Leusden,
09
december
2015
|
15:32
Europe/Amsterdam

MAN modeljaar 2016 brengt slimme innovaties en nieuwe transmissie voor TGX D38

  • EfficientCruise in combinatie met EfficientRoll
  • Nieuwe TipMatic TX transmissie voor 520 pk en 560 pk sterke TGX D38
  • Nieuwe veiligheidssystemen, LED dagrijverlichting en automatische regen/lichtsensoren

Truckfabrikant MAN introduceert voor het modeljaar 2016 een aantal innovaties waarvan meerdere modellen binnen het brede productaanbod van MAN profiteren. Het MAN TGX D38 topmodel is geheel toegerust op extreem zuinig rijden bij lage toerentallen en daarmee ook op de totale gebruikskosten (TCO). De aandrijflijn van de MAN TGX D38 is grondig doorontwikkeld en profiteert sinds najaar 2015 van een nieuwe generatie MAN TipMatic TX versnellingsbakken. In de nieuwe modelgeneratie maakt de EfficientCruise-assistent gebruik van extra functies om brandstof te besparen.

Het zijn niet alleen de trucks binnen de MAN TGX D38-serie die met het nieuwe modeljaar worden vernieuwd. Onderstaande tabel toont een overzicht van de nieuwe features per modelserie.

MAN TipMatic TX

TGX D38

 

 

 

MAN EfficientCruise

TGX

TGS

 

 

LED dagrijverlichting

TGX

TGS

 

 

Automatische regen- en lichtfuncties

TGX

TGS

TGM

TGL

EfficientCruise en EfficientRoll
Sinds het EfficientCruise GPS gestuurde cruisecontrolesysteem werd gelanceerd, heeft het systeem indruk gemaakt met zijn chauffeursvriendelijke instelmogelijkheden, de gedetailleerde routepreview en een gemiddelde brandstofsparing van zo’n 6%.

MAN heeft al zo’n 9.000 voertuigen met EfficientCruise aan klanten geleverd en heeft de anticiperende snelheidsregeling van het EfficientCruise-systeem verder verbeterd. In de 2016 modelgeneratie stuurt het systeem ook de EfficientRoll vrijloopfunctie aan, waarbij de voordelen van beide systemen worden gecombineerd.

In samenwerking met EfficientRoll activeert de nieuwe EfficientCruise altijd de vrijloopfunctie wanneer dit daadwerkelijk tot brandstofbesparing leidt. Daarvoor maakt het systeem gebruik van opgeslagen 3D kaartinformatie van de route.

Daarnaast grijpt EfficientCruise proactief in in de versnellingskeuze en schakelt het systeem op de juiste momenten voorafgaand aan hellingen terug naar de meest geschikte versnelling. Hierdoor ontstaat bij het omhoog rijden geen tractieonderbreking. Bij korte klimmetjes voorkomt het voertuig terugschakelen. Om nog meer brandstof te besparen, schakelt de truck zo vroeg mogelijk op zodra de klim is voltooid.

Het EfficientCruise systeem maakt gebruik van een routepreview die zowel wordt berekend op basis van 3D kaartinformatie die in de on-board computer is opgeslagen als met behulp van de locatie van het voertuig op basis van GPS-satellietsignalen. Dat betekent dat het voertuig automatisch vooruitkijkt, eventueel snelheid verhoogt of zelfs terugschakelt voorafgaand aan de klim en in snelheid afneemt wanneer hij op de top van de heuvel arriveert. Het gebruik van EfficientCruise kan op internationale trajecten tot een brandstofbesparing van tot wel 6% leiden, zonder daarbij reistijd te verliezen.

De bewezen functionaliteit van het systeem verandert niet voor de 2016-generatie. Op basis van de door de bestuurder ingegeven gewenste snelheid en het snelheidsbereik die in vier niveaus kan worden ingesteld, berekent EfficientCruise de geschikte snelheid voor een zo laag mogelijk gebruik bij hellingen en afdalingen en past het de snelheid van de truck daarop aan. De chauffeur kan afwijkingen voor de ingestelde snelheid te allen tijde aanpassen. Vier voorkeuzeniveaus helpen de juiste keuze te maken. Niveau 3 wordt automatisch geselecteerd bij het inschakelen van het systeem en staat een snelheidsbereik van +/- 7 km/u toe. Niveau 4 geeft nog meer speelruimte bij het klimmen en afdalen en kan gekozen worden wanneer het rustig op de weg is; niveaus 1 en 2 zijn juist beter geschikt in drukke verkeerssituaties.

