met 50 ton GVW en een optimalere aslastverdeling.



Hybride-oplossingen

MAN toont op de TKD 2014 diverse Hybride-oplossingen. Onder meer een MAN TGS-TS (tank- en silo-trekker) voor transport van droge stoffen, zoals cement. De trekker is voorzien van hybride-aandrijving voor de Gardner Denver-compressor: die kan door de versnellingsbak-pto aangedreven worden of door een elektromotor met een capaciteit van 37 kW. De daarvoor benodigde 380 volt is op veel losplaatsen beschikbaar. Het is een prima oplossing om te voldoen aan steeds stringentere milieu- en geluidemissie-eisen op losplaatsen. Het extra gewicht van de elektroaandrijving bedraagt zo’n 350 kilogram, dat uitstekend wordt gecompenseerd door het zeer lage eigen gewicht van de MAN TGS-TS.

Schoon, stil en zuinig zijn dus de kenmerken van de compressoraandrijving. De truckmotor draait niet, het geluid is minimaal en er is geen brandstofverbruik voor het lossen, dus anders dan het verbruik van “groene” stroom.



WVT Hybrid PTO

Ook de hydraulische aandrijving van een kraan of betonmixer op elektriciteit is mogelijk. MAN toont op de TKD 2014 de oplossingen van Wierda Voertuig Techniek voor 15-kuubs betonmixer en een laadkraan. De zogenoemde WVT Hybrid PTO bespaart brandstof, vermindert de CO2-uitstoot en levert een aanzienlijke geluidsreductie.

De WVT Hybrid PTO wordt parallel geplaatst aan de conventionele aandrijving van de opbouw. Aandrijving met de verbrandingsmotor blijft dus altijd mogelijk. Maar ook elektrische aandrijving is mogelijk. Hierbij wordt de energie geleverd door lithium-ion-accucellen. Een Battery Management System (BMS) stuurt het optimale opladen en benutten van de lithium-ion-accu’s aan. Het opladen vindt plaats via regeneratie van (rem)energie uit het voertuig, maar kan ook via het elektriciteitsnet (220 V, 380 V), met zonnecellen of andere externe energiebronnen plaatsvinden.

Het Energy Management Systeem (EMS) stuurt de elektromotor van de opbouw aan en stemt de beschikbare capaciteit van de accucellen af op de kracht die de opbouw moet leveren. Indien nodig zorgt het EMS voor automatische overschakeling tussen de elektrische en de conventionele aandrijving. Daarbij regelt het EMS zelf het starten en stoppen van de verbrandingsmotor van het voertuig. Ook de in bepaalde stedelijke gebieden geldende venstertijden zijn in het systeem te programmeren.

De inzet van de WVT Hybrid PTO levert een flinke brandstofbesparing tot maar liefst dertig procent op en komt in aanmerking voor de EIA-investeringsaftrekregeling.



MAN HydroHybrid

De MAN TGM met het af fabriek leverbare HydroHybrid-systeem slaat remenergie op in met stikstof gevulde accumulatoren. De energie wordt weer benut bij het optrekken. De oplossing bestaat uit een tandwielkast die in de aandrijflijn is ingebouwd en waarop een hydraulische pomp en motor aangesloten zijn. Tijdens het afremmen pompt de oliepomp, die aangesloten is op de tandwielkast, de olie in de accumulatoren. Hier blijft de energie opgeslagen tot het voertuig weer gaat rijden. Dan stroomt de olie in tegenovergestelde richting en neemt de aandrijving voor zijn rekening. Het systeem zorgt bij vaak stoppen en optrekken voor een besparing op het brandstofverbruik van 15 tot 25 procent. De chauffeur rijdt als het ware met een automaat. Hij hoeft enkel het gaspedaal te gebruiken om te accelereren en bij het loslaten wordt automatisch afgeremd tot stilstand. Dit systeem is ideaal bij de intensieve inzet van de MAN TGM HydroDrive als vuilniswagen, maar ook voor een voertuig met een portaalafzetsysteem. Ook dit systeem komt in aanmerking voor EIA.



MAN TeleMatics

Met MAN TeleMatics kunnen ondernemers efficiënt het gebruik van hun voertuigen sturen en zuinig rijden aanmoedigen bij hun chauffeurs. Een TeleMatics-rapport toont hoe zuinig met het voertuig wordt gereden en wat het potentieel is voor verbeteringen, met als resultaat een brandstofbesparing tot wel 10 procent. Bovendien is met MAN TeleMatics in één oogopslag te zien wanneer een voertuig ingepland moet worden voor onderhoud, zoals een servicebeurt of een remmenbeurt. Op die manier kan een ondernemer zijn servicewerkzaamheden duidelijk en actief plannen en vermindert hij in belangrijke mate de werkplaatstijd en -kosten.



MAN-producten op de TKD

Overzicht van de voertuigen op de MAN-stand (nummer 101):

 



















































































TGS 18.400 4x2 BLS   Trekker voor silo-oplegger met hybride compressor
TGM 26.290 6x2-4 BL   Chassis met HydroHybrid systeem
TGS 26.320 6x2-4 BL   Chassis met afzetsysteem voor winterdienst
TGS 33.400 6x6 BHH-WS   Kipperchassis wide spread
TGS 43.400 8x6 BHHH-WS   Kipperchassis wide spread
TGS 43.400 8x6 BBHH-WS   Kipperchassis wide spread
TGS 26.440 FDC 6x4 BB   Betonpomp
TGS 41.400 FFDK 8x4 BB   Haakarm-afzetsysteem
TGS 37.400 FFD-TM 8x4 BB   Pomp-mixer
TGS 49.440 10x4-6 BBBBL   Hybride 15 m3 betonmixer
TGS 41.400 8x2-6 BBLL   2,0 m brede truck voor werkzaamheden langs de snelweg
TGS 49.440 10x4-6 BBLBB   Achteroverkipper
TGS 49.440 FFDAK 10x8-6 BBLBB   Achteroverkipper
TGS 49.440 FFDAK 10x8-6 BBLBB   Achteroverkipper
TGS 33.400 6x6 BHH-WS   Hybride kraankipper
TGS 41.440 FFDAK 8x8-4 BB   Chassis met gedeelde demper