Leusden,
16
november
2017
|
11:37
Europe/Amsterdam

MAN investeert tot 2020 meer dan € 2,4 miljard in haar fabrieken

MAN investeert ruim € 2,4 miljard in fabrieken

  • Modernste en meest milieuvriendelijke cabinelakstraat van Europa in gebruik genomen
  • Nieuw MAN ontwikkelingscentrum krijgt vorm
  • Tussen 2015 en 2020 investeert MAN meer dan € 1,1 miljard in de fabriek in München

De nieuwe cabinelakstraat en het nieuwe hoofdgebouw van het MAN ontwikkelingscentrum in München onderstrepen dat MAN Truck & Bus blijft investeren in zijn hoofdvestiging. De onderneming gaat de efficiency verbeteren op alle afdelingen en voert tevens veranderingen door in zijn internationale productienetwerk. De fabrikant gaat tot 2020 circa € 2,4 miljard investeren in het moderniseren van zijn fabrieken.

Het bedrijf investeert tussen 2015 en 2020 alleen al circa € 1,1 miljard in de fabriek in München, waar de TGX- en TGS-modellen worden gebouwd. Tevens gaat MAN een nieuwe energiecentrale bouwen, wordt de cabineproductie uitgebreid en neemt de onderneming een nieuwe lakstraat in gebruik.

Reductie energieverbruik

Die nieuwe lakstraat, waarin een bedrag van € 85 miljoen is geïnvesteerd, heeft een totaal vloeroppervlak van 18.000 m2, en is gevestigd in een gebouw dat 150 meter lang en circa 30 meter hoog is. In de nieuwe lakstraat wordt een efficiënt lakproces toegepast dat bestaat uit voorbehandeling, kathodische dompelcoating, het afdichten van naden en het aanbrengen van een vulmiddel. Het geavanceerde rotatieproces dat wordt toegepast voor het aanbrengen van de dompelcoating zorgt ervoor dat het verbruik van hulpstoffen en chemicaliën aanzienlijk lager is. Daarnaast verlaagt de effectieve reiniging het aantal partikels in de uitlaatlucht met 90 procent, terwijl het waterverbruik met 80 procent is gereduceerd. Verder zorgt het gebruik van efficiency-verhogende technologieën ervoor dat MAN de emissies bij de processen kan halveren, dat het verfverbruik met 15 procent vermindert en dat het energieverbruik met meer dan 25 procent wordt gereduceerd.

De nieuwe systemen werken op basis van de allernieuwste milieuvriendelijke technologieën en vormen zodoende een belangrijke stap in het streven van het bedrijf naar een ‘groene fabriek’, en dit valt ook letterlijk op te vatten. Het begroeide gedeelte op het dak van de fabriek, met een totaal oppervlak van circa 6.000 m2, draagt ook zijn steentje bij aan het realiseren van dit doel.

MAN Development Center krijgt vorm

MAN Truck & Bus zet niet alleen in op innovatie in het productieproces, het bedrijf zet ook een belangrijke stap voorwaarts op het gebied van R&D met de bouw van een nieuw hoofdgebouw voor het MAN ontwikkelingscentrum in München-Allach. Dit gebouw wordt in januari 2018 in gebruik genomen en kost € 90 miljoen. Het wordt gebouwd naast de testbaan en gaat de ideale omgeving vormen voor de alsmaar complexer wordende ontwikkelingsactiviteiten van de fabrikant. Alternatieve aandrijvingen, zoals de elektrisch aangedreven trucks en bussen, spelen een steeds belangrijkere rol bij de ontwikkelingsactiviteiten van MAN. Zo kan MAN efficiënt aan de producten voor de toekomst werken.

Zo’n 360 ingenieurs gaan in het nieuwe MAN Development Center werken aan de ontwikkeling van nieuwe vrachtwagens en bussen en in de engineering werkplaats is plek voor nog eens 100 medewerkers. Het gebouw heeft een totaal oppervlak van 33.000 m2. Op deze locatie zullen ook prototypes gebouwd gaan worden met behulp van state-of-the-art rapid prototyping-technieken zoals 3D printen. Op motorproefbanken kunnen de elektrische aandrijflijnen beproefd worden, in een speciale klimaatkamer kunnen de verschillende weersomstandigheden nagebootst worden, en er is een speciale afdeling die de compatibiliteit van verschillende stuurkasten onderzoekt. Het gebouw is uniek. Om weinig ruimte te gebruiken heeft men voor vijf etages gekozen, een speciale 14 meter lange en 15 tons capaciteit lift kan de complete trucks en bussen naar de gewenste etage transporteren. Bovendien bevinden zich overal in het gebouw elektrische laadpunten en snellaadstations om de elektrisch aangedreven trucks en bussen snel en flexibel te kunnen laden.