Leusden,
27
juli
2015
|
09:55
Europe/Amsterdam

Familie-uitbreiding bij H. Verberne Grondwerken B.V.

Compact en duurzaam grondwerk met MAN

H. Verberne Grondwerken B.V. uit het Brabantse Heusden zet voor de dagelijkse werkzaamheden vijf MAN-trucks in. Onlangs werden twee nieuwe MAN TGS 41.440 8x4 Euro-6 kippers in gebruik genomen, waardoor het wagenpark een belangrijke stap in duurzaamheid maakte. Verberne rijdt al jarenlang met MAN en de keuze voor dit merk was dan ook bijna vanzelfsprekend. “Zeker in de bouw steekt MAN met kop en schouders uit boven de andere merken”, aldus Verberne.

De relatie met MAN gaat al jaren terug en begon ooit met een gebruikte MAN. “Die beviel ons zo goed dat we het merk daarna altijd trouw zijn gebleven. De trucks doen het uitstekend, de chauffeurs zijn er content mee en de relatie met MAN Nederland Dealer Eindhoven is prima. Toen er geïnvesteerd moest worden in Euro 6 lag de keuze voor dit merk dan ook voor de hand”, aldus directeur Patrick Verberne. Zijn bedrijf, H. Verberne Grondwerken B.V. houdt zich vooral bezig met grondverzet ten behoeve van nieuwbouwprojecten in de woningbouw, bedrijfshallen en wegwerkzaamheden. H. Verberne Grondwerken biedt een totaalpakket waarbij niet alleen de grondwerken maar ook de riolering en bestrating worden aangelegd. Met zeventien medewerkers, een eigen park van negen grondverzet- en graafmachines en een wagenpark van vijf MAN-kippers is het bedrijf uitermate flexibel.

Altijd betrouwbaar
De werkzaamheden vinden zowel in Nederland als in België plaats, en dat is meteen de reden voor de inzet van 8x4 trucks. Patrick Verberne: “Het merendeel van de kilometers wordt in België afgelegd en dat is voor ons reden om te kiezen voor de standaard MAN 8x4 configuratie. We hebben nog een Wide Spread tandem overwogen, maar het extra laadvermogen van een WS-systeem komt in België niet tot zijn recht. Bovendien komen we met de standaard 8x4 goed weg. Deze configuratie is voor ons de meest optimale balans tussen laadvermogen, eigen gewicht en onderhoudsvriendelijkheid. Wij doen het onderhoud vaak zelf in eigen werkplaats. Eenvoud en betrouwbaarheid zijn voor ons van levensbelang en dat bieden deze trucks.”

Veiligheid op pad
De MAN TGS-kippers zijn met de moderne 12,4 liter D26-motor met 440 pk en een koppel van maximaal 2100 Nm uitgevoerd. “Dat is ruim voldoende voor het kipperwerk, maar ook voor het transport van onze machines met de aanhangwagen-diepladers”, aldus Verberne. “Onze chauffeurs houden vooral van de hoge mate comfort aan boord van de MAN-trucks. De ruime, luchtgeveerde cabines bieden volop plek en veel zicht op de omgeving rondom de truck. Wij hebben naast het standaard aanwezige luxe navigatiesysteem ook zijzicht-camera’s laten monteren voor nóg meer veiligheid en gemak.

Compacte afmetingen
De 8x4 Euro 6-chassis zijn aan de rechterzijde uitgerust met een compacte demperunit tussen as twee en drie. Tussen de eerste twee assen is de AdBlue-tank aangebracht, waardoor aan de linkerzijde ruimte was voor een grote dieseltank. Hierdoor was een compacte bouw mogelijk, belangrijk om de totale lengte met de dieplader- aanhangwagen binnen de legale limiet te houden. De MAN 8x4-chassis werden voorzien van Hyva achteroverkippers met een inhoud van twintig kuub. Carrosserie Van Rijssel in Asten bouwde de kipperbakken op en monteerde de pneumatisch bediende milieukleppen die de lading afdekken.