Geoptimaliseerde aandrijflijn met nieuwe functionaliteiten
De MAN TGX D38 weet rijdynamiek en hoge prestaties tegen een laag verbruik op compromisloze wijze te combineren.

De tweefasige turbo-oplading zorgt al vanaf 930 tpm voor maximale trekkracht. Het maximale koppel van 2.500 Nm (520 pk), 2.700 Nm (560 pk) of 3.000 Nm (640 pk zwaar transport) is beschikbaar in alle versnellingen. Daarmee is de TGX D38 bij uitstek geschikt voor zuinig rijden met zware vrachten op lange afstanden en bij lage toerentallen. Klanten kunnen brandstofbesparende snelle achterasoverbrengingen kiezen zonder in te boeten op het gebied van comfort of flexibiliteit. Om dat te bewerkstelligen heeft MAN de aandrijflijn van de TGX D38 consequent doorontwikkeld en daarin de MAN TipMatic TX versnellingsbakgeneratie geïntegreerd met nieuwe functionaliteiten.

De direct-drive versie van de TipMatic TX versnellingsbak is afgestemd op het hoge koppel van de D38-motoren. Dat betekent dat MAN een groot aantal extra efficiënte aandrijflijnconfiguraties kan leveren, voor zowel het internationale lange-afstandstransport als voor het nationale werk met treingewichten tot 70 ton.

De MAN TipMatic TX transmissie heeft een grote spreiding tussen de 12 gangen (16,69–1). Dankzij de direct-drive (1:1) is een hoog rendement bij hoge snelheden gerealiseerd. Tegelijkertijd zorgt de grote overbrenging in de laagste versnelling voor een lage snelheid en eenvoudig manoeuvreren. Deze grote spreiding beperkt daarmee slijtage van de koppeling.

De MAN TGX D38 is leverbaar met de volgende comfort- en rendementverhogende functionaliteiten:

  • Hellingshoeksensor en Active Damping: dankzij de geïntegreerde hellingshoeksensor houdt de TGX D38 bij het selecteren van een versnelling rekening met de actuele topografie. De aandrijflijn vindt voor het wegrijden altijd de juiste overbrenging, ongeacht of dat heuvel op is of met een lege of volle trailer. De grote overbrengingsspreiding en de nieuw ontwikkelde koppelingsactuator dragen bij aan de uitstekende prestaties bij het wegrijden en manoeuvreren. De nieuwe ‘Active Driveline Damping’ functie helpt de chauffeur eveneens om soepel van zijn plek te komen, zelfs onder lastige omstandigheden, terwijl een anticyclische, pulserende koppelingsactuator vibraties in de aandrijflijn tegengaat.
  • Manoeuvreerfunctie en ‘rocking-free’ functie: voor de nieuwe generatie trucks heeft MAN de manoeuvreerfunctie verder geoptimaliseerd. De interactie tussen de gaspedaalstand en koppelingsbediening is ontworpen om nog soepeler te werken, zodat de bestuurder accurater kan manoeuvreren bij het laaddock of bij het aankoppelen van een oplegger. Ook beschikt de MAN TGX D38 over een ‘rocking-free’ functie. Die maakt het makkelijker om weg te rijden op bijvoorbeeld besneeuwde wegen of op modderige bouwplaatsen. Wanneer de functie wordt geactiveerd, opent de koppeling zeer snel wanneer de chauffeur het gaspedaal heeft losgelaten. Zodra dat weer wordt ingedrukt, sluit de koppeling, waardoor de chauffeur het voertuig voorzichtig los kan ‘wiegen’. Een geschikte versnelling wordt hierbij automatisch ingelegd om de hoeveelheid koppel op de wielen, en daarmee wielspin, te beperken.
  • Speed Shifting: dankzij de speciale coördinatie van de bediening van de motor, koppeling en bak, schakelt de MAN TipMatic TX nu nog sneller tussen de drie hoogste versnellingen (10, 11 en 12). Dat betekent bijvoorbeeld dat de versnellingsbak sneller kan terugschakelen wanneer het voertuig heuvelop rijdt, waarbij het aandrijfkoppel korter onderbroken wordt om tractie te behouden. Daardoor blijft de bewegingsenergie voorhanden, met brandstofbesparing tot gevolg.
  • EfficientRoll: de EfficientRoll functie is ontworpen voor snelwegen en doorgaande provinciale wegen die licht aflopen. Zelfs op nagenoeg vlakke wegdelen kan brandstof worden bespaard wanneer de truck automatisch in zijn vrij schakelt en ‘doorrolt’ zonder dat de snelheid als gevolg van afremmen op de motor afneemt. De nieuwe versie van de EfficientCruise-assistent activeert EfficientRoll automatisch en altijd wanneer er brandstof kan worden bespaard.
  • Idle Speed Driving: de Idle Speed Driving functie maakt bij lage toeren gebruik van het hoge koppel van de 15.2-liter motor, voor meer comfort bij lage snelheden en extra brandstofbesparing. Dit is met name praktisch in stop&go verkeer of bij het met gas los naderen van een rotonde. In die situaties behoudt het voertuig zijn voorwaartse beweging, waarbij de motor stationair loopt en de koppeling gesloten is, zolang de chauffeur niet remt.

Nieuwe generatie veiligheidssystemen met sensorfusie
Een noodstopassistent is standaard voor de MAN TGX D38. Dit geldt trouwens voor alle nieuwe trucks van na 1 november 2015, en dus het overgrote deel van de trucks van MAN. De EBA noodstopassistent die door MAN sinds juli 2015 wordt gemonteerd, overtreft nu al de strengere wettelijke vereisten voor Level 2 die per november 2018 voor nieuw geregistreerde trucks van kracht worden. MAN’s nieuwe generatie van de EBA noodstopassistent combineert informatie van de radarsensor aan de voorzijde met die van de camera achter de voorruit. Deze ‘fusie’ van sensoren biedt het systeem de mogelijkheid om betrouwbare inschattingen van de situatie op de weg te maken.

Auto’s en statische objecten vóór de truck kunnen sneller en met een grotere zekerheid worden ‘gezien’. Daarmee wint het systeem tijd om indien nodig sneller een remactie uit te kunnen voeren. In een noodgeval kan het voertuig dus meer snelheid ‘kwijtraken’ en enkele waardevolle meters eerder tot stilstand komen.

De EBA reageert op een voertuig dat een noodstop uitvoert en op het uitblijven van een reactie van de chauffeur via een aantal opeenvolgende reacties. Eerst wordt de chauffeur geattendeerd via een indringend geluidssignaal en een boodschap in het display. Tegelijkertijd worden de remleidingen al op spanning gebracht om de responstijd te verkorten, én worden de remlichten geactiveerd, als tijdig signaal voor achteropkomend verkeer.

Vervolgens grijpt het EBA-systeem van MAN al in de waarschuwingsfase in op het motorkoppel. Dit heeft tevens een waarschuwend effect op een onoplettende chauffeur. Indien deze niet reageert, worden de remmen bij wijze van waarschuwing automatisch geactiveerd.

Indien er nog steeds kans op een aanrijding bestaat en de chauffeur nog steeds niet reageert, voert de EBA een noodstop uit die onder ideale omstandigheden een aanrijding kan voorkomen, zelfs vanaf 80 km/u. Het samenspel tussen de radar en camera beperkt het risico op een incorrecte waarschuwing aanzienlijk, aangezien twee technologieën voor de herkenning van objecten worden ingezet. Daarmee realiseert MAN de doelstelling om de chauffeur zo min mogelijk met waarschuwingssignalen lastig te vallen.

Emergency Stop Signal (ESS)
In het geval van een noodstop activeert het Emergency Stop Signal (ESS) niet alleen de remlichten, maar ook de alarmlichten die dan snel knipperen (noodstopsignaal) en daarmee het achteropkomende verkeer waarschuwen voor een noodsituatie. Tests hebben aangetoond dat dit soort tijdige waarschuwingssignalen bijdragen aan het voorkomen van kop-staartaanrijdingen.

Nieuw Lane Guard System (LGS)
Het nieuwe Lane Guard System (LGS) maakt gebruik van de nieuwste cameratechnologie. Dit zorgt voor een nauwkeurigere rijbaandetectie en beperkt incorrecte waarschuwingssignalen. Bij snelheden boven 60 km/u monitort het LGS de positie van het voertuig binnen de rijbaan en waarschuwt het de chauffeur wanneer hij per ongeluk de rijbaanmarkering overschrijdt.

Aanvullende functies verhogen het comfort voor de bestuurder. Het nieuwe systeem ‘ziet’ zelf wanneer rijbaancondities veranderen: een betrouwbare waarschuwing is pas mogelijk wanneer rijbaanmarkeringen links en rechts aanwezig zijn en de rijbaan een minimum breedte overschrijdt. Het nieuwe LGS houdt ook rekening met het feit dat veel chauffeurs vanuit veiligheidsoverwegingen graag tegen de buitenkant van de rijbaan aan rijden, waardoor het systeem voor deze kant pas later een signaal afgeeft. Bovendien past het systeem zich automatisch aan aan landen waar links wordt gereden.

Nieuw Adaptive Cruise Control
De optionele Adaptive Cruise Control (ACC) past automatisch de rijsnelheid aan om een veilige afstand te bewaren. ACC is een intelligente doorontwikkeling van de cruisecontrole die ook de remsystemen van de truck aanstuurt. Dit helpt de chauffeur met name op saaie stukken snelweg. Het automatisch handhaven van de correcte veiligheidsafstand vergroot de verkeersveiligheid aanzienlijk.

De nieuwe ACC doet dit met behulp van twee onafhankelijke sensorsystemen: radar en een camera. Wanneer de radarsensor voorliggers bespeurt, berekent het hun snelheid, afstand en positie ten opzichte van de truck. De camera achter de voorruit herkent onafhankelijk objecten en registreert ook de wegmarkering. De camera en radar communiceren continu met elkaar en vergelijken hun resultaten. Daardoor kan de voorligger met een hoge mate aan precisie en betrouwbaarheid worden ‘gezien’, zelfs op lastige routes. Het MAN-systeem met camera en radar werkt betrouwbaarder op bochtige buitenwegen dan systemen die enkel op radar vertrouwen.

LED dagrijverlichting en automatische regen/lichtsensoren
Vanaf begin 2016 onderscheidt het front van TGS- en TGX-modellen zich door een nieuw, nog pakkender lichtontwerp met LED dagrijverlichting in de koplampunits. Het systeem bestaat uit een geïntegreerde horizontale lichtstrip die tijdens het rijden permanent actief is. De LED parkeerverlichting en de LED dagrijverlichting worden hier met verschillende niveaus in helderheid toegepast. Met de LED dagrijverlichting wordt de truck snel en goed herkend bij een laag energieverbruik.

Per begin 2016 is voor alle MAN modellen een automatisch verlichtingssysteem verkrijgbaar. Wanneer de bestuurder op de lichtschakelaar de ‘Auto’ functie selecteert, schakelt het voertuig op basis van omgevingslicht automatisch het dimlicht in of uit. Dimlicht wordt tevens ingeschakeld zodra het regent (wanneer de ruitenwissers continu zijn ingeschakeld). De stadslichten en zijmarkeringslichten worden door het systeem eveneens aangestuurd.

Het automatische verlichtingssysteem kan desgewenst ook worden gecombineerd met een automatische regensensor. De gevoeligheid van de regensensor kan de bestuurder eenvoudig instellen, waarbij de intervalfunctie in vier stappen is in te stellen.

Positieve invloed op TCO
De nieuwe features voor het modeljaar 2016 hebben een positieve invloed op de Total Cost of Ownership (TCO). Het totale voordeel van de individuele, onderscheidende besparingseffecten van de nieuwe MAN EfficientCruise, gecombineerd met EfficientRoll en de functies van de TipMatic TX versnellingsbak op de D38 modellen, worden in het onderhoud van het voertuig direct duidelijk.

Fleetowners die hoge eisen stellen op het gebied van transportcapaciteit en transportefficiency, beschikken met modellen uit de TGX D38-serie over een uitstekende propositie.

Positieve ervaringen truckjournalisten
Met een groep van Europese journalisten heeft MAN begin november tests afgerond met de MAN TGX D38 die al was voorzien van de nieuwe modeljaar 2016-voorzieningen, op een bergachtig traject in Bayern. De sterkste 4x2 trekker in het Euro-6 programma, de TGX 18.560 4x2 BLS, moest het opnemen tegen zijn Euro 5 voorganger, de TGX 18.680 4x2 BLS met de 120 pk sterkere V8-motor. De nieuwe MAN TGX D38 met de nieuwe brandstofbesparende systemen scoorde een 15% lager brandstofverbruik, en dat bij een praktisch gelijke gemiddelde snelheid. Dankzij de MAN EfficientCruise, die in staat is de topografie van de route te ‘lezen’, gaven de testrijders aan zich aan het eind van de trip aanzienlijk relaxter te voelen.

De MAN TGX D38 modeljaar 2016 én de nieuwe technologieën voor de overige modellen, zijn vanaf heden te bestellen bij de MAN-dealers.