20
juli
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

MAN Trucks en Bussen met veel noviteiten op IAA Nutzfahrzeuge 2012 in Hannover

 


MAN heeft voor een bijzonder geraffineerd en efficiënt concept gekozen. Zo heeft de motor hoogwaardige Common Rail-inspuiting, gekoelde en geregelde uitlaatgasrecirculatie en tweefasige turbo-oplading. Deze technologie staat garant voor een optimale verbranding en daardoor is de  motor zeer zuinig en schoon. En om aan de zeer strenge Euro 6-eisen te voldoen, worden de uitlaatgassen  nabehandeld in een geavanceerd systeem dat is samengesteld uit een SCR-module met een geïntegreerde oxidatiekatalysator plus een CRT-filter.  Deze uitgekiende MAN-oplossing resulteert in  schone uitlaatgassen in combinatie met een laag brandstofverbruik en een hoog prestatieniveau. De werking van het  complexe uitlaatsysteem wordt continu bewaakt door een elektronisch systeem en sensoren. Die elektronica zorgt tevens voor het tijdig regenereren van het roetfilter.



Euro 6 zonder compromissen

De ingenieurs van MAN hadden voor het ontwikkelen van de Euro 6- uitvoeringen een pittige wensenlijst. De lat lag hoog. MAN wilde een verdere verlaging van het brandstofverbruik bereiken, zonder  motorvermogen en prestaties in te leveren. En tevens zochten zij naar een manier om de onderdelen van de uitlaatgasnabehandeling zo licht en compact mogelijk samen te bouwen. Om  zodoende het hoge nuttig laadvermogen en de beschikbare ruimte aan het chassis, waar MAN`s bekend om staan, te behouden, evenals  de grote betrouwbaarheid en de onderhoudsvriendelijkheid van de voertuigen. De module voor de uitlaatgasnabehandeling is zowel voor de trucks als de bussen een fraai stukje  engineering. Het MAN-motto Euro 6 komt, efficiency  blijft! is op een ingenieuze manier ingevuld. Mooi bewijs daarvan is de MAN TGX EfficientLine. Deze truck is ook in de Euro 6-uitvoering erg zuinig. Vergeleken met een standaard TGX-trekker verbruikt de  `EfficientLine` per 100 kilometer zo`n drie liter brandstof minder.



Nieuwe MAN TGX en TGS

In 2007 introduceerde MAN zijn nieuwe zware trucks in de series TGX en TGS en sinds die tijd zijn deze  succesvolle MAN`s niet meer weg  te denken. Je ziet ze van München tot Moskou en van Sevilla tot São Paulo. De MAN-trucks kenmerken zich onder andere door een uitstekende rijdynamiek, een hoog rijcomfort en zeer gunstige Total Cost of Ownership (TCO).  



Sinds de introductie  zijn er bijna 200.000 TGX- en TGS-trucks van de band gerold. MAN Truck & Bus AG bouwt verder op het succes van deze modellen en op de IAA Nutzfahrzeuge 2012 luidt de fabrikant een nieuw tijdperk in met de nieuwe TG-serie.  De Euro 6-trucks vallen onmiddellijk op door hun nieuwe en moderne uiterlijk. De TGX en TGS hebben een nieuw front met een  dynamisch gevormde grill; de letters MAN en de trotse leeuw zijn prominenter geworden. In combinatie met de chromen sierlijst straalt het front volop kracht en elegantie uit. Maar het gaat bij de nieuwe vormgeving niet alleen om cosmetische verfraaiingen. De aanpassingen zijn ook gedaan om de luchtweerstand verder te verminderen en voor voldoende koellucht door de motorruimte. Hierbij is maximaal gebruik gemaakt van de jarenlange ervaring en de know-how van de MAN-ingenieurs. De nieuwe TGX en TGS onderscheiden zich door uitstekende prestaties met een duidelijk accent op functionaliteit en efficiency. 



Een fraai voorbeeld van aanpassingen in de cabine is het nieuwe radio-navigatiesysteem MAN Media Truck Advanced (MMT) dat centraal in de middenconsole is geplaatst.  MMT combineert entertainment en navigatie. Het heeft een 5 inch touchscreen en beschikt onder andere over de bekende radiofuncties AM/FM, Traffic Message Channel (TMC), Radio Data System (RDS) en een vierkanaals audioversterker. Maar ook een USB/AUX poort en Bluetooth ontbreken niet.



Nieuw interieur voor TGL en TGM

In voertuigen in de gewichtsklassen van 7,5 tot 26 ton, de TGL- en TGM-series die sinds 2005 op de markt zijn, introduceert MAN op de IAA 2012  geheel vernieuwde types. Behalve het nieuwe familiegezicht hebben de TGL en TGM ook een nieuw cabine-interieur gekregen. Er is  veel gedaan om de beleving van kwaliteit en comfort verder te optimaliseren. Voorbeelden daarvan zijn de elementen van geborsteld aluminium en de satijn verchroomde deurgrepen. Andere vernieuwingen zijn het functionelere instrumentenpaneel, de ergonomisch gevormde en logischer  geplaatste bedieningselementen en het verbeterde, stillere ventilatiesysteem en klimaatregeling. Bovendien biedt het nieuwe cabine-interieur meer opbergruimte. 



Nieuwe MAN Lion`s Coach EfficientLine

MAN past het succesvolle concept van de EfficientLine ook toe op de touringcars. Op de IAA 2012 beleeft de MAN Lion`s Coach EfficientLine zijn première. Zoals de passagiers gewend zijn, biedt de bus een uitstekend comfortniveau en een maximale veiligheid. En daarnaast springt de bus ook zeer spaarzaam om met de kostbare brandstof. MAN bereikt die goede resultaten door diverse brandstof besparende maatregelen. Zoals een efficiënte aandrijflijn met de zuinige D2676 motor, een MAN TipMatic versnellingsbak en een Eco-Hypoid achteras. Daarnaast heeft de  Lion`s Coach EfficientLine banden met lage rolweerstand, Tire Pressure Monitoring (TPM) en lichtmetalen velgen. Bovendien volgen de chauffeurs op de Lion`s Coach EfficientLine de MAN ProfiDrive rijstijltraining om veilig, comfortabel en economisch met de touringcar te rijden. 



NEOPLAN Jetliner voor premium bussegment

Een absolute highlight op de IAA 2012 is de nieuwe Jetliner van NEOPLAN.  Hiermee lanceert de busfabrikant een flexibel inzetbare bus `voor alle dag` in de  premium busklasse voor zowel lijn- als tourritten. De NEOPLAN Jetliner kenmerkt zich door een strak design, een hoog comfortniveau, een enorme bagageruimte van 8 kubieke meter en uitstekende rijeigenschappen. De Jetliner wordt standaard geleverd met een uitgebreid  pakket veiligheidsvoorzieningen. Daarnaast is er een breed aanbod aan interieurinrichtingen en materialen. Met de nieuwkomer zet NEOPLAN een nieuwe stap in veertig jaar Jetliner-traditie.



Fluisterstille stedelijke distributie met MAN Metropolis

MAN laat op de IAA 2012 het studiemodel zien van zijn hybride aangedreven  Metropolis. Deze bijzondere vrachtauto, op basis van een MAN TGS 6x2-4, is bedoeld voor intensieve stedelijke distributie.  Zonder uitlaatemissies en zonder geluidsoverlast rijdt hij elektrisch en zonder CO2-uitstoot door de stad. De Metropolis heeft een 203 kW elektromotor die wordt gevoed door een Lithium-Ion batterij met een vermogen van 105 kWh. Om de auto voldoende reikwijdte te geven, wordt de accu opgeladen door een generator die wordt aangedreven door een stille V6 TDI-dieselmotor van  Volkswagen. Om de Metropolis in de harde dagelijkse praktijk te testen, gaat hij twee jaar in de regio Antwerpen-Brussel rijden als huisvuilauto.