Leusden,
10
mei
2016
|
14:50
Europe/Amsterdam

Nieuwe infotainmentsystemen voor MAN: MMT Advanced topmodel

Vanaf medio 2016 introduceert MAN een serie nieuwe infotainmentsystemen met grotere schermen en een nog beter geluid in de MANs TGX, TGS, TGM, TGL en TGS WorldWide.

Het absolute topsysteem is de MAN MMT Advanced met een 7 inch scherm, DAB+ (digitale radio-ontvangst), eenvoudige telefonie en een verbeterd, truck-specifiek navigatiesysteem.

Muziekbronnen: streamen, SD-kaart en kabel
De nieuwe infotainmentsystemen bieden tal van mogelijkheden om muziek of luisterboeken af te spelen via het nieuwe audiosysteem. De draadloze streamingfunctie is opgewaardeerd, waardoor een tablet, smartphone of laptop met Bluetooth in de vrachtauto net zo eenvoudig te gebruiken is als thuis, met toegang tot je persoonlijke, uitgebreide muziekaanbod. Apparaten die via Bluetooth worden gekoppeld, kunnen ook worden bediend via de knoppen van de MMT Advanced, waardoor een smartphone in de broekzak kan blijven en het apparaat veilig kan worden bediend.

Ook kunnen smartphones en tablets worden opgeladen via de USB-poort naast het legvak in het dashboard (optie). Muziek kan rechtstreeks via de USB-poort worden afgespeeld vanaf een USB of externe harde schijf.

Een aanvullende mogelijkheid wordt geboden door de geheugenkaartoptie. De MMT Advanced heeft twee Micro SD-kaart openingen, met voldoende capaciteit voor zowel een geheugenkaart voor de navigatie als een SD-kaart met muziek. De MMT Advanced ‘leest’ tegelijkertijd digitale muziekinput vanaf diverse bronnen. Muziek kan bovendien ook worden afgespeeld via een kabel op de 3,5 mm kabelplugaansluiting.

Het audiosysteem biedt een luisterervaring van grote klasse dankzij de (in de meest complete versie inbegrepen) twee lage-tonenspeakers, twee tweeters en een subwoofer. Om de perfecte geluidsweergave te creëren hebben de akoestische experts van MAN voor elke cabinemaat het meest geschikte audiosysteem voor de nieuwe MMT.

Eenvoudige telefonie en voice control
De verder verbeterde Bluetooth-functie van de MMT biedt de mogelijkheid om twee telefoons tegelijkertijd aan het systeem te koppelen, bijvoorbeeld een zakelijke en een privételefoon. De ‘hoofdtelefoon’ kan veilig en ergonomisch rijdend worden bediend via het multifunctionele stuurwiel en de MMT. De bestuurder kan de telefoongegevens (bijvoorbeeld het telefoonboek of de oproepenlijst) raadplegen via het infotainmentsysteem. De geïntegreerde microfoon en de stemweergave via de speaker van de truck garanderen een uitstekende geluidskwaliteit tijdens oproepen. Die wordt nog verder versterkt door de echo- en ruisonderdrukkingsfunctie van het systeem.

De in de MMT geïntegreerde voice control biedt de bestuurder de mogelijkheid om het radio-navigatiesysteem via stemcommando’s te bedienen. Navigatiebestemmingen of telefoonnummers kunnen bijvoorbeeld gesproken worden ingevoerd, zodat de bestuurder zich volledig op de weg kan blijven concentreren.

Digital radio DAB+
Naast de standaard VHF radiofuncties kan de MMT Advanced ook digitale radioprogramma’s ontvangen via DAB (Digital Audio Broadcasting). Digitale radio-ontvangst biedt vele voordelen, waaronder de beste geluidskwaliteit, de beschikbaarheid van meer radiozenders en een betrouwbare weergave van de zender zonder storingen. DAB is in heel Nederland al beschikbaar, en is tevens te ontvangen in Duitsland, Zwitserland, Noorwegen en Denemarken. Naast muziek of talkshows biedt DAB aanvullend ook de digitale ontvangst van informatie, beter bekend als DAB+. Dat creëert bijvoorbeeld de mogelijkheid om veel completere verkeersinformatie te ontvangen, ook wel bekend als TPEG (Transport Protocol Experts Group). Die functie versterkt de navigatieopties van de MMT Advanced.

Professionele navigatie voor vrachtwagens
De centraal gepositioneerde MMT Advanced levert daarmee niet alleen de beste geluids- en radiokwaliteit, maar heeft ook een op vrachtauto’s toegespitst navigatiesysteem dat bestuurder en truck veilig en efficiënt naar hun eindbestemming loodst. De navigatiekaart is opgeslagen op een Micro SD-kaart. Muziek kan daarbij nog steeds worden afgespeeld via de tweede SD-aansluiting of via de streamingfunctie.

Als onderdeel van de truck-specifieke navigatie wordt de kaart jaarlijks geüpdatet, tot 2025. Op basis van de afmetingen van de vrachtwagen – die door de bestuurder kunnen worden ingevoerd (bijvoorbeeld de lengte met of zonder oplegger) – bepaalt het navigatiesysteem een geschikte route en waarschuwt het de bestuurder voor mogelijke hoogte- of gewichtsbeperkingen. Daarbij kunnen ook routevoorkeuren worden aangegeven, waaronder bijvoorbeeld het vermijden van tolwegen of steden.

De verkeersinformatie en de functie om files te vermijden zijn zeer geavanceerd. Indien gewenst maakt de MMT gebruik van premium verkeersinformatie. In Europese landen bieden TMC en TPEG veel diepgaandere verkeersinformatie, waaronder truck-specifiek nieuws (zoals wegen die voor vrachtverkeer zijn afgesloten, gevaar of harde wind). TPEG zendt verkeersinformatie uit via de digitale radio (DAB+). Voor deze functie is digitale radio in het betreffende land een vereiste. Een extra voordeel van digitale radio is de hoeveelheid gegevens die via het DAB+ radiosignaal kan worden verzonden, waarvoor een extra kanaal speciaal voor verkeersinformatie is gecreëerd. Dit kanaal biedt veel meer informatie, met een grotere accuratesse. Waar het conventionele TMC verkeerssignaal enkel het wegennetwerk waarneemt via een algemeen netwerksysteem en daarmee enkel globale informatie over files kan weergeven, is TPEG veel nauwkeuriger en biedt dat het navigatiesysteem de optie om informatie over de verkeersdoorstroming weer te geven.

Montage van externe camera’s
De MMT Advanced heeft twee aansluitingen voor externe camera’s. Deze kunnen handmatig worden weergegeven of worden geprogrammeerd voor automatische weergave bij bepaalde functies. Zo kunnen de beelden van de achteruitrijcamera bijvoorbeeld automatisch op het scherm worden getoond wanneer de vrachtauto in zijn achteruit staat, of kan de bestuurder handmatig overschakelen naar een camera in de laadruimte.