08
mei
2012
|
00:00
Europe/Amsterdam

MAN start seizoen FIA Truck Racing Championship 2012 met vijf teams

Het FIA Truck Racing Championship 2012 kent een primeur: de racetrucks komen namelijk voor het eerst op het Formule 1-circuit van Istanbul tegen elkaar uit. Het circuit in de Turkse metropool ligt in het Aziatische deel van het land. Met de voor dit kampioenschap nieuwe circuits in Istanbul  en Smolensk (Rusland) hoopt het kampioenschap nieuwe fans aan te spreken in markten die ook voor MAN belangrijk zijn.

Björn Loose, Marketing- en Motorsportchef van MAN, blikt vooruit: “De Truck Racing-fans kunnen zich verheugen op een bijzonder spannend seizoen. Het is ons gelukt om interessante deelnemers met een internationale achtergrond aan de start te brengen, met nieuwe teams en coureurs. We laten een frisse wind waaien in het klassement en laten ons als merk nóg meer zien aan onze fans. Ons sportieve doel voor 2012 is duidelijk: het gaat om de winst!”



Jochen Hahn

Het deelnemersveld is ten opzichte van vorig jaar flink veranderd. In het komende seizoen van het Truck Racing Championship rijden vijf topteams met MAN, en die brengen tot wel negen MAN-trucks aan de start. De teams zijn uitgerust met geavanceerde MAN-racemotoren en ze worden ondersteund door de experts van het MAN-Motorcompetenzzentrum in het Duitse Neurenberg.

De huidige Europees kampioen Jochen Hahn, voorheen de ‘MAN in Black’, verschijnt met een volledige nieuwe, witte MAN-bolide aan de start. Hahn rijdt voor het eerst met startnummer 1, wat veel druk met zich meebrengt. Hij wil graag zijn titel verdedigen, maar is jager en prooi tegelijk. Want zijn tegenstanders maken het de titelverdediger natuurlijk zo moeilijk mogelijk.



René Reinert

De Duitse transportondernemer René Reinert beleeft in 2012 zijn eerste seizoen in het Truck Racing Championship. Hij heeft zich voor alle wedstrijden ingeschreven. Reinert heeft contact gezocht met Europees kampioen Hahn. Die heeft met zijn team Reinerts racetruck gebouwd en verzorgt tijdens de races in samenwerking met de crew van Reinert het onderhoud.

Reinert is niet alleen truckrace- maar ook autosportdebutant. In de laatste maanden voor het Truck Racing Championship 2012 deed Reinert als gastcoureur de nodige ervaring op in diverse race-categorieën. En met succes, want tijdens de testdagen van MAN op het circuit van Nogaro reed de ondernemer uit Lausitz al indrukwekkende rondetijden.



Antonio Albacete is de belangrijkste concurrent van Hahn in het MAN-kamp. Hij kan bogen op een jarenlange staat van dienst. In 2011 versloeg Hahn de Spanjaard nipt in een bijzonder spannende strijd. Albacete is ook in het deelnemersveld van 2012 een grote kanshebber. De rode Cepsa-MAN van de meervoudig kampioen wordt zoals gewoonlijk door Team Trucksport Bernau geprepareerd.



Dominique Lachèze

Lutz Bernau introduceert opnieuw een ‘nieuwe’ coureur in zijn MAN-team. Met Dominique Lachèze neemt een routinier plaats in de cockpit van het Duitse team. De Fransman heeft jarenlange ervaring in truckracing en behaalde tussen 1994 en 2002 enkele titels in het Franse kampioenschap. Aansluitend acteerde hij in het Europese Truck Racing-kampioenschap van de FIA en maakte gedurende drie jaar als gastcoureur van het team van Bernau een uitstekende indruk.



Frankie OXXO Racing Team

In het komende seizoen begint het nieuw gevormde Frankie OXXO Racing Team met drie MAN-racetrucks, met coureurs uit Tsjechië, Hongarije en Rusland. MAN haalde met het nieuwe team opnieuw een deelnemer binnen die bekend staat om zijn professionele uitstraling in de paddock.

Tijdens de winterstop kwam de mogelijkheid voor MAN om Frankie Vojtíšek en het Hongaarse OXXO Racing Team samen te brengen. Daarmee ontstond een aantrekkelijk team voor de Oost-Europese Truck Racing-fans. Naast de Tsjech Vojtíšek en de Hongaar Norbert Kiss is de Rus Alexander Lvov de derde coureur. De drie MAN-racetrucks worden raceklaar gemaakt door Vojtíšek in Tsjechië.



Laatste tests in Nogaro

Als laatste voorbereiding op raceseizoen van 2012 kwamen de MAN-teams in april naar het traditionele testkamp op het circuit van het in zuidwest-Frankrijk gelegen Nogaro. Teams en MAN-technici hebben de afgelopen maanden hard gewerkt om optimaal voorbereid aan de start van seizoen 2012 te verschijnen.

“We hebben tijdens de winterstop de software geoptimaliseerd”, vertelde Arthur Klein – die als teamleider van het motorontwikkelingscentrum in Neurenberg de raceactiviteiten coördineert – tijdens de testdagen op het circuit van Nogaro. “We hebben de turbo’s van een wastegate voorzien, zodat het vermogen nu over een breder toerengebied beschikbaar is. Verder hebben we de reactiesnelheid van onze motoren nog weer flink verbeterd.”

Aanpassingen zijn ook gedaan als gevolg van de strengere veiligheidseisen. “Met ingang van het nieuwe seizoen is het technisch reglement van de FIA op het gebied van de passieve veiligheid verder aangescherpt”, aldus Klein. De rolkooi en de stootbalken van de trucks moeten bijvoorbeeld steviger zijn dan voorheen.



FIA European Truck Racing Championship 2012



2-05 – 13-05    Istanbul (Turkije)

19-05 – 20-05     Misano (Italië)

09-06 – 10-06    Jarama (Spanje)

23-06 – 24-06    Nogaro (Frankrijk)

30-06 – 01-07    Donington (Groot-Brittannië)

13-07 – 15-07    Nürburgring (Duitsland)

28-07 – 29-07    Smolensk (Rusland)

01-09 – 02-09    Most (Tsjechië)

22-09 – 23-09    Zolder (België)

06-10 – 07-10    Jarama (Spanje)

13-10 – 14-10    Le Mans (Frankrijk)



Voor meer informatie: www.mantruckandbus.com





CONSEQUENT EFFICIËNT: bedrijfswagens van MAN

De transport- en verkeersdichtheid op het Europese wegennet neemt verder toe. Tegelijkertijd maken de schaarser wordende energiebronnen vervoer duurder. Als een van ’s werelds toonaangevende fabrikanten van vrachtauto’s en bussen levert MAN Truck & Bus AG. een wezenlijke bijdrage aan de voortdurende stijging van de transport-efficiency. MAN biedt daarvoor een omvangrijk programma aan dat de exploitatiekosten (Total Cost of Ownership) vermindert. Transport-efficiency ontziet het milieu en is een meerwaarde voor onze klanten.