10
december
2014
|
09:00
Europe/Amsterdam

Krachtigste MAN van het moment maakt indruk op Construction Days

Van de tachtig trucks die MAN had opgesteld vormde de nieuwe TGX 41.640 vier-assige zwaartransporttrekker het middelpunt. De 640pk-variant van deze trekker is alleen in een 8x4-chassisconfiguratie te bestellen. MAN levert deze nieuwe motor ook in de vermogensvarianten 520 en 560pk en heeft mede daardoor een trouwe klantenschare in het exceptioneel vervoer. Nu de 15,2-liter zescilinder D38-motor leverbaar is, kan MAN deze klanten weer op maat bedienen met krachtige en schone machines die voor geen enkele (uitzonderlijke) transporttaak terugdeinzen.



Thuis op ruig terrein

MAN liet zien dat de D38-motor ook prima tot zijn recht komt in het terrein, een segment waarin MAN traditiegetrouw een koppositie inneemt. MAN heeft enkele opvallende maar vooral efficiënte en praktische oplossingen ontwikkeld voor de plaatsing van de randapparatuur die nodig is om de Euro 6-uitlaatgaswaarden te behalen. Hiermee zal geen enkele klant nadeel ondervinden bij aanpassing aan de eisen van deze tijd. MAN is er bovendien in geslaagd een extra AdBlue-verbruiksvoordeel te realiseren met zijn nieuwste Euro 6-techniek. Bij de nieuwe motorengeneratie bedraagt dit verbruik slechts twee tot drie procent van het brandstofverbruik, terwijl in het Euro 5-tijdperk een percentage van vijf à zes procent gewoon was.



Nieuwe stappen in efficiëntie

Om de Euro 6-emissienorm te behalen gebruikt MAN onderscheidende techniek: twee turbo's van verschillende diameter, met een intercooler om de inlaatluchttemperatuur te optimaliseren. Al deze maatregelen hebben een beter presterende motor als resultaat, die een hoger koppel kan leveren. Daardoor kan  MAN trucks met snellere eindreducties aanbieden, wat weer leidt tot een nog lager brandstofverbruik en een rustiger rijgedrag.



Proeven van nieuwste motor- en transmissietechniek

Voor de MAN met nieuwe D38-motor was tijdens de Construction Days een testroute op de openbare weg uitgezet. Veel bezoekers maakten van deze mogelijkheid gebruik. Naast de D38 levert MAN ook de beproefde D26-motor, in 440 en 480 pk. Die wordt nu uitgerust met Top Torque. Hierbij levert de motor zijn hoogste trekkracht in de hoogste twee versnellingen. Vanaf januari 2015 wordt Tipmatic2 geïntroduceerd. Wat hier het meeste aan opvalt, is dat de koppeling al bij 600 rpm volledig sluit. Het gevolg is een rustig trekkende truck, een zelfverzekerde chauffeur en een eigenaar/ondernemer die geld in de portemonnee houdt.