07
juni
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Aflevering eerste MAN TGL met Euro 6-motor gecombineerd met chauffeursdag

“We hebben al enkele jaren MAN’s in onze vloot en hebben nog nooit klachten van onze chauffeurs ontvangen. Zou dat wel het geval zijn, dan switchen we meteen naar een ander merk, want het zijn ‘de jongens’ die achter het stuur zitten”, vertelt wagenparkbeheerder Willem Kooijman van Technische Unie.  



Eerste met Euro 6

De goede ervaringen met de MAN trucks en het feit dat MAN als eerste Euro 6-motoren in het 10-tonssegment aanbiedt, hebben ervoor gezorgd dat Technische Unie opnieuw voor MAN heeft gekozen. Kooijman: “We transporteren sanitair en verwarmings- en installatiemateriaal en hebben zelden een vracht die meer weegt dan 2,5 ton. Daarom bestaat ons wagenpark louter uit trucks uit het 10-tonssegment. Met het oog op de Euro 6-verplichting vanaf 2014 was de keuze dus snel gemaakt.”

De cabine van de MAN TGL is voorzien van een zogenoemd Aeropakket, en aan de achterzijde is een diffuser gemonteerd voor een optimale luchtgeleiding. “Deze voorzieningen reduceren het brandstofverbruik met 3 procent, een niet te verwaarlozen percentage”, aldus Kooijman. Dagelijks doet Technische Unie in Nederland gemiddeld 10.000 leveringen.



Nuttig en aangenaam  

Het ANWB Test- en Trainingscentrum in Lelystad was niet alleen het decor voor de aflevering van de MAN TGL met Euro 6-motor, hier vond ook de chauffeursdag van Technische Unie plaats. Kooijman: “Het is heel belangrijk dat onze chauffeurs over een optimale rijvaardigheid beschikken. Daarom laten we nu voor de zesde keer 260 chauffeurs een training volgen op het ANWB Test- en Trainingscentrum en het naastgelegen PVI-terrein, waar politie, KLPD, ambulancepersoneel en brandweerkorpsen trainen. De training bestaat uit onder meer manoeuvreren, een slalom, een uitwijkproef (op nat wegdek) en een theoriegedeelte over Het Nieuwe Rijden. Behalve dat deze dag leuk en leerzaam is, telt deze training ook mee voor Code 95: de verplichte nascholing voor chauffeurs.”