Leusden,
16
december
2015
|
09:00
Europe/Amsterdam

Van den Boogaert Transport breidt uit met krachtige MAN's

D38 variant biedt uitkomst

De Limburgse ondernemer Van den Boogaert heeft zich ontwikkeld van een loonbedrijf tot een vervoerder die meerdere disciplines uitoefent. Leidend hierin is dat er veel vrachten worden gereden vanuit Nederland en België naar Duitsland. In het wagenpark van Van den Boogaert geldt MAN als een vaste waarde. Onlangs werden de eerste MAN's met D38 motor aan de vloot toegevoegd. De trucks werden geleverd door MAN-dealer Venlo.

''Die MAN's met sterkere motor hebben we nodig, omdat we met onze vrachten regelmatig door de Ardennen moeten rijden. Bovendien is het in Duitsland ook niet overal vlak.'' Frank van den Boogaert rijdt met diverse soorten mest die in Duitsland wordt vergist tot biogas. Het bedrijf heeft al jaren ervaring met het feit dat het werk het nodige wegtransport genereert. Van den Boogaert begon als een loonbedrijf en daarbij waren ook al vrachtwagens nodig. Na een aantal jaren deed Van den Boogaert een aanbesteding en MAN kon hier prima in meekomen.

''Onze MAN's deden veel zwaar werk, waarbij ze ook regelmatig buiten de gebaande wegen kwamen. Het feit dat MAN hierin een prima reputatie heeft, was voor ons een van de argumenten om MAN te gaan rijden.'' Van den Boogaert liet het service- en onderhoudswerk uitvoeren door MAN in Helmond, wat tot tevredenheid leidde. Onlangs ruilde Van den Boogaert drie MAN's in voor drie stuks TGX met 520 pk D38 motor en met de XXL cabine. Deze krachtige trucks werden uitgerust met adaptieve cruisecontrol en met een EBA Noodremassistent. Een intarder ontbreekt evenmin, waardoor deze trucks in de Ardennen altijd veilig kunnen afdalen.

Off road
''We hebben deze nieuwe MAN's bovendien op 80-serie banden laten zetten, wat weer wat meer grondspeling geeft wanneer we buiten de gebaande wegen werken'', legt Van den Boogaert uit. De trucks zijn inmiddels enige tijd in bedrijf. ''Het sterkere koppel bij lage toerentallen van de nieuwe motor valt op'', zegt Van den Boogaert. ''We zijn benieuwd wat we uiteindelijk voor brandstofverbruik zullen realiseren.'' Om daar een mooi beeld van te krijgen, laat het bedrijf de trucks volgen met MAN Telematics, een systeem dat de operationele kosten voor iedere vervoerder transparant maakt. ''Wij willen met Telematics een stuk bewustwording creëren bij de chauffeur. Tegelijkertijd verbetert voor ons de inzichtelijkheid in wagenparkkosten en in onderhoud.''

Lange adem
Van den Boogaert hoopt de MAN's zeker zes jaar in bedrijf te houden. Bij een jaarkilometrage van 150.000 heeft hij het volste vertrouwen dat dit geen enkel probleem zal zijn, een vertrouwen dat mede is gebaseerd op ervaringen met eerdere MAN's in zijn wagenpark, die ook al bleken te beschikken over een lange adem, en op ervaringen met de dealers van MAN.