08
februari
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

MAN met veel nieuws op `BAUMA 2013`

Bouwvoertuigen met nieuwe dynamiek

MAN-bouwvoertuigen kenmerken zich door hun bijzonder goede eigenschappen op de punten robuustheid, efficiency en veiligheid. De MAN TGS, in de gewichtsklasse van 18 tot 50 ton, is de zwaargewicht van het leveringsprogramma. De TGS is bedoeld voor de zwaarste bouw- en tractie inzetten en dit type is leverbaar in een zeer groot aantal varianten. Op de Bauma is hij te zien als vierasser met een driezijdige kipperopbouw. Andere bijzonderheden zijn de unieke stuurrem en de MAN TipMatic® versnellingsbak met Off-Road functie. Ook de MAN TGM (13 tot 26 ton) beschikt over superieure eigenschappen. Uiteraard kan ook dit type op talloze manieren worden geconfigureerd voor uiteenlopende transporten en werkzaamheden rondom, en op de bouwplaats. MAN presenteert de TGM in München met `allrad` aandrijving, dus met aandrijving van alle wielen. De MAN TGL (7,5 tot 12 ton) is een echt multitalent; een alleskunner voor bijvoorbeeld aannemers, wegenbouwers, hoveniers en tuincentra. MAN heeft voor dit type nu ook een dubbelcabine in het leveringsprogramma opgenomen, waarmee de gebruiksmogelijkheden nog verder zijn toegenomen en het model voor nóg meer ondernemers interessant is. De MAN TGX staat op de Bauma als trekker, uitgerust met HydroDrive®, in combinatie met een kipperoplegger. Door het nieuwe front hebben de MAN-bouwvoertuigen niet alleen het duidelijk herkenbaar `familiegezicht` gekregen, maar bovendien stralen de trucks volop dynamiek uit. Zo hebben de topmodellen TGS en de TGX een compleet nieuw design gekregen, met een MAN-leeuw `nieuwe stijl` in de chromen lijst van de grill. En daarnaast hebben de trucks nu een naadloos in het front geïntegreerde stalen bumper. Andere opmerkelijke vernieuwingen zijn de ruimere aerodynamische openingen in het front voor extra koelcapaciteit die voor de Euro 6-motoren nodig is.



Euro 6 blijft Consequent Efficiënt

Belangrijke wereldpremière op de stand van MAN is natuurlijk Euro 6. MAN kiest onder de noemer  `Consequent Efficiënt` voor een efficiënt en uitgekiend motorconcept met onder andere Common Rail-brandstofinjectie, elektronisch geregelde uitlaatgasrecirculatie (AGR) en een tweefasen turbo met intercooling. Op de motoren vanaf 220 tot 480 pk (162 tot 353 kW) past MAN een systeem toe met twee aparte turbo`s. Deze oplossing leidt volgens de MAN-ingenieurs op diverse punten tot betere resultaten dan bijvoorbeeld het toepassen van één turbo met variabele geometrie. Zo is dit turbosysteem stabieler, en ten opzichte van de Euro 5-motoren is het maximum koppel over een veel breder toerengebied beschikbaar. Een voorbeeld: de Euro 6-motor met 320 pk (235 kW) levert zijn maximumkoppel van 1.600 Nm al bij 930 omw/min. Dit motorkarakter zorgt voor veel power in het terrein en een zeer laag brandstofverbruik bij het rijden op de verharde weg. De uitlaatgassen worden bij de Euro 6-generatie nabehandeld in een zogeheten CRT roetfilter en selectieve katalytische reductie (SCR) met AdBlue. Stuk voor stuk technieken die zich over miljoenen kilometers hebben bewezen. MAN heeft extra veel aandacht besteed aan de automatische regeneratie en de standtijd van het roetfilter. Het keramische filterelement is ruim bemeten en dat maakt zeer lange onderhoudsintervallen van het roetfilter mogelijk. MAN onderstreept dat de Euro 6-motoren hun lage brandstofverbruik hebben behouden en dat vermogen en koppel op het bekende hoge niveau liggen. Ondanks de extra componenten en installaties die voor de nieuwe uitlaatgaseisen nodig zijn, blijven de MAN`s lichtgewicht trucks. Bij de TGL met viercilindermotor is het gewicht met circa 150 kilogram toegenomen en bij de TGS en TGX stijgt het gewicht met ongeveer 200 kilogram.



MAN op  BAUMA 2013.



Bekijk het hele persbericht (.doc)



Bekijk de volledige persmap (DU)

Bekijk de volledige persmap (EN)