21
maart
2013
|
00:00
Europe/Amsterdam

Multitalent voor gemeentewerken


“Een ideaal gemeentevoertuig en dat komt door de combinatie van een hoog laadvermogen en een korte draaicirkel”, vertelt Geert Veenstra van Wierda Bedrijfswagens. “Twee van de drie assen van de TGS 28.360 6x4-4 BL zijn aangedreven, de voorwielen en de wielen van de eerste achteras. De derde as is een gestuurde naloopas en die draagt bij aan de wendbaarheid en aan het laadvermogen. Deze as is bovendien te heffen voor het rijden in het terrein. In feite is het dus een 4x4-truck met het laadvermogen van een 3-asser, wat met name tijdens strooiwerk in de winter bijzonder handig is.”



Slimme opbouw

De TGS wordt compleet met de naloopas door MAN af-fabriek geleverd; de opbouw is van WVT. Het gaat om een tweezijdige Palfinger-kipperbak met aluminium afdekkappen en een opvouwbare kraan met grijper van hetzelfde merk. Het dagelijkse gebruik door gemeentewerken vormde de leidraad bij de ontwikkeling van de opbouw. 

De constructie levert veel voordeel en tijdwinst op. Geert Veenstra: “De grijper hoeft namelijk niet van de kraan als met gesloten afdekkappen wordt gereden en dat laatste is verplicht. Juist voor een dienst als gemeentewerken is het ideaal dat je niet voor elk ritje de grijper hoeft af te nemen. Helemaal omdat vaak op korte afstanden van elkaar moet worden geladen.”



Sneeuwschuifbord

De TGS 28.360 is tevens voorzien van een DIN-plaat ten behoeve van een sneeuwschuif. “MAN levert die af-fabriek. Dit past bij het one-stop-shopping-principe dat wij hanteren. De gemeente Ooststellingwerf heeft bovendien voor de automatische Tipmatic-transmissie van MAN gekozen. Dat is niet alleen een comfortabele, maar ook een brandstofbesparende oplossing bij het rijden van kortere afstanden met veel stoppen en optrekken. De Tipmatic zorgt ervoor dat op het ideale moment wordt geschakeld, zodat het toerental van de motor en daarmee het verbruik nimmer te hoog oploopt. Het gebruik van de Tipmatic scheelt handelingen en dat zorgt voor rijcomfort voor de chauffeur ”, aldus Veenstra.