28
mei
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

`Duurzame` containervervoerder BCTN zet in op Euro 6

De inzet van de vijf MAN’s is een weloverwogen keuze. Operationeel directeur Wim Busser van BCTN (Binnenlandse Container Terminals Nederland): “In de eerste plaats omdat we trekkers nodig hebben die aan de Euro 6-norm voldoen. Met de auto’s rijden we namelijk ook op de Maasvlakte in Rotterdam en daar mogen vanaf 1 januari 2014 (met uitstel tot juli 2014) alleen nog vrachtauto’s komen die voldoen aan de emissienorm Euro 6 of Euro 5, maar die moeten dan wel voor eind december 2012 zijn afgeleverd.”



Lean & Green

Koploper zijn met Euro 6-trucks past ook in de bedrijfsvoering van BCTN. Duurzaamheid staat daarin al jaren voorop. De onderneming behoort tot de koplopers van Lean & Green, een stimuleringsprogramma voor bedrijven en overheden om de duurzaamheid te verbeteren. Door hieraan deel te nemen heeft BCTN zich gecommitteerd aan het streven om binnen vijf jaar de CO2-uitstoot met 20 procent te reduceren.

De verplichting om de uitstoot terug te dringen vormde een reden voor BCTN om te kiezen voor de EfficientLine-uitvoering van de MAN TGS 18.400 Euro 6, die zijn afgeleverd door MAN Nederland Dealer Zuid. Een lager verbruik leidt immers tot een lagere CO¬2-uitstoot. Busser: “Met het gebruik van zuinige vrachtauto’s is nog winst te boeken. Met de vijf nieuwe trucks rijden we gedurende acht jaar 90.000 kilometer per jaar. Omdat duurzaamheid en kostenefficiëntie bij ons hoog in het vaandel staan, hebben we ons dan ook goed georiënteerd. De trucks van MAN kwamen dankzij hun schone en zuinige techniek het best uit onze vergelijkingen. EfficientLine omvat een pakket aan brandstof- en gewichtbesparende technieken en componenten, waardoor we tot wel drie liter brandstof per honderd kilometer besparen en dat scheelt in de uitstoot van CO2. En ze voldoen aan de Euro 6-norm, waardoor we ook in de toekomst op de twee Maasvlaktes mogen blijven rijden.”