10
juni
2015
|
09:00
Europe/Amsterdam

Eerste MAN D38 actief in racerij

De MAN D38 is ten opzichte van een van de allereerste MAN's TGA, een technologische sprong voorwaarts. Zo heeft deze MAN een TipMatic automaat met intarder. De nieuwe TGX D38 heeft Adaptive Cuise Control, Emergency Brake Assist, waarmee kop-staart botsingen worden voorkomen en Lane Guard System, wat de chauffeur helpt zijn TGX binnen de wegmarkering te houden. Last but not least is er het noodremsignaal ESS, waardoor ander verkeer een noodstop van de truck beter opmerkt.  En dat zien ze natuurlijk graag bij RaceArt, dat door technische voorsprong en door kundig management het kampioenschap in de Super GT klasse voor zich wist op te eisen.



Eredivisie

In Maastricht bereidt RaceArt zich nu voor op het nieuwe seizoen. De MAN D38 die RaceArt heeft gekocht hoort daarbij. Het is een 4x2 trekker met grotere brandstoftanks  die van alle gemakken is voorzien. De vaste chauffeur is onder de indruk van het enorme koppel van de nieuwe D38-motor van MAN, waarmee uiteraard aan de Euro 6-eisen voldaan wordt. Dit forse vermogen wordt gegenereerd door MAN's nieuwe, zelf ontwikkelde 15,2 liter zescilinder motor die de maatstaf is in de moderne truckbouw en die meedraait in de eredivisie voor wat betreft de topvermogens. Daardoor is de MAN TGX met D38 breed inzetbaar, met name ook voor zware transporttaken. 



Aandachttrekker

Door brede banden op de vooras te monteren en door het geheel te voorzien van lichtmetalen wielen, krijgt de MAN van RaceArt een nog mooiere uitstraling. Dat moet ook, want deze D38 zal diverse weekenden in het rennerskwartier staan van circuits in Europa. ”We hebben al aan veel evenementen meegedaan met deze truck. Het is een aandachttrekker van de eerste orde”, lacht Moonen. “Veel mensen die ons bezoeken, komen natuurlijk voor de raceauto's, maar iedereen wil ook even in de nieuwe truck zitten.”



Carbondelen

Wat ze daar te zien krijgen is een cabine die keurig is afgewerkt met carbondelen, helemaal in de stijl van RaceArt. Het ontbreekt de chauffeur aan niets, hij beschikt over een topklasse stoel en ook verder is deze D38 van alle gemakken voorzien. De nieuwe MAN trekt een smetteloze, bijpassende trailer die onder alle omstandigheden netjes gehouden moet worden en die een hele veelzijdige en onmisbare functie uitoefent voor het racingteam. 

“Voor ons is dit de perfecte manier om ons op en buiten het circuit en in het dagelijkse verkeer te presenteren. De MAN-dealer heeft ons snel en goed geholpen, en hij houdt onze traditie in ere dat we altijd vooraan staan wanneer het om nieuwe techniek gaat. Dat is zo met onze racewagens, dat was zo met onze eerste MAN, en dat is nu weer zo met deze prachtige D38 met 560 pk.”