Leusden,
14
september
2015
|
09:00
Europe/Amsterdam

Nieuwe generatie MAN-veiligheidssystemen

Nieuwe noodremassistent EBA met gecombineerde sensor voor radar en camera

MAN introduceert per direct een nieuwe generatie noodremassistent die werkt met gecombineerde sensoren. Hierbij worden de gegevens van twee sensoren, de radar bekend van de adaptieve cruise control en de camera van het spoorbewakingssysteem, gecombineerd. Het gevolg is dat het veiligheidssysteem verkeerssituaties met een grotere betrouwbaarheid en een hogere snelheid kan interpreteren. Daardoor wordt tijd gewonnen in de honderdsten van seconden die het verschil uitmaken bij een noodremming. Minstens zo belangrijk is dat de kans dat het systeem in actie komt terwijl er niets aan de hand is, tot het absolute minimum wordt gereduceerd. Met de nu toegepaste techniek is dit MAN gelukt. Daarmee loopt MAN vooruit op toekomstige regelgeving.

Per direct wordt naast EBA het nieuwe LGS (Lane Guard System, spoorassistent), dat waarschuwt tegen het overschrijden van de wegmarkering, op elke MAN in serie opgebouwd, waarvoor vanaf 1 november 2015 de nieuwe Europese eisen gelden ten aanzien van noodremsystemen. Hieronder vallen de meeste trucks en bussen van MAN. De nieuwe spoorassistent of Lane Guard System activeert zichzelf vanaf een voertuigsnelheid van 60 km/h. Naast EBA en LGS wordt ook ESS, het waarschuwingssysteem voor achterop rijdend verkeer, toegevoegd. Bij een noodremming komt het ESS in actie, zodat overige verkeersdeelnemers tijdig kunnen zien dat er wat aan de hand is. Alarmlichten knipperen met verhoogde frequentie waardoor mogelijke verdere gevolgschade wordt voorkomen.

Verplicht vanaf 1 november
Vanaf 1 november 2015 is het in Europa verplicht om nieuw gebouwde trucks met een GVW van acht ton of meer en met een luchtgeveerde achteras met een automatisch noodremsysteem uit te rusten. In twee- en drie-assige bedrijfswagens vanaf 3,5 ton GVW moet ook een spoorassistent gemonteerd zijn. Op 1 november 2018 volgt een aanscherping van de eisen aan reactietijd en vertraging. De noodremassistent EBA die MAN sinds juli 2015 inbouwt, voldoet ruimschoots aan de eisen die gelden voor de tweede fase, die dus in november 2018 verplicht wordt voor nieuw toegelaten voertuigen. Dit alles biedt voordeel voor de klanten van MAN, die dus meer dan 'goed' zitten met hun noodremsysteem en die vandaag al kunnen beschikken over een truck die aan de veiligheidseisen van 2018 voldoet.

Aanhoudende trend naar veiligheidssystemen
Heinz-Jürgen Löw, bij MAN verantwoordelijk voor sales en marketing, benadrukt: “Deze ontwikkeling bevestigt onze inzet inzake actieve veiligheid. Vanaf juli 2015 is de nieuwe generatie noodremsystemen en spoorassistenten in trucks en bussen standaard ingebouwd in vrijwel al onze voertuigen. Onze klanten kunnen tevreden zijn met een duidelijk riantere serie uitrusting en een beduidend hoger niveau van actieve veiligheid. De remprestatie die in Europa in 2018 wordt vereist, wordt nu al door de nieuwe Emergency Brake Assist van MAN duidelijk overtroffen.”