Leusden,
15
mei
2017

Platooning: DB Schenker en MAN intensiveren samenwerking voor autonoom rijden

  • Samenwerkingsovereenkomst voor ontwikkeling van hightech vrachtwagens
  • Eerste konvooi-tests onder praktijkomstandigheden

Hightech vrachtwagens op de snelweg: bij het nieuwe project van DB Schenker en MAN werken een transportbedrijf en een voertuigfabrikant voor het eerst samen voor de ontwikkeling van autonoom konvooi-rijden. De twee bedrijven hebben in München een samenwerkingsovereenkomst getekend voor de ontwikkeling van deze technologie, die ook wel bekendstaat als platooning.

Het is voor het eerst dat vrachtwagenkonvooien enkele maanden lang getest worden op de openbare weg, waarbij ze door DB Schenker worden ingezet voor de alledaagse vervoerstaken. Ook worden deze vrachtwagens voor het eerst bestuurd door chauffeurs van het transportbedrijf in plaats van door testrijders van de fabriek. Tijdens de testfase, die in het voorjaar van 2018 begint, zullen DB Schenker en MAN kolonnes inzetten op het ‘Digital Motorway Test Field’ op de Duitse snelweg A9, tussen de vestigingen van DB Schenker in München en Neurenberg.

Eerst wekelijkse, later dagelijkse testritten
Elk konvooi zal bestaan uit twee vrachtwagens. In eerste instantie rijden de vrachtwagens rond zonder lading, om de rijomstandigheden in de verkeerssituaties van alledag te kunnen testen. Ook worden de chauffeurs getraind in het besturen van de vrachtwagens. Dit stelt hen eveneens in staat om de speciale rijtechnieken aan te leren. Hierna zullen wekelijkse - en in een later stadium dagelijkse - testritten volgen. In de loop van 2018 worden vervolgens reguliere ritten met belading uitgevoerd, waarbij de konvooien maximaal drie keer per dag heen en weer rijden tussen de logistieke centra van DB Schenker in München en Neurenberg.

Overbrengen van data
Wanneer heeft het zin om een konvooi te vormen? Wat is de beste manier om een konvooi te vormen en te ontkoppelen in de verschillende rij- en verkeerssituaties? Dit zijn de voornaamste vragen waarop de partijen de komende tijd antwoorden hopen te vinden. Bij de tests zal ook worden onderzocht welke data moet worden overgebracht naar de fabrikant en het transportbedrijf. Dit om de kolonnes optimaal te kunnen volgen. Daarbij zal worden gekeken naar zaken als de data-overdracht en de verschaffing van informatie aan de chauffeur van de voorop rijdende vrachtwagen. Zoals de wijze waarop up-to-date waarschuwingen voor wegwerkzaamheden aan de chauffeur kunnen worden doorgegeven, zodat de vrachtwagens die deel uitmaken van het konvooi op tijd kunnen worden losgekoppeld.

Opleiding en training van chauffeurs
Tot slot willen beide partijen ook onderzoeken in hoeverre deze nieuwe technologie wordt geaccepteerd door professionele vrachtwagenchauffeurs. Zo zal er worden gekeken hoe de chauffeurs omgaan met de nieuwe technologie, hoe de taak van de chauffeur verandert en welke aanpassingen dit vergt voor de opleiding en training van professionele vrachtwagenchauffeurs. Aan de hand van de verzamelde data kan ook worden gekeken naar de handelingen die de chauffeurs van de tweede vrachtwagen zouden kunnen verrichten tijdens de autonome rijfases. Vanaf 2019 zal een tweede pilotproject worden uitgevoerd naar de mogelijkheden van autonoom rijden in logistieke centra.

Deel dit nieuws
Deel op: Twitter
Deel op: Facebook
Deel op: LinkedIn
Downloads
Laatste nieuws