05
mei
2014
|
17:18
Europe/Amsterdam

MAN Euro 6 voor vuilophaal en wegenonderhoud

Het ophalen van afval, het reinigen van straten en gladheidsbestrijding moeten zo min mogelijk overlast opleveren. Uitvoerende bedrijven en overheden willen economische en milieuvriendelijke voertuigen. MAN levert hiervoor een omvangrijk programma op maat, met aangepaste chassis en cabines, in de gewichtsklasse van 7,49 tot 44 ton GVW. Op de IFAT staan de nieuwste Euro 6-uitvoeringen op basis van de modellijnen TGL, TGM, TGS en TGX.



MAN TGM Hydro Hybrid

MAN presenteert op de IFAT een drieassige TGM vuilnisauto, voorzien van een innovatief hydrostatisch regeneratief remsysteem: Hydro Hybrid. Tijdens het afremmen treedt een in de aandrijfas geïntegreerde axiaalpomp in werking. Die pompt hydraulische olie in een met stikstofgas gevuld drukreservoir. De kracht van die onder druk staande olie wordt vervolgens weer benut tijdens het optrekken. Het systeem is actief bij snelheden tot 40 km/uur en schakelt automatisch in en uit. Het bewijst dan ook zijn nut vooral bij het ophalen van afval, als de truck frequent moet stoppen en optrekken. Tijdens een praktijktest leverde Hydro Hybrid 12 procent brandstofbesparing op. Onder optimale omstandigheden is een tot 15 procent lager verbruik mogelijk.



MAN TGM veegauto met verhoogd chassis

Een bijzonderheid op de IFAT is een rechtsgestuurde MAN TGM 18.290 met een verhoogd chassis en grote 22,5-inchwielen. De extra bodemvrijheid biedt de mogelijkheid om bijvoorbeeld een hydraulisch aangedreven rolbezem en een zuigmond onder het chassis te monteren.

Een nieuwe voorziening is ook het zogenoemde Euro 6 ‘Sweeper Package’ met een voor veegauto’s aangepast uitlaatsysteem en een MAN TipMatic automaat gecombineerd met hydrostatische aandrijving. Daarmee is zelfs een voor het vegen vereiste lage snelheid van slechts 0,9 km/uur mogelijk.



MAN TGS ‘loader’-versie

MAN presenteert ook een TGS 26.360 vuilnisauto met een aan de rechterzijde geplaatste hydraulische arm om langs de straat geplaatste afvalcontainers op te pikken. De auto is uitgevoerd met een zogenoemde ‘loader’-versie van de MAN TipMatic-automaat. De aangepaste software van deze transmissie zorgt voor een snelle respons. Dat komt van pas bij het vele stoppen en optrekken en het noodzakelijke manoeuvreren bij deze vorm van vuilnisophaal.



De TGS en ook de TGM zijn met speciaal voor vuilnisophaal ontwikkelde technische voorzieningen leverbaar, zoals bediening van TipMatic en remmen via een in de armleuning van de bestuurdersstoel geïntegreerd paneel. Met een tuimelschakelaar kan de chauffeur de auto bij lage snelheid laten afremmen voor de volgende afvalcontainer. De chauffeur hoeft het rempedaal niet in te drukken. De auto wordt automatisch op de rem gehouden totdat de chauffeur het gaspedaal weer intrapt om naar de volgende ophaalplek te rijden.



TGS veelzijdige gladheidsbestrijder

Verder showt MAN een af fabriek leverbare TGS 28.400 BL 6x4-4 Euro 6 voor de gladheidsbestrijding. Dankzij de te liften tweede negentons achteras is dit in de praktijk een wendbare tweeasser met het laadvermogen van een drieasser, wat van pas komt voor het vervoer van een volle zoutcontainer met strooi-installatie. Zowel de vooras als de eerste achteras is aangedreven en dat levert voldoende tractie bij het sneeuwschuiven.



Op de IFAT staat ook een MAN TGM 13.250 4x4 BL met een wielbasis van slechts 3.050 mm. Hij is voorzien van een driezijdige hydraulische kipper en een hydraulische unit voor een sneeuwschuiver. Door de korte wielbasis is deze TGM uitermate geschikt voor werkzaamheden als sneeuwruimen in parken, op pleinen en in smalle straten met veel geparkeerde auto’s. De bediening van de hydrauliek van de sneeuwschuiver is in de cabine geïntegreerd op een voor de chauffeur goed bereikbare plek.



Luchtvering

Op de IFAT staat ook een bijzonder wendbare MAN TGM 18.290 Euro 6 veegwagen met een GVW van 18 ton en een wielbasis van 3.575 mm. MAN past luchtvering achter toe, zodat de borstel en de zuigmond altijd op gelijke hoogte blijven. De luchtvering komt tevens van pas bij het strooien van pekel. Een constante afstand tot het wegdek is belangrijk voor een evenwichtig strooibeeld. De bestuurder hoeft de hoogte van de strooischotel onderweg niet aan te passen als de pekelvoorraad slinkt en het laadgewicht afneemt. De luchtvering is ook handmatig te bedienen om de TGM vanuit de normale stand negen centimeter te laten zakken of dertien centimeter te liften. Dat is makkelijk voor het aanhaken van bijvoorbeeld een sneeuwschuiver of het oppikken van de strooiunit.



MAN biedt verder nog veel andere toepassingsmogelijkheden voor de afval- en reinigingsbranche. De TGL, TGM en TGS zijn door hun wendbaarheid, zeker de versies met gestuurde naloopassen, zeer geschikt voor de smalle straten van oudere binnensteden. Voor het rijden in deze omstandigheden heeft MAN het actieve rolstabiliseringssysteem Continuous Damping Control (CDC) verder geoptimaliseerd, zodat het ook op een kolkenzuiger bijzonder effectief is. Het systeem houdt het voertuig stabiel in bochten en bij hard remmen. Met behulp van sensoren berekent CDC razendsnel in welke mate de druk in de balgen van de luchtvering moet worden aangepast om maximale stabiliteit te behouden.



Voor openbare werken van overheden zijn de MAN TGM twee- en drieassers ideaal. Ze kunnen containers tot 22 kubieke meter vervoeren. De TGM heeft verder een van de laagste cabine-instappen in zijn segment: slechts 360 mm. Ook is een centrale zitplaats mogelijk voor een derde inzittende.



De MAN TGS is al jaren een van de meest verkochte varianten voor vuilnisophaaldiensten, in het bijzonder de drieassige uitvoering met de gestuurde 9-tons naloopas. Juist bij vuilnisauto’s – met een zware opbouw aan de achterkant – zorgt een dergelijke as voor een betere gewichtsverdeling, een hogere laadcapaciteit en maximale wendbaarheid.



De IFAT-beurs in München vindt plaats van 5 tot en met 9 mei.

MAN Truck & Bus staat in hal C4 op stand nummer 311.



De foto's zijn via de Duitse mediasite te downloaden.