Leusden,
24
maart
2016
|
08:50
Europe/Amsterdam

Hybride MAN-hoogwerkers voor Kamphuis

Duurzaamheid staat voorop

Kamphuis Hoogwerkers is een familiebedrijf dat al vijftig jaar bestaat, en dat inmiddels ook in Duitsland actief is. Onlangs schafte het bedrijf twee nieuwe hybride hoogwerkers aan. Hierbij werd voor het eerst voor MAN gekozen. De trucks werden geleverd door de MAN-dealervestiging Apeldoorn.

Kamphuis Hoogwerkers is voor velen een begrip in Nederland en daarbuiten. Het bedrijf heeft sinds enkele jaren ook twee vestigingen in Duitsland. Kamphuis werkt voor tal van opdrachtgevers, onder andere in de communicatie- en energievoorziening. Het milieu laat Kamphuis allerminst onberoerd. Reden waarom het bedrijf zijn twee nieuwste hoogwerkers op MAN-chassis liet bouwen en die uitrustte met een hybride installatie, waardoor dagelijks ettelijke kilogrammen CO2 worden bespaard. Kamphuis heeft gekozen voor de TGS vierasser met twee aangedreven assen en met de achterste as als sleepas. De TGM heeft een twee-assig chassis.

Eigen ontwerp hybridesysteem
Het hybridesysteem van de nieuwe hoogwerkers is door Kamphuis samen met hoogwerkerfabrikant Ruthmann ontwikkeld. Uitgangspunt is een batterijpakket dat midden op de MAN is gebouwd en waarop een beroep wordt gedaan wanneer de MAN netjes afgestempeld bij de werklocatie staat. ''De motor kan uit en de hoogwerker kan perfect worden bediend, maar dan geruisloos en zonder uitstoot'', verzekert Kamphuis. Getuige het gemiddelde aantal draaiuren per dag, kan de winst op CO2-uitstoot oplopen tot twintig kilogram per dag.''

Kamphuis heeft inmiddels een tweede systeem in ontwikkeling, voor een 40-meter hoogwerker op een MAN TGM. Hierbij wordt er met een kleiner en ander type tractiebatterij gewerkt, de Lithium-Ion batterij. ''Die zou ik willen gebruiken in combinatie met een plug-in mogelijkheid. Wat dan de besparing wordt, weten we nog niet, maar het kan natuurlijk alleen maar de goede kant op gaan.''

MAN TGS en TGM
Naast de MAN TGS 8x4-6 met hybride T720 hoogwerker heeft Kamphuis ook een MAN TGM 4 x2 truck in gebruik genomen. Deze dient als onderwagen voor een Ruthmann T480 hoogwerker met een werkhoogte van 48 meter. Dit is de hoogste hoogwerker in de 18 tons klasse en de TGM is de lichtste truck in de 18 tons klasse. “De juiste combinatie”, zegt Kamphuis. ''We hebben kennis gemaakt met de dealer en dat gaf de gewenste 'klik'. Al gauw bleek dat MAN precies past in ons duurzame beleid. De nieuwste MAN-trucks voldoen aan de strengste milieu-eisen. Daarbij behalen we een prima brandstofverbruik met deze nieuwe trucks en zijn ze in het dagelijks werk stil en stabiel gebleken. De stabiliteit is voor ons een belangrijk argument, omdat mobiele hoogwerkers nu eenmaal een hoog zwaartepunt hebben. MAN biedt ons ook nog eens de juiste prijs-kwaliteitsverhouding.''

Schilder- en rooiwerk
Kamphuis is een bedrijf dat al vijftig jaar bestaat als hoogwerkersbedrijf. Deze activiteiten kwamen voort uit een schildersbedrijf. Emiel Kamphuis: ''Verreweg de meeste lantaarnpalen in Oost Nederland zijn door ons geschilderd. Later namen we werk aan, waarbij we bij silo's moesten zijn, bij boeren op het erf. Dat kon alleen met hoogwerkers. Daaruit kwam weer ander werk voort, zoals het snoeien van bomen. Zo ontstond de routine dat we in de zomer schilderwerk deden en in de winter rooiwerk.'' Medio jaren tachtig nam Emiel Kamphuis de zaak over van zijn vader. Het bedrijf heeft nu tachtig hoogwerkers en er werken vijftien mensen